Sida 43 av 58

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 27 jan 2019 13:16
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
Tellus skrev:
TeslaTissel skrev:Vackert! Lägg mår ket ill att det är Tesla’s Pinwheels i18” på Performance modellen.


Fast den har små bromsarna, saknar performance upgrade pack som är standard nu för tiden.


På ämnet

Kanon den där! Tål att upprepas!

Här ett klipp från Nederländerna, inget bra klipp men kul ändå se folks reaktioner.


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 27 jan 2019 19:21
av TeslaTissel
Tysk provkörning

Mot slutet upptäcker de en fönstertätning, höger bak, som inte är korrekt fastsatt.
Ser ut att bara behöva tryckas på plats.


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 27 jan 2019 21:27
av TeslaTissel
Undertexter på Engelska ;)


Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 03:18
av Pontus
TeslaTissel skrev:Undertexter på Engelska ;)


Vad är motsvarande siffror för model S eller någon annan elbil?

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 06:42
av thogr
Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 06:51
av Jeppe_E
thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 08:10
av thogr
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:


Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 13:10
av TeslaTissel

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 13:15
av TeslaTissel
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:


Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.



Instämmer. Det är det som gör Performance-modellen extra spännande och efter allt jag läst hört så är det den mest intressanta modellen.
Men ännu vet jag inte ens säkert hur mycket som är skillnader i mekaniska justeringar som ligger i denna modells hemligheter.
Det är svårt hitta detaljerad info och det enda jag vet är att det är krängningshämmare och hjul/bromsar som skiljer sig??
HAr sökt i on-line katalogen men hittar endast reservdelsnummer, övrig bild-info saknas tyvärr.

Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

InläggPostat: 28 jan 2019 13:29
av Jeppe_E
thogr skrev:
Jeppe_E skrev:
thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen :D



Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det. :roll:


Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.

En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.


Klart han tycker... Conscious bias.

Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.

Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?