Model 3 och rost?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Model 3 och rost?

Inlägg av Teslalink »

Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?

Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.

Vad säger internet?
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Verdi »

Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Teslalink skrev:
Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?

Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.

Vad säger internet?
Bra fråga!
Det har vad jag vet inte diskuterats så mycket just för Model 3, men Model S är ju samma typ av kaross i stort sett. Model 3 skljer sig i det att den har fler aluminium-material. Det finns en skiss av detta någonstans.

Men jag kollade nyss Tesla-owners club i USA. Där skriver de att rostskyddsgarantin gäller i 4 år. Skall man behålla samma bil ett bra tag kan det vara bra kika på saken, men som jag förstod av flera ägare så har det inte uppkommit något kritiskt.

Ett tips har jag dock. Se alltid till att dreneringkanalerna är öppna. Normalt hittar man ju dem på kritiska ställen. Står man ofta nära träd eller skog kan det vara bra hålla ett öga på dem. Risken är att saltblandat vatten tränger in karossen helt oväntat annars.

Hepp!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Svenssons »

USA består inte enbart av Kalifornien eller ens soliga och varma delstater...

https://electrek.co/2018/08/12/tesla-mo ... ng-alaska/

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Hok »

Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.

Moderna amerikanska bilar från ICE tillverkarna tror jag inte rostar alls lika mycket som de gjorde förr. Men även en Volvo/SAAB från 1970-talet rostade friskt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Gustafsson »

Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Min har lite småbubblor på huven.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Den som Koenigsegg ägde hade "rost" under lacken som var bubblig.


Är Model 3 helgalvad om vi pratar stålkomponenterna i chassi/kaross?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Gustafsson »

Har små mikrobubblor i lacken på roadstern, men den är ju byggd i kolfiber, så vad beror sådana på ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av bjelkeman »

Det är en blandning av stål och aluminium.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Henrik Torphammar »

lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av StefL »

Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Java »

StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av TeslaTissel »

Java skrev:
StefL skrev:
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.

Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.

Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar... :D :D
Jag skall kolla med en bekant och hans Model S. Den har redan rullat över 6000 mil sedan juli 2016 så det är ju inte säkert det ens syns något?
TeslaBjørn / Bjørn Nyland brukar inte nämna det heller vill jag minnas?

Hepp!

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Jag skulle inte vara så säker. Tesla har ju pratat om att deras befintliga kameror och sensorer ska räcka för full självkörning. Då har de uppenbarligen inte tänkt på hur lite kamerorna kan se genom ett lager brunt vägslask. Detta är för mig en tydlig hint om att Tesla inte vet om (eller inte bryr sig om) alla sorters väglag.
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???

Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!

Så ta den här med en nypa salt.

Hepp!
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Gustafsson »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Hok »

Surfaren skrev:
Hok skrev:
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt
Även om inte Wikipedia tar upp det så brukar när man pratar om bilar ungefär samma område menas också. Men då gällande rost på bilar. Det saltas väldigt mycket på vägarna i de delarna av USA på vintern.

Fråga vem som helst som håller på med gamla bilar om de vill ha en bil från de områdena eller från någon torr ökenstat.

Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lator skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Hört talas om aluminiumoxid...? :?
Eller en bult i en bil?
Det kan inte vara många bultar i en bil .
Du kanske menade skruvar :o)
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Tyvärr en missuppfattning som är allmänt accepterad...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Koenigsegg har hjulbultar. :)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av lator »

Geni87 skrev:

Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och rost?

Inlägg av Jerker »

Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Wikipedia skrev:
En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.

[...]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!
Skriv svar