Model 3 och rost?
Moderator: Redaktion
Model 3 och rost?
Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?
Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.
Vad säger internet?
Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.
Vad säger internet?
Model 3 LR AWD 19"
Re: Model 3 och rost?
Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Bra fråga!Teslalink skrev:Model 3 är ju ett vanligt och stort diskussionsämne bland bekanta. Vi har betat av den ena frågan efter den andra. Nu verkar det egentligen bara finnas en kvar och det är hur rostskyddet på Model 3 är?
Argumenten går så här: Eftersom det är en amerikansk bil, byggd i soliga Californien och att man inte saltar vägarna i USA (?) så kommer antagligen model 3 inte fungera i vårt klimat för den kommer att rosta här. Dessutom är den ju inte helt i aluminium som storebröderna.
Vad säger internet?
Det har vad jag vet inte diskuterats så mycket just för Model 3, men Model S är ju samma typ av kaross i stort sett. Model 3 skljer sig i det att den har fler aluminium-material. Det finns en skiss av detta någonstans.
Men jag kollade nyss Tesla-owners club i USA. Där skriver de att rostskyddsgarantin gäller i 4 år. Skall man behålla samma bil ett bra tag kan det vara bra kika på saken, men som jag förstod av flera ägare så har det inte uppkommit något kritiskt.
Ett tips har jag dock. Se alltid till att dreneringkanalerna är öppna. Normalt hittar man ju dem på kritiska ställen. Står man ofta nära träd eller skog kan det vara bra hålla ett öga på dem. Risken är att saltblandat vatten tränger in karossen helt oväntat annars.
Hepp!
Re: Model 3 och rost?
USA består inte enbart av Kalifornien eller ens soliga och varma delstater...
https://electrek.co/2018/08/12/tesla-mo ... ng-alaska/
https://electrek.co/2018/08/12/tesla-mo ... ng-alaska/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 och rost?
Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Moderna amerikanska bilar från ICE tillverkarna tror jag inte rostar alls lika mycket som de gjorde förr. Men även en Volvo/SAAB från 1970-talet rostade friskt.
Moderna amerikanska bilar från ICE tillverkarna tror jag inte rostar alls lika mycket som de gjorde förr. Men även en Volvo/SAAB från 1970-talet rostade friskt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och rost?
Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model 3 och rost?
Min har lite småbubblor på huven.Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 och rost?
Den som Koenigsegg ägde hade "rost" under lacken som var bubblig.Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Är Model 3 helgalvad om vi pratar stålkomponenterna i chassi/kaross?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och rost?
Har små mikrobubblor i lacken på roadstern, men den är ju byggd i kolfiber, så vad beror sådana på ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 och rost?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 och rost?
Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 och rost?
Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
Re: Model 3 och rost?
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 och rost?
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.
Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.
Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Jag skall kolla med en bekant och hans Model S. Den har redan rullat över 6000 mil sedan juli 2016 så det är ju inte säkert det ens syns något?Java skrev:De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.
Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.
Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar...
TeslaBjørn / Bjørn Nyland brukar inte nämna det heller vill jag minnas?
Hepp!
https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A
Re: Model 3 och rost?
Jag skulle inte vara så säker. Tesla har ju pratat om att deras befintliga kameror och sensorer ska räcka för full självkörning. Då har de uppenbarligen inte tänkt på hur lite kamerorna kan se genom ett lager brunt vägslask. Detta är för mig en tydlig hint om att Tesla inte vet om (eller inte bryr sig om) alla sorters väglag.Verdi skrev:Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_BeltHok skrev:Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 och rost?
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.TeslaTissel skrev:Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och rost?
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.nek0 skrev:Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 och rost?
Även om inte Wikipedia tar upp det så brukar när man pratar om bilar ungefär samma område menas också. Men då gällande rost på bilar. Det saltas väldigt mycket på vägarna i de delarna av USA på vintern.Surfaren skrev:Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_BeltHok skrev:Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Fråga vem som helst som håller på med gamla bilar om de vill ha en bil från de områdena eller från någon torr ökenstat.
Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Tyvärr en missuppfattning som är allmänt accepterad...Gustafsson skrev:Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.nek0 skrev:Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...Geni87 skrev:
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 och rost?
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!Wikipedia skrev:En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
[...]
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.