Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Risken med att använda en dragkrok till att dra ett släpfordon är att om det händer en olycka så kanske inte försäkringen gäller. Allt annat, böter, besiktning och trasig bil, handlar bara om små pengar och egentligen inga problem.

En dragkrok för cykelställ kan du montera och använda utan några problem.
Nitiska lagmän som Poliser kan bli lite konfunderade och eventuellt nitiska med paragraferna i kronologisk ordning.
Vi har ju tagit långa diskussioner om det här med att chansa kring dragkrok tidigare. Alltså inte att rekommendera.

Men den som vill chansa så...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av dstr »

RagWal skrev:
Så vad tror ni om norskarnas scoop? https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... a-model-3/
Kan det vara så att de kommer uppdatera helbilsgodkännandet innan svenska leveranser? Kan man på VIN avgöra vilket godkännande som gäller? Är det samma godkännande för P3D och ej P? Hoppas fortfarande...
Luftfjädring också!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3620
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av jonasl »

Man kan ju spekulera i att det finns ett samband, och att drag bara kommer erbjudas på bilar med luftfjädring.

Lite i stil med att takräcke kräver taket med solluckan på Model S, bra merförsäljning.. men på en billigare bil lär de iofs tappa kunder på det så jag hoppas de tänker ett steg till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Syncronauten »

Jaha, är det läge att skjuta på leverans för att öka sannolikhet att få montera dragkrok, om nu norrmännen har rätt?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Fan tro´t. Inte förrän den kommer i designstudion. Men det är fortfarande så att det enda som skulle ha fått mig att överväga en 3:a är en ren SR med drag; allt annat är för dyrt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Det skulle alltså kunna bli som jag sa, att om det kommer dragkrok till 3:an så kommer det att krävas annan utrustning också vilket kommer att göra dragkroken till den dyraste någonsin.

Fast min lågoddsare är fortfarande att det aldrig blir nån dragkrok; de sparar den till Y.
Nu då?? :D

https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesl ... mbuMi6qOOs
Fan tro´t. Inte förrän den kommer i designstudion. Men det är fortfarande så att det enda som skulle ha fått mig att överväga en 3:a är en ren SR med drag; allt annat är för dyrt.
Tänker man på Teslas strategi i övrigt så är det ganska troligt att OM det kommer en dragkrok så kommer den ganska snart, för då kommer dom att testa marknaden ytterligare
ett steg med dom dyraste modellerna, dvs model 3 LR och P får dragkrok först, och efter att dom ser att marknaden åter börjar bli mättad så kommer dom lite billigare modellerna med dragkrok...
MR ska ju vara på G, men det skulle inte förvåna mig om dom lanserar draget före den modellen börjar säljas här.
Det lär ju finnas några som väntar pgav dragkroken men inte pgav priset direkt (även jag eventuellt, fast sambon gillar inte 3:an öht och jag gillar inte avsaknaden av instrumentkluster på rätt ställe).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Först måste dock godkännandet uppdateras oavsett. De bilar som reggas närmaste veckorna blir spännande att följa upp. Blir de godkända för dragkrok är de bara en efterlontering bort tills min M3 får drag. Annars kan jag vänta iaf några månader och skjuta på leveransen. Inte önskvärt för Tesla för det lär säkert bli fler än jag som gör så. Kommer kräva besked om hur det blir innan min leverans iaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

De kommer inte meddela att det finns drag förrän bilarna är godkända för det är levererade och sålda.

Har inget intresse av en dyrare bil så de får allt sänka priset och lägga till dragkrok om det ska bli något.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Ska man alltså satsa på att få en bil tillverkad efter 9e Januari?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Frågan är om inte alla europabilar e tillverkade enligt norrmännens info. Det var väl dokumentationen på tillverkade bilar man hittat. Många frågor... Första registrerade bilen (utöver föråkarna för demokörning) blir spännande. Hoppas lite väl mycket nu känner jag.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av snowtroll »

RagWal skrev:
Pratade med Tesla om dragkrok och takräcke.
Enligt Tesla i Sverige trycker man själva på Tesla centralt om besked ang dragkrok. Finns uppenbart behov. Officiellt är dock svaret att det inte finns till M3... idag. Inga besked ens om OM det kommer. Kan förstå att man gör så.

Själv tror och hoppas jag med en dåres envishet att det är på G och att ett uppdaterat helbilsgodkännande kommer. Jag skjuter fram levdatum till senare i vår med kommentaren "väntar på dragkrok". Rejält tråkigt och frustrerande.

Dock sa de tydligt att takräcke kommer att finnas men att tillgången är oklar. Inte lysande men acceptabelt i sammanhanget. Thule kanske hinner före Tesla?
samma här, blir inget om det ej blir dragkrok. då blir det återkalla 10' pengen och köpa annat fullblodselbil med dragkrok och AWD
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Beigler »

Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.
nisse hult
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2016 00:01

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av nisse hult »

hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

nisse hult skrev:
hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
X är väl lika mycket i aluminium som S?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

nisse hult skrev:
hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
Med tanke på hur mycket de redan blandat olika stålsorter och aluminium redan så borde det inte vara något problem att få dit en dragkrok också, så just det argumentet köper då inte jag.

Model X har vad jag vet även den rumpan gjord av aluminium, och där har man löst problemet.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Beigler skrev:
Jag tror tyvärr att de kommer att göra som med S/X. Dvs det blir ingen dragkrok på 3 utan vill man dra saker får man istället köpa Y. Åtminstone så länge efterfrågan på bilarna är större än leveranskapaciteten. Vilket den sannolikt är ända fram tills Y lanseras.
Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Geni87 »

nisse hult skrev:
hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult
Ja det kan bli problem med galvanisk korrosion - om man har noll koll på vad man håller på med. :) Det är fullt möjligt att konstruera så man ej får de problemen, och det görs också hela tiden. Finns många bilar som har en stor del aluminium i karossen och som har dragkrok, inte minst från Tyska och Engelska tillverkare (Audi, Land/Range Rover, med flera). Och sen har vi ju Model X också.

Anledningen att Model 3 inte har dragkrok är att Tesla har valt att inte förse den med dragkrok. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Sandenskog
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2019 08:08

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Sandenskog »

Här spekuleras det kring att trean är delvis förberedd för dragkrok...
https://insideevs.com/tesla-model-3-equipped-towing/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Förutom den där lilla tweeten våren 2016 har inte Tesla eller Musk andats vare sig nåt för eller emot en dragkrok. Detta trots att det spekulerats vilt i flera år och att Elon fått en massa frågor om det. Jag anser att just tystnaden är svaret: Nej, det blir ingen dragkrok. Om de hade planerat det så skulle de säga det. "Tyvärr hann vi inte få till det från början, men det kommer senare" och folk skulle lugna sig lite och dessutom vänta och se istället för som nu, avboka. Men om de skulle säga nej så skulle de tvingas svara på frågor om varför och frågandet skulle aldrig ta slut.

Tesla tiger=ingen dragkrok.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Beigler »

RagWal skrev:
Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.
De tackar inte nej till några beställningar. De får fler att välja en ännu mer lönsam modell; Y.

Den dagen de har högre produktionskapacitet än efterfrågan kan det möjligtvis hända saker. Den situationen uppstår antingen för att Tesla lyckats expandera sin produktion eller för att någon annan likvärdig bil kommer med drag. Att I-Pace drar 750kg är inte en konkurrens. Den är dels mycket dyrare plus att skottkärran kan jag dra för hand. ;-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Remuz »

Fick jag dra typ 1500kg på en trea så är det en nästan optimal bil när två ungar slutat vilka vara med oss vuxna
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar