Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.Gustafsson skrev:Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?
Tesla Model Y
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Angående argumentet att bilen skulle behöva bättre batterikylning bara för den har ett drag förstår jag inte riktigt. Bilen är väl godkänd för att köra i över 160 km/h på Autobahn och det borde väl värma batteriet betydligt mer än att köra i 80 km/h med ett släp? Det är ju förbrukning/tidsenhet som borde spela roll och inte förbrukning/km. Bilen har väl ingen kylning som kyler bättre vid mer fartvind?
Någon som har några idéer kring detta?
Någon som har några idéer kring detta?
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!Verdi skrev:zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Som tillägg till detta kan sägas att i många av USA's delstater så får man åka lika fort med som utan släp. Vilket också ställer högre krav på stabiliteten.zyax skrev:Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!Verdi skrev:
Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.
Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Dragkrokskalendern, fast det är som ett lotteri med (nästan?) bara nitlotter?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Nej, knappast förvånade heller?gellerstam skrev:Ingen dragkrok idag heller....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Kalas med all info ni skrapar fram.
Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!
Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.
Kul förslag med Dragkroks-kalender.
Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!
Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.
Kul förslag med Dragkroks-kalender.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Skulle kanske vara bra med lite tryck på Tesla så att de bekräfta vad de har för plan.
Kanske skulle starta ett mediadrev
Kanske skulle starta ett mediadrev
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Verkar finnas ett bra fungerande alternativ https://stealthhitches.com/collections/ ... 17-present
Inte typgodkänd, men borde väl vara ok om man bara sätter dit cykelhållaren?
Inte typgodkänd, men borde väl vara ok om man bara sätter dit cykelhållaren?
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Är drag inte med i typgodkännandet är det väl kört med att dra släp osv, frågan är vad som står där.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Precis. Drag finns ju redan på eftermarknaden. Helt Model 3 specifikt. Du kan använda det till att frakra cyklar och annat hängande. Men inte dra något (lagligt)Spyder skrev:Är drag inte med i typgodkännandet är det väl kört med att dra släp osv, frågan är vad som står där.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Jeppe_E skrev:Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.
Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.
Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.
Mvh
Johan
Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.
Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.
Mvh
Johan
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Volt skrev:Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.
Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.
Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.
Mvh
Johan
Bara och läsvärd kommentar!
Du har nog alldeles rätt, vi stirrar oss blinda på Model 3 och kanske Model Y överraskar oss då Tesla också har en tuffare konkurrens mot flera asiatiska mini-SUV-modeller.