Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.Herr X skrev:Jag tror inte att frånvaron av dragkrok är ett snajdigt sätt att konvertera köpare över till en annan variant än de tänkt sig, utan snarare ett sätt att hålla nere antalet möjliga konfigurationer i det här läget, som ju som bekant är kritiskt för Tesla. Om Tesla inte bedömer att de måste erbjuda dragkrok för att fylla orderböckerna just nu så är det ju bara dumt att göra det. Tror dock att de kommer kräva fyrhjulsdrift för att man ska kunna få välja till dragkrok när den möjligheten väl kommer.Jeppe_E skrev:Herr X skrev:Dock har man inte kommunicerat att dragkrok kommer till Model S.mati skrev:Vadå märkligt? Model S har funnits i 6 år och dragkrok har efterfrågats lika länge här i Europa. Har jänkarna brytt sig? Nope, inte ett jäkla dyft. Det är bara stridsvagnar och lastbilar som behöver kunna dra släp i deras ögon.
Inte heller NÄR den kommer till TM3
Ska vi gissa på att dragkrok kommer att erbjudas när SR kommer ut?
Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Man kan inte applicera logik som gäller för fossilbilar på elbilar, på samma sätt som att du inte kan framkalla ett SD-kort i ett mörkrum.Jeppe_E skrev:Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.
Om du kikar lite i fronten på valfri elbil så kommer du se att det ser lite annorlunda ut. Elbilar har nämligen ingen stor kylare där, då en sådan i 9999 fall av 10000 är helt onödig och äter jättemycket räckvidd. Problemet med bristande tillgång till kylning dyker dock upp när du drar släp.
Batteriet kommer snabbt bli överhettat om du drar jättejättetungt under lång tid och det måste därför finnas en lösning för att veta hur tungt du drar och hantera kylning/reducera tillgänglig effekt så att tillgänglig kyla klarar av att transportera bort överskottsenergi. Jag har dragit både lätta och tunga släp med min Model X (en bra bit över ett ton med sand är det tyngsta jag dragit), och har noterat hur mjukvaran har full kontroll på släpvagnsvikten och gör justeringar i tillgänglig effekt och möjliga val beroende på hur tungt och länge jag kört. För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Batterikylningen är väl dock mycket bättre i Model 3 än i S/X? https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... rack-mode/Herr X skrev:Man kan inte applicera logik som gäller för fossilbilar på elbilar, på samma sätt som att du inte kan framkalla ett SD-kort i ett mörkrum.Jeppe_E skrev:Fast... Det har ju ingenting att göra med att faktiskt typa in bilen för drag. Sedan att man inte kan tillhandahålla ett drag är ju en helt annan diskussion. Jag förstår inte varför det skulle krävas 4-hjuls drift. Det finns ju mängder av 2WD fossilbilar som kan/får dra och som har betydligt mindre nM än TM3. Nej, det är något helt annat som ligger bakom.
Om du kikar lite i fronten på valfri elbil så kommer du se att det ser lite annorlunda ut. Elbilar har nämligen ingen stor kylare där, då en sådan i 9999 fall av 10000 är helt onödig och äter jättemycket räckvidd. Problemet med bristande tillgång till kylning dyker dock upp när du drar släp.
Batteriet kommer snabbt bli överhettat om du drar jättejättetungt under lång tid och det måste därför finnas en lösning för att veta hur tungt du drar och hantera kylning/reducera tillgänglig effekt så att tillgänglig kyla klarar av att transportera bort överskottsenergi. Jag har dragit både lätta och tunga släp med min Model X (en bra bit över ett ton med sand är det tyngsta jag dragit), och har noterat hur mjukvaran har full kontroll på släpvagnsvikten och gör justeringar i tillgänglig effekt och möjliga val beroende på hur tungt och länge jag kört. För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Driver sajten Car.info
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det har ju testat det åtminstone, så det kommer nog garanterat att komma, särskilt med hur ser det ut i manualen.
https://electrek.co/2018/07/31/tesla-mo ... -capacity/
Just nu försöker de nog bara få ut så mycket bilar som möjligt.
https://electrek.co/2018/07/31/tesla-mo ... -capacity/
Just nu försöker de nog bara få ut så mycket bilar som möjligt.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
fakerlind skrev:Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg
750 kg räcker för de flesta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Gallerkärra Circle KJeppe_E skrev:fakerlind skrev:Japp, och I-Pace, även om 750kg knappt räknas kanske.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
De hade ivf vett nog att typa den till EU-vikt, till skillnad mot Kia e-niro, som tydligen bara skall typas till 4-500kg
750 kg räcker för de flesta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.Herr X skrev:Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrokHerr X skrev:Bra poäng, med den lilla skillnaden att jag dragit släp med min elbil sedan 2016 och att Audi e-tron inte finns. Ford Knapri är en elbil som kan dra 6000kg och den är ju förstås ännu bättre än både Tesla Model X och Audi e-tron, men den finns inte heller.Jeppe_E skrev:Du får nog revidera den uppfattningen. Audi e-tron drar 1800 kg.Herr X skrev:För mig är det uppenbart att Tesla lagt ner rejält med arbete på att erbjuda dragkrok till Model X och det är värt att notera att det fortfarande inte finns någon annan biltillverkare som erbjuder en elbil med dragkrok.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?Nicke Nyfiken skrev:Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
Tesla Model 3 finns inte i Sverige, det är korrekt. För mig vore det inkorrekt att påstå att Tesla Model 3 finns i Sverige när Tesla Model 3 faktiskt inte finns i Sverige. Men vi är alla olika och bör respektera varandra, oavsett om man upplever att man sett Allah, Moses eller Audi e-tron.Jeppe_E skrev:Det är okej att kritisera Tesla, faktiskt. Att påstå att Audi e-tron inte finns är ju lite strutsvarning. I så fall finns inte TM3 heller (i Sverige). Speciellt inte med dragkrok
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det tycker jag nog att du kan. Tesla har ju gjort det i flera år med stor framgång.Herr X skrev:Mycket bra poäng. Men erbjuder man verkligen något om ingen har möjlighet att ta emot det som erbjuds eftersom det inte existerar?Nicke Nyfiken skrev:Fast du skrev ”erbjuder” en elbil med dragkrok. Audi erbjuder e-tron med dragkrok. Att de inte börjat leverera är en annan femma.
Kan jag säga att jag erbjuder månresor för 8kr styck även om jag de facto inte har några sådana att erbjuda?
I alla fall har de ”erbjudit” folk att betala en massa pengar för något som inte finns, aldrig funnits och aldrig kommer att finnas på de bilar de sålt det till. Total självkörning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Men om kör en P3 i track mode borde väl kylningen lösa sig
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.
Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.
Att Elon har lovat dragkrok betyder väl absolut ingenting. Den karln har lovat massor under åren. Är det fortfarande nån här som tror på det han säger? Inte jag.
Förresten, Audi e-tron finns. Jag satt i en sådan i förrgår. Och då fanns den. På lördag ska jag troligen beställa en. Huvudskälet är att den får dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.Herr X skrev:Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.mati skrev:Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Den överhettas ju uppenbarligen inte vid bankörning. Synd att Teslas prioritet verkar enbart ligga på att åtstadkomma galna accelerationssiffror istället för att göra bilarna lite mer användbara även för oss som inte har en pickup i garaget.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.
Precis på samma sätt som bilen stryper effekten efter för många accelerationer eller i för hög motorvägsfart, just för att skydda sig från att överhettas, skulle väl exakt samma metodik kunna användas när man drar ett släp? Jag fattar inte skillnaden. Och det finns nog ingen skillnad heller.
Enda skillnaden är att Tesla har tillräckligt många kunder som inte behöver dragkrok, men som å andra sidan inte kan leva utan en bil som gör 0--100 på under 5 sekunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Det låter logiskt. Håller med om tidplanen också, Elon time början på våren betyder nog september.Herr X skrev:Well, det är ju precis samma poäng som jag har. Jag tror inte heller de kommer ducka för ett ingenjörsproblem och det talar för att dragkrok kommer när de börjat få igång EU-leveranserna. Tippar att dragkrok till M3 aviseras i september 2019.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.Gustafsson skrev:Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.zyax skrev:Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?
Tesla Model Y