Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.

Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.

Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Volt »

Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.

Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.

Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Volt skrev:
Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.

Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.

Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.

Mvh
Johan

Bara och läsvärd kommentar!

Du har nog alldeles rätt, vi stirrar oss blinda på Model 3 och kanske Model Y överraskar oss då Tesla också har en tuffare konkurrens mot flera asiatiska mini-SUV-modeller.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Johnalm »

Nu när jag byter in min X mot en Model 3 så har jag (typ) råd med en Model Y som andrabil :mrgreen:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
Kalas med all info ni skrapar fram.

Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!

Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.

Kul förslag med Dragkroks-kalender. :lol:
Tror inte att Model Y påverkar Model 3, alls, Model X gjorde ju inte att Model S fick dragkrok. De är bara att konstatera att Amerikanerna inte fattar att vi kan ha dragkrok på en sedan.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
Tror inte att Model Y påverkar Model 3, alls, Model X gjorde ju inte att Model S fick dragkrok. De är bara att konstatera att Amerikanerna inte fattar att vi kan ha dragkrok på en sedan.
Tror inte det har något med förståelse att göra.

Inse att Tesla är ett litet bilmärke som vill (behöver!) bli ett stort. Just nu säljer dom ALLA bilar dom kan tillverka. Dom skalar bort alla optioner som dom kan för att kunna öka produktionstakten.

Fler tillval tar bara bort fokus från det enda som räknas för dom nu. Kom ihåg, det finns en Tesla med dragkrok, MX. Det finns en med takräcke, M3.

Teslas enda ansvar är mot sina aktieägare och just nu finns det bara en sak som räknas, producera så många bilar som det går.

IMHO givetvis :-)



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Att typa bilen för dragkrok skulle absolut inte komplicera produktionen, de behöver ju inte montera en på bilen. Har den bara typningen så kan jag montera en dragkrok på bilen.
Det skulle inte ta Tesla många ingenjörs timmar för att få till typningen, men de är helt enkelt inte intresserade. Varför inte? Jag gissar att det är för att de inte fattar vad en dragkrok innebär i EU/Sverige för om de hade gjort det så hade de fixat till det för Model S.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Att typa bilen för dragkrok skulle absolut inte komplicera produktionen, de behöver ju inte montera en på bilen. Har den bara typningen så kan jag montera en dragkrok på bilen.
Det skulle inte ta Tesla många ingenjörs timmar för att få till typningen, men de är helt enkelt inte intresserade. Varför inte? Jag gissar att det är för att de inte fattar vad en dragkrok innebär i EU/Sverige för om de hade gjort det så hade de fixat till det för Model S.
Kunde inte hålla mig

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lem »

Med LGF triangel är det tom lagligt....
IMG_0306.JPG
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lator »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.

Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.
Du kan ju inte ta för givet att en polis har koll på alla regler som finns. Väggrupperna brukar ha koll men jag har åkt in i en sån kontroll med en nymonterad dragkrok på en icke helbilsgodkänd bil och de hade ingen aning om att det inte var ok eller att de åtminstone borde fråga mig när jag hade tänkt regga bilen med krok... De kollade dock att jag fick dra vagnen jag hade med mig (2000 kg) men lite mer kunde de ju ha hunnit på den dryga halvtimme jag fick stå där. :(

Jag har funderingar på att montera en krok på en MS (om jag någonsin köper en) och dra runt i Sverige med den bara för att se om och när jag blir stoppad och sen vad som händer då... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lator »

lem skrev:
Med LGF triangel är det tom lagligt....
Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lem »

lator skrev:
lem skrev:
Med LGF triangel är det tom lagligt....
Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.
Frugan gjorde detta och fick åka ett varv till (efter lånat en skiftnyckel för att ta bort kulan). Det var på Clio-tiden.
/L
PS
Kroken är losstagbar.
DS
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lator »

lem skrev:
lator skrev:
lem skrev:
Med LGF triangel är det tom lagligt....
Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.
Frugan gjorde detta och fick åka ett varv till (efter lånat en skiftnyckel för att ta bort kulan). Det var på Clio-tiden.
/L
PS
Kroken är losstagbar.
DS
Gjort samma sak själv... Fick skruva bort den så var det bara ett fotsteg kvar... ;)

ps du har ingen cliokrok kvar? Köpte mig en sån igen... :mrgreen: ds.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Vad polisen och besiktningen gör/säger är ju inte det avgörande, inte för mig i alla fall, utan problemet är som vi skrivit här många gånger försäkringsbolagen.


Här är en liten del i varför Tesla inte gör dragkrok till Model S och 3, i USA är det pickups som gäller.
AE16BEAB-7850-4843-BFCF-52EEA959FE1A.jpeg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bjelkeman »

Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av ippodrome »

bjelkeman skrev:
Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.

Det där har jag inte sett tidigare men det ser mycket lovande ut! Bild
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av hakan_k »

bjelkeman skrev:
Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.

Det kan inte vara så att den blir typgodkänd för drag från början även om originaldraget dröjer? Gissar att det är för bra för att vara sant.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
För drag? Varför skulle den? S är ju inte typad för drag. Men det kan ju bara Tesla Sverige svara på (eller förmodligen inte)
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
För drag? Varför skulle den? S är ju inte typad för drag. Men det kan ju bara Tesla Sverige svara på (eller förmodligen inte)
För att drag står i instruktionsboken, Elon kommer leverera nån torsdag något år 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Så du menar att man måste köpa kroken från Tesla (säkert för sjukt mycket pengar) för att få släpvagnsläget aktiverat? Det där är ju lite facistvarning på sådant beteende.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Så du menar att man måste köpa kroken från Tesla (säkert för sjukt mycket pengar) för att få släpvagnsläget aktiverat? Det där är ju lite facistvarning på sådant beteende.
Japp, så illa är det tyvärr, jag köpte min X utan krok, med löfte från Tesla om att den skulle eftermonteras "om några veckor". Ett år senare gav jag upp och köpte en tredjepartslösning, luskade fram en kontakt som passade i signaluttaget innanför luckan, och lödde ihop en egen adapter, bara för att upptäcka att signalerna till ljusen inte är "live" utan mjukvaran. Det är alltså inte "bara" det anpassade körläget som inte fungerar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar