Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Gustafsson »

Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Hm en kadett-87 med dragkrok kan inte kosta mer än ... tja... en teslafälg ? Så kanske man kan lösa saken ... :roll:
Den kostade 20 000 Deutsche Mark, mindre än 100 000 svenska kronor vid den tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av jassoo »

tesla.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bylund »

zyax skrev:
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.
JB Straubel har ju eftermonterat drag på sin Roadster, så även i högsta ledningen finns förståelse för att drag kan vara användbart på små bilar.

Jag tror snarare att det handlar om att de avvaktar så länge de kan sälja de bilar de tillverkar. De löser problemet när en lösning faktiskt tillför värde för företaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

Om jag nu ska vänta på dragkroken. Ska jag begära tillbaka reservationsbeloppet nu eller kommer det vara till fördel om/när dragkroken kommer?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Fidde »

Angående argumentet att bilen skulle behöva bättre batterikylning bara för den har ett drag förstår jag inte riktigt. Bilen är väl godkänd för att köra i över 160 km/h på Autobahn och det borde väl värma batteriet betydligt mer än att köra i 80 km/h med ett släp? Det är ju förbrukning/tidsenhet som borde spela roll och inte förbrukning/km. Bilen har väl ingen kylning som kyler bättre vid mer fartvind?
Någon som har några idéer kring detta?
Verdi

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Herr X skrev:
mati skrev:
Nu är vi där igen. Vem säger att man måste dra flera ton sand med ett släp, annars kan det kvitta? Det är inte det folk är ute efter i första hand. Man vill dra släp för att köra grejer till tippen, hämta skivor eller brädor på byggmax, transportera gräsklipparen osv. Jättetunga saker vill man oftast inte dra. Min gamla Opel Kadett '87 med 54hk diesel fick dra 550kg. Och det räckte för mycket. Det är långt bättre än ingenting om man jämför med en Model S med över 400hk som enligt logiken ovan överhettas så fort man drar en skolåda med den. Det är ju skitsnack alltså. Och Model 3 ska ju ha så bra kylning och en motor som tål att sitta i en Tesla Semi. Får den inte dra nånting heller?
Poängen var att det är lite meckigare att få till dragkrok till en elbil än en fossilbil och att det är begripligt att det inte är Teslas första prioritet att komplicera bilarna med dragkrok om det inte är nödvändigt för att sälja dem i det här läget.

Om/när man väl erbjuder dragkrok till M3 är det nog smart om man har lösningar på plats så att man är säker på att de inte blir överhettade. När Der Spiegel på förstasidan har en bild på en brinnande Tesla M3 med husvagn stående längs autobahn så är det lite för sent att börja bygga algoritmer och teknik för att se till att bilar som drar för tungt inte överhettas okontrollerat.
Äh, det är att försvara Tesla. Hade Elon byggt sina bilar från Europa istället hade det varit självklart att de haft dragkrok och att pickupen inte ens hade varit på ritbordet ännu. Det är inte svårare än att man har lite tunnelseende från amerikanskt håll. Att det är meckigt är ett ingenjörsproblem, jag tror inte att Elon duckar, men eftersom varken han eller hans vänner sett en dragkrok på något så litet som en vanlig bil så blir det så. Oförsvarligt trångsynt, men inget oväntat.

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Hok »

zyax skrev:
Verdi skrev:

Att man inte har dragkrok på små bilar i USA beror också på att man konstruerar släpen på annat sätt med bl a högre kultryck. Googlade lite och hittade den här beskrivningen som jag tyckte var ganska bra.
I USA har de det här problemet än mer. De är hopplöst gammalmodiga i nästan allt vad de gör, och bygger fortfarande släpvagnar på samma sätt som man bygger traktorsläp, alltså där minst 10% av vikten ska ligga på draget, för att få tillräcklig dragförmåga och stabilitet. Det innebär att den som köper en personbil med en dragförmåga överstigande ca 1000 kg, han kommer automatiskt att få för högt kultryck. Chassiet på amerikanska vagnar är oftast också i hästvagnsklass, så de behöver ett kultryck på 250 kg för en 2500 kg vagn, annars vinglar den som en alika över vägen.

Vagnar med europeisk konstruktion finns inte att uppbringa. Det är alltså inte en slump att man nästan aldrig ser en amerikan dra ett släp med något annat än en pickup. De brukar å andra sidan tillåta rätt rejäla släp. En Ford F350 Super Duty V8 Diesel får dra upp mot 10 ton som vanlig släp och 15 ton som semitrailer (s.k. gooseneck på flaket). Det är ändå inte en helt ovanlig jobbpendlarbil på landsbygden. Med bilens totalvikt på upp mot sju ton blir det en rätt saftig tågvikt. Ofta är det där någonstans gränsen går för vad de tillåter på personbilskörkort. Rätt mycket mer än våra 3500 kg, alltså.
Tack för den infon, jag har undrat vad detta beror på!
Som tillägg till detta kan sägas att i många av USA's delstater så får man åka lika fort med som utan släp. Vilket också ställer högre krav på stabiliteten.

https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av gellerstam »

Ingen dragkrok idag heller.... :-( :x
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Teslaspolen »

Dragkrokskalendern, fast det är som ett lotteri med (nästan?) bara nitlotter? :lol:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Ingen dragkrok idag heller.... :-( :x
Nej, knappast förvånade heller?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Kalas med all info ni skrapar fram.

Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!

Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.

Kul förslag med Dragkroks-kalender. :lol:
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Skulle kanske vara bra med lite tryck på Tesla så att de bekräfta vad de har för plan.

Kanske skulle starta ett mediadrev ;)
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av hakan_k »

Verkar finnas ett bra fungerande alternativ https://stealthhitches.com/collections/ ... 17-present

Inte typgodkänd, men borde väl vara ok om man bara sätter dit cykelhållaren?
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Pontus »

En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

Är drag inte med i typgodkännandet är det väl kört med att dra släp osv, frågan är vad som står där.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Spyder skrev:
Är drag inte med i typgodkännandet är det väl kört med att dra släp osv, frågan är vad som står där.
Precis. Drag finns ju redan på eftermarknaden. Helt Model 3 specifikt. Du kan använda det till att frakra cyklar och annat hängande. Men inte dra något (lagligt)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.

Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?

Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?

Debatten lär fortsätta
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).
/fth
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.

Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Volt »

Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.

Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.

Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TeslaTissel »

Volt skrev:
Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.

Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.

Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.

Mvh
Johan

Bara och läsvärd kommentar!

Du har nog alldeles rätt, vi stirrar oss blinda på Model 3 och kanske Model Y överraskar oss då Tesla också har en tuffare konkurrens mot flera asiatiska mini-SUV-modeller.
Skriv svar