Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av snowtroll »

Pärsk :shock:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Nej, det där betyder fortfarande inte att man får dra nåt med bilen. Det har förklarats förut i den här tråden och i andra trådar.
Vi kanske får be Tibor lägga upp en blänkare om detta längst upp på sidan så ingen fler blir vilseledd. :D
Transportstyrelsen lär väl inte vilja ändra i hur de skriver ut detta antar jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av RagWal »

Jerker skrev:
Tellus skrev:
Model 3 performance tillverkad februari
Nej, det där betyder fortfarande inte att man får dra nåt med bilen. Det har förklarats förut i den här tråden och i andra trådar.
Vi får se hur det blir med bilar reggade med nya typgodkännandet, om tyska infon stämmer. Kanske måste bilen vara tillverkad efter 18 mars?
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Spyder »

RagWal skrev:
OK, antingen tyskt aprilskämt eller tokintressant.
Kolla: https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=87 ... &start=250 (primärt Frankiboy68 s inlägg med massa info.)

Verkar som de kan se nya varianter på Performance (med 261km/h angivet) och några som har släpvagnsvikt (910/750kg).

Någon som kan hitta en länk till detta på RDW eller annan site med data för typgodkännanden? Hade gärna sett det med egna ögon.

Jag är inte kompis med RDWs (https://opendata.rdw.nl/) sökfunktion men de snackar om en ny utgåva av typgodkännande på model 3. "e4*2007/46*1293*02" med datum 18 mars.

HILFE!

Om man går in på https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeur ... -69ie/data och i sökruta "Find in this Dataset" skriver t.ex. E3D får man fram alla för AWD versionen. På dessa rader finns 910/750kg med

Versionsbeskrivning från tyska forumet

"
Bisher unter Variante: E3R (noch nicht bei uns erhältlich)
E3D (Dual Motor)
Version alt: Bb1N (Base Motor RWD und AWD)
Pp2N (Performance)
Zur Aufschlüsselung:
E3 Long Range Battery
R Rear Motor
D Dual Motor
B Base Motor
P Performance Motor
b Base brakes, speed, no spoiler
p Performance brakes, max speed, spoiler
1 235/45R18 und 235/40R19
2 235/35R20
N Not tow capable
T Tow capable
"

Ska bli intressant se nytillverkade bilar, känns (hoppas) som alla borde vara av T versionen, även om de inte har drag från fabrik.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

Så ska man bara skrapa fram en CE-godkänd krok.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jjonas »

Får den bara dra 910 kg så kan man ju strunta i det... 1500 kg hade känts mer rimligt för bilstorleken.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Jag hör på dig att du inte "fixat" ett CE-godkännande tidigare...? :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Frågan om denna är det. Ska kontakta dem och kolla.
https://stealthhitches.com

Knappast va? CE är ju ett EU-påfund. Killgissar att ett amerikansk företag som inte normalt sett säljer på export har bemödat sig. Säljer kanske de gör men... :)
Får ta in den, kopiera, fixa CE godkännande och så har jag dragkrok att erbjuda. Bild

Jag hör på dig att du inte "fixat" ett CE-godkännande tidigare...? :lol: :lol: :lol:
Nope. Ska bli spännande att sätta sig in i det. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av bylund »

Jjonas skrev:
Får den bara dra 910 kg så kan man ju strunta i det... 1500 kg hade känts mer rimligt för bilstorleken.
Många här menar ju att det räcker, då det som gör att de inte kan ha en Model 3 är att de inte kan köra höstlöv till tippen annars, och då borde 910 kg räcka. Men det är ju klart att olika personer har olika behov, men 910 kg verkar ju lösa ett problem för många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Remuz »

910kg vore grymt. Räcker med 750kg för min del, jag kan räkna de gånger jag behövt tyngre släp på ena handens tumme.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

Någon borde skicka dragkroks-konstruktören på Tesla på kurs till EU så att hen lär sig hur det funkar här. Tydligen vill de begränsa vikten till 910kg för att M3 saknar elektrisk broms, vilket i princip ingen släpvagn här har. Vi använder ju påskjutsbromsar i den civilicerade världen.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Ok har lite smått panik, tog leverans av en kraftigt nedsatt Model S100D för 13 dagar sedan men velar lite om jag ska lämna tillbaka den och köra på en M3 istället. Största skälet är att jag är i behov av dragkrok för cykelhållare. Jag trodde i min enfald att det bara var att skruva på ngn av de krokar som finns för Model S, men tydligen kommer detta steka min garanti och det känns inte så kul, insåg detta efter leverans.

Har inte följt M3-dragkroks-gate så noga mer än att det verkar vara på G i framtiden. Är det sagt att även de bilar som beställts nu kommer gå att få krok eftermonterat? Hör för mig jag läst att det är förberett och även sett ngn spionbild på en M3 som drar släp. Tacksam för snabbt svar då jag måste besluta mig innan morgondagen är över.
Senast redigerad av Bodes_dad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Alfred »

Tror inte att du kan ta för givet att det kommer gå att eftermontera krok på de 3:or som tillverkas nu även om modellen i grunden är förberedd för det. Vet att det är någon här som lyckats få drag på sin X trots att den levererades utan, men att det verkligen inte var enkelt att få Tesla att genomföra det. Var det @fth?

Om drag är ett måste får du antingen byta till MX nu eller avvakta beställning av M3 tills krok är beställbart och då äta kostanden av inbyte för din S.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

Alfred skrev:
Tror inte att du kan ta för givet att det kommer gå att eftermontera krok på de 3:or som tillverkas nu även om modellen i grunden är förberedd för det. Vet att det är någon här som lyckats få drag på sin X trots att den levererades utan, men att det verkligen inte var enkelt att få Tesla att genomföra det. Var det @fth?

Om drag är ett måste får du antingen byta till MX nu eller avvakta beställning av M3 tills krok är beställbart och då äta kostanden av inbyte för din S.
Det var jag, och det var verkligen inte lätt, det tog nästan två år också :roll:

Det finns dock flera tredjepartslösningar om det bara är cykelställ o.dyl som ska användas, det bör väl inte påverka garantin?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

fth skrev:

Det var jag, och det var verkligen inte lätt, det tog nästan två år också :roll:

Det finns dock flera tredjepartslösningar om det bara är cykelställ o.dyl som ska användas, det bör väl inte påverka garantin?

[/fth
Ringde säljaren någon dag efter jag tog leverans och nämnde då att det endast var för cykel jag ville ha krok, hen svarade då att det ändå skulle påverka garantin, men kanske får ringa dem igen imorgon och dubbelkolla det innan jag gör något förhastat.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av areskoug »

Att drag ska påverka garantin innebär väl i så fall att man inte lyckats bevisa att det INTE är draget som orsakat en skada. Så vitt jag vet så går det inte att som näringsidkare frångå konsumentköplagen som anger att om ett fel uppstår inom 6 månader så ligger bevisbördan på näringsidkare medan det för resterande 30 månader inom 3 års perioden ligger på köparen. Bör vara få fel som ett eftermonterat drag ska anses ha orsakat.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Ska tilläggas att jag har bilen på leasing från Tesla/DNB på mitt AB, och då gäller väl inte konsumentköpslagen tyvärr.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av areskoug »

Bodes_dad skrev:
Ska tilläggas att jag har bilen på leasing från Tesla/DNB på mitt AB, och då gäller väl inte konsumentköpslagen tyvärr.
Nej, då faller tyvärr konsumentköplagen. Och då får man förlita sig på garantier som näringsidkaren utfärdar och villkoren kopplade till denna och inte reklamationsrätten.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av perre »

Bodes_dad skrev:
Ok har lite smått panik, tog leverans av en kraftigt nedsatt Model S100D för 13 dagar sedan men velar lite om jag ska lämna tillbaka den och köra på en M3 istället. Största skälet är att jag är i behov av dragkrok för cykelhållare. Jag trodde i min enfald att det bara var att skruva på ngn av de krokar som finns för Model S, men tydligen kommer detta steka min garanti och det känns inte så kul, insåg detta efter leverans.

Har inte följt M3-dragkroks-gate så noga mer än att det verkar vara på G i framtiden. Är det sagt att även de bilar som beställts nu kommer gå att få krok eftermonterat? Hör för mig jag läst att det är förberett och även sett ngn spionbild på en M3 som drar släp. Tacksam för snabbt svar då jag måste besluta mig innan morgondagen är över.
Cyklar transporteras bäst på talet.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Njae, inte om man behöver ha 4st.

Men iaf så ser jag nu att ångerrätten endast är 7 dagar för AB. Får börja forska i vad som kan hända om jag monterar krok för cykelhållare istället :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av perre »

Bodes_dad skrev:
Njae, inte om man behöver ha 4st.

Men iaf så ser jag nu att ångerrätten endast är 7 dagar för AB. Får börja forska i vad som kan hända om jag monterar krok för cykelhållare istället :)
Varannan vänd framåt och varannan bakåt. Inga problem
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Bodes_dad »

Gillar positiva inställningen, men är svårt med MTBs med breda styren och blir mkt klättrande på taket. Vill dessutom kunna ha box då jag är otroligt bra att packa med mig för mkt grejor även på sommaren. :D
Skriv svar