Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Beigler »

Nej helt korrekt, vilket jag inte tror det blir heller. Alltså, inte förrän tillverkningskapaciteten är utbyggd eller efterfrågan på LR är mättad. Allt annat vore idioti av ett företag som i slutändan vill gå med vinst.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Mickep »

Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Tom »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )
Kylning av drivlina och batteri är bättre övervakat nu än någonsin så det skall inte vara ett hinder så länge man vill.
Om de ser kunderna som skall köra löv och en styrpulpetsbåt så borde det vara möjligt att lösa för dem rätt lätt. Skall dom dimensionera för att folka skall köra amerikanska villavagnar så förstår jag att dom backar.
Men det är verkligen konstigt att nästan alla fossilbilar är anpassade för drag och nästan inga elbilar.
Får se om Polestar 2 visar vart dom vill på denna punkten. Det kan mycket väl påverka Teslas strategi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Tom skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att hoppet står på andra tillverkare. Får de på en dragkrok på sina bilar (även om det bara blir 750kg) så tvingar de tesla att agera. Det kan dock finnas starka skäl att man inte velat sätta dragkrok på elbilar, men jag tror att folk är villiga att ta konsekvenserna om tillverkarna är öppna med dem (vad de nu kan vara)
Vad skulle det vara för starka skäl?
Skäl som jag har hört är ju framför allt batterikylningen. Men det är ju bara att sätta en max dragvikt som inte riskerar att överhetta motor och batteri.
Ett löjligt skäl som jag hört är att eftersom räckvidden kommer att minska drastiskt med ett släp så kommer ägarna bli besvikna och vända sitt missnöje mot tillverkaren och det kommer att svärta ner varumärket. Man utgår alltså ifrån att bilägarna har ett intellekt på en 6-årings nivå. (Vilket säkert stämmer in på somliga. :? )
Kylning av drivlina och batteri är bättre övervakat nu än någonsin så det skall inte vara ett hinder så länge man vill.
Om de ser kunderna som skall köra löv och en styrpulpetsbåt så borde det vara möjligt att lösa för dem rätt lätt. Skall dom dimensionera för att folka skall köra amerikanska villavagnar så förstår jag att dom backar.
Men det är verkligen konstigt att nästan alla fossilbilar är anpassade för drag och nästan inga elbilar.
Får se om Polestar 2 visar vart dom vill på denna punkten. Det kan mycket väl påverka Teslas strategi.
Håller med dig, men hur man än vänder och vrider på det här så hamnar man lite grann i konspirationsteorier. Det finns ju alltså idag egentligen inga rationella orsaker till att de undviker att sätta drag på elbilar. Då måste anledningen vara nån annan, t.ex. att de inte vill kannibalisera på sin fossilförsäljning eller att de inte vill låta elbilar i allmänhet bli "för bra" eftersom de vill fördröja omställningen till el etc.

Men varför Tesla inte sätter drag på S eller 3 är ju lite mer komplext. Det vettigaste jag har hört, (i den här tråden?), är att man har en helt annan kultur, tradition och regler kring dragbilar och dragvikter i USA än här och att Tesla inte inser detta. Alltså, de fattar inte att det skulle funka utmärkt med drag på en 3:a här i EU även om det skulle krävas mer i USA.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Mickep »

Något skäl måste det ju vara. kraftmässigt sätt så borde det [för en lekman] fungera (även om det finns en viss risk att motorerna blir överhettade och att räckvidden går ned, men det argumentet gäller ju även för andra bilar) Vet att miljöbilar inte gärna fick dragkrok (för då skulle bensinförbrukningen komma över gränsen) Så jag tror inte man gör det för att det skulle kanabilisera på andra försäljningar utan det finns något som de inte vill delge oss. När bilarna har 200 hp och 50-60 kWh batterier så känns det väldigt konstigt att de inte typgodkänns för dragkrok på fler bilar än model x och i-pace(?). (så dyrt är det väl inte?)
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av icreate »

Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Teslaspolen »

icreate skrev:
Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.
Eller helt enkelt att dom säljer allt don kan tillverka i alla fall.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lator »

icreate skrev:
Vi vet ju att eNiro får drag såsmåningom. Jag tror att biltillverkarna inte förstår våra behov, alternativt att vi i Norden har större behov av drag än man har på andra marknader.
Vi "vet" att det har pratats om drag på e-Niro men vi vet inget förrän vi ser den!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Geni87 »

Det kan inte vara en drivlinebegränsing för bilar så som Model 3 och Model S, har svårt att att att normala dragvikter ens är dimensionerande för drivlinan allt annat än för extremfall så som körning med max last på alpvägar med utomhustemperatur på typ 40 grader. Dessutom så är det väl bara att dra ner effekten med vanlig funktionalitet om nu något skulle bli för varmt, Model S och X har ju samma drivlina. E-tron har ju även dragkrok, max 1800 kg har jag för mig.

Det är nog mer ett strategiskt val, Tesla vill hellre sälja de dyrare Model X och Model Y (när nu den kommer). Något de kanske får omvärdera beroende på vad konkurrenter gör.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Monark1954 »

Dragdata verkar finnas i registreringsbeviset.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=200
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Verdi

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Verdi »

Monark1954 skrev:
Dragdata verkar finnas i registreringsbeviset.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=200

Det gör det för Model S också så det säger ingenting.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av lator »

Nej. Inga godkända dragkrokar på M3 ännu...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av snowtroll »

lator skrev:
Nej. Inga godkända dragkrokar på M3 ännu...
pärsk!

..... :?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av snowtroll »

ngt nytt på denna front ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av helix »

Här kommer en riktigt kioskvältare... En norrman som precis fått ny SW-update till sin Model 3 har också fått manualen uppdaterad (den som finns i bilens system). Där fanns detta med:

:o :D
m3dragkrok.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Remuz »

910kg räcker för att köra skräp till sopen
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Smutt »

Vettig vikt att begränsa till annars är det nån som drar runt 2000kg konstant
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jjonas »

Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Andr3as »

Jjonas skrev:
Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll
Är långt ifrån en expert men misstänker att det är tveksamt om de kan få igenom det retroaktivt om den inte redan ör typgodkänd för det. Men som sagt, finns nog de här som har bättre insikt i frågan.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Hok »

Jjonas skrev:
Känns klent ändå. 1500 kg hade varit mer rimligt.

Men det kanske kommer... Står ju något om ögonblick och bremskontroll
Märks att det är en amerikansk bil. 2000 lbs = 910 kg ungefär.

Amerikanska släp verkar inte ha påskjutsbroms så ofta utan bromsarna regleras inne ifrån dragfordonet med ett elektriskt reglage. Så det är den bromskontrollen som saknas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av LarsL »

* Tesla Model 3 stöder för närvarande inte en bromskontroller. Den maximala dragkapacitet bör därför inte överstiga 910kg
Detta stärker min teori om att Tesla är ett amerikanskt företag som inte fattar hur saker fungerar i Europa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av Jerker »

Jag är skeptisk... :|
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av faldo »

Kollade i tråden men hittade inte om redan snackat om denna:
https://torkliftcentral.com/2018-tesla-model-3-hitch
Funkar för mindre vagnar, cycklar etc.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Skriv svar