Vinterfälgar och däck till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av cederstock »

Oklart vilka däck och fälgar som kommer erbjudas som vinteralternativ av Tesla. Inte heller vilka priser som kommer gälla.

På S och X erbjuds som vintertillbehör 19-tums "originalfälg" med Nokian-däck, kanske är det dessa som kommer erbjudas till 3:an också? I så fall, hur ser dessa fälgar ut?

Om man vill köpa en annan Tesla-fälg eller sätta på ett annat däck, vad är alternativen? Däck går ju att köpa varsomhelst och med givna priser, men hur är det med fälgarna? Vilka kan man köpa, vart vänder man sig och vad kostar de?
Senast redigerad av cederstock, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Kalle »

Jag skulle vilja ha billiga plåtfälgar med fejk navkapslar som ser ut som aero fälgarna :D
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Martey »

En fråga angående att köpa Teslas original-kit med däck och liknande. Hur går man tillväga i Sverige om man t.ex. vill köpa dessa? https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... ckage.html

Måste man gå in i butik och beställa då?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av jonasperh »

Kollade lite på detta, tänkte köpa vinter-däck och fäjlar från nån tredje part.
Hittade dessa som verkar ha lösningar för model 3 redan (inte prövat nån av dem):

https://www.bythjul.com/sok/bil/id/komp ... rid=134080
https://www.megahjul.se/sv/varor/f%C3%A ... L-3-17-UP/ (leverars från Norge)
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av BjornS »

Jag hoppas fortfarande kunna montera 17-tummare på min Model 3. Alla mått jag hittat säger att det ska gå, den har betydligt mindre bromsar än min BMW 330i med 17 tum som fabriksstandard.

Tyvärr har jag inte lyckats övertala någon ägare att prova, så jag får väl utforska det själv när jag väl lägger vantarna på en bil.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av BjornS »

För att komma med ett lite mer hjälpsamt svar, här är fabrikshjulmåtten för Model 3:

Fälgdiameter: 18 tum
Fälgbredd: 8,5 tum
Fälgoffset: ET40
Däckdimension: 235/45R18
Centrumhål: 64,1 mm
Bultmönster: 5 x 114,3 mm
Bultstorlek: M14 x 1,5
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
sonic2000
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2018 17:23
Ort: Kävlinge
Referralkod: ts.la/ola76748

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av sonic2000 »

Jag tänkte inte ha två uppsättningar däck, utan tänkte klara mig med godkända allvädersdäck eftersom jag bor i Skåne.

Tesla Sverige verkar inte ha någon som helst aning om vilka däck Model 3 levereras med ännu, annat än att 18- och 19-tumsfälgarna levereras med "allvädersdäck" och 20-tumsfälgarna med sommardäck.

Är det någon som vet vilka "allvädersdäck" Model S och X levereras med i Sverige? Är de däcken godkända för svenska vägar vintertid, vid vinterväglag?

Jag är rädd att man får nån slags amerikanska eller kinesiska "allvädersdäck" som inte tillåts på vinterväglag i Sverige...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Smutt »

sonic2000 skrev:
Jag tänkte inte ha två uppsättningar däck, utan tänkte klara mig med godkända allvädersdäck eftersom jag bor i Skåne.

Tesla Sverige verkar inte ha någon som helst aning om vilka däck Model 3 levereras med ännu, annat än att 18- och 19-tumsfälgarna levereras med "allvädersdäck" och 20-tumsfälgarna med sommardäck.

Är det någon som vet vilka "allvädersdäck" Model S och X levereras med i Sverige? Är de däcken godkända för svenska vägar vintertid, vid vinterväglag?

Jag är rädd att man får nån slags amerikanska eller kinesiska "allvädersdäck" som inte tillåts på vinterväglag i Sverige...
Spelar inte så stor roll när vintern kommer så är Tesla däcken säkert slutkörda.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jjonas »

Hoppas verkligen att Model 3 levereras med europeiska sommardäck och inget annat... Det sitter Michelin på flera av dom jag har sett.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Wilson »

sonic2000 skrev:
Jag tänkte inte ha två uppsättningar däck, utan tänkte klara mig med godkända allvädersdäck eftersom jag bor i Skåne.

Tesla Sverige verkar inte ha någon som helst aning om vilka däck Model 3 levereras med ännu, annat än att 18- och 19-tumsfälgarna levereras med "allvädersdäck" och 20-tumsfälgarna med sommardäck.

Är det någon som vet vilka "allvädersdäck" Model S och X levereras med i Sverige? Är de däcken godkända för svenska vägar vintertid, vid vinterväglag?

Jag är rädd att man får nån slags amerikanska eller kinesiska "allvädersdäck" som inte tillåts på vinterväglag i Sverige...
De enda däcken du får köra året runt med är dubbfria vinterdäck. Några året runt-däck finns egentligen inte, på annat sätt än att dubbfritt konstigt nog är tillåtet att köra på just året runt. Varför inte köra på däck som är avsedda för den årstid som gäller? Dubbfritt på sommaren slits hårt (dyrt) och är ett klart nerköp ur säkerhetssynpunkt.

I denna film finns en rätt skrämmande jämförelse mellan bromssträckor för sommar- resp vinterdäck på sommaren. Där sommardäcksbilen stannade i ett test från 100km/h blåste vinterdäcksbilen fortfarande på i 60km/h. I det läget känner man sig rätt maktlös, när en mötande bil eller ett litet barn står i vägen.



Model 3 är en fin bil. Gör den och dig själv en tjänst och använd de däck som den förtjänar.
Användarvisningsbild
sonic2000
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2018 17:23
Ort: Kävlinge
Referralkod: ts.la/ola76748

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av sonic2000 »

Tack för alla svar där ni skriver att jag har fel. Jag vet vad det finns för nackdelar med åretrunt-däck, det är inte det min fråga handlade om.

Däremot skulle jag fortfarande vilja ha ett svar på min fråga: Är det någon som vet vad det är för åretrunt-däck som levereras på Model S och Model X, och om dessa är tillåtna att köra på vinterväglag eller inte?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av bylund »

Poängen som Wilson försökte göra är att året-runt-däck per definition inte är ok som vinterdäck i Sverige. För att vara godkända ska de "vara särskilt framtagna för vinterkörning".

När jag köpte min Model S levererades den med Goodyear Eagle RS A2. Märkta med M+S, men alltså ändå inte tillåtna när vinterdäck krävs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
sonic2000
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2018 17:23
Ort: Kävlinge
Referralkod: ts.la/ola76748

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av sonic2000 »

bylund skrev:
Poängen som Wilson försökte göra är att året-runt-däck per definition inte är ok som vinterdäck i Sverige. För att vara godkända ska de "vara särskilt framtagna för vinterkörning".

När jag köpte min Model S levererades den med Goodyear Eagle RS A2. Märkta med M+S, men alltså ändå inte tillåtna när vinterdäck krävs.
Mja, det finns tydligen en branschorganisation som har satt upp en lista över vilka däck som är godkända, och vissa året-runt-däck är med på den listan vad jag förstått: http://www.stro.se/information/vinterdack/ Det står tyvärr också på den sidan att de kommer sluta ge ut de här listorna från januari 2019, så man blir inte mycket klokare för det.

Tack för infon om vilka däck din Model S kom med. Och mycket riktigt, de är inte med på STROs lista heller så det krävs separata vinterdäck vid vinterväglag.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av BjornS »

Observera att det är på gång nya däckregler som säger att vinterdäck måste vara 3PMSF-märka (dvs alptopp med snöflinga):
Bild
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-vintern/

Det är därför branschlistan över godkända däck försvinner.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Kevork »

På vissa utländska däck kan "M + S" även betyda Mud and Sand...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av NiklasTesla »

sonic2000 skrev:
Tack för alla svar där ni skriver att jag har fel. Jag vet vad det finns för nackdelar med åretrunt-däck, det är inte det min fråga handlade om.

Däremot skulle jag fortfarande vilja ha ett svar på min fråga: Är det någon som vet vad det är för åretrunt-däck som levereras på Model S och Model X, och om dessa är tillåtna att köra på vinterväglag eller inte?
:-) Nej men jag vet mest troligt vilket däck det blir till Model 3 18" standard hjul (om det är samma däck som dom levererar från fabrik i USA): Michelin Primacy MXM4, 235/45-18, 98W
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av StefL »

sonic2000 skrev:
Tack för alla svar där ni skriver att jag har fel. Jag vet vad det finns för nackdelar med åretrunt-däck, det är inte det min fråga handlade om.
Poängen som andra redan försökt göra, och som jag bara vill försöka förtydliga lite här, är att det definitionsmässigt inte finns något i svensk trafiklagstiftning som heter "året-runt-däck". Det finns sommardäck och vinterdäck, där vinterdäcken kan vara dubbade eller odubbade. "Tyvärr" är det tillåtet att köra med odubbade vinterdäck även på sommaren, vilket man ska vara medveten om är ett mycket dåligt val ur säkerhetssynpunkt - se tidigare exempel på bromssträcka bl.a.

Anledningen är att gummi påverkas av temperatur - lite förenklat blir det hårdare när det blir kallare - och därför är vinterdäck gjorda av en mjukare gummiblandning. Sommardäck blir alltså hårda när det blir kallt och får därför dåligt grepp, och vinterdäck blir mjuka när det blir varmt och får därför både sämre grepp och sämre stabilitet. Det är pga hårdhetsförändringen man rekommenderar byte till vänterdäck redan när temperaturen börjat falla under 7-8 grader.

En annan sak värd att känna till är att odubbade vinterdäck slits mycket fortare när det är varmt, så sett över en längre tid kommer du att behöva köpa nya däck oftare om du kör på odubbade vinterdäck året runt än om du har sommar- och vinterdäck som du skiftar mellan.

Gör alltså både dig själv och dina medtrafikanter en tjänst och se till att du har både vettiga vinter- och sommardäck (där vinterdäcken visst gärna får vara odubbade), det tjänar även du själv på i längden.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tellus »

Jag tycker året runt däck nuförtiden är riktigt bra.
Continental wintercontact ts860 och nokian d4 klassas som europeiska vinterdäck och har vunnit många tester, har kört med båda och funkar mycket bra i snön och stannar snabbt på sommaren, slits inte snabbt heller.
Bor man i södra Sverige tycker jag dom är en bra kompromiss.
Mycket bättre än nordiska vinterdäck sommaren
Bättre än dubbade vinterdäck på vår/höst
Mycket bättre på blöt väg jämfört med nordiska vinterdäck
Passar bra runt noll grader som det ofta är senhöst vinter vår.
Dubbade vinterdäck ger inte bra bromssträcka på blöt eller torr asfalt, som det ofta är på vinterhalvåret.
Noriska vinterdäck passar bättre i Norrland.
Är ni arga nu? :)
För allra bästa säkerhet bör man ha sommardäck på sommaren, året runt däck vår/höst, noriska vdäck när det är kallt och dubbdäck på små isiga vägar.
Eller bra året runt däck året om :lol:

Visst det är en kompromiss, men nordiska vinterdäck är oftast inte så bra vår och höst i blött väder som vi ofta har.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev:
Jag tycker året runt däck nuförtiden är riktigt bra.
Continental wintercontact ts860 och nokian d4 klassas som europeiska vinterdäck och har vunnit många tester, har kört med båda och funkar mycket bra i snön och stannar snabbt på sommaren, slits inte snabbt heller.
Bor man i södra Sverige tycker jag dom är en bra kompromiss.
Mycket bättre än nordiska vinterdäck sommaren
Bättre än dubbade vinterdäck på vår/höst
Mycket bättre på blöt väg jämfört med nordiska vinterdäck
Passar bra runt noll grader som det ofta är senhöst vinter vår.
Dubbade vinterdäck ger inte bra bromssträcka på blöt eller torr asfalt, som det ofta är på vinterhalvåret.
Noriska vinterdäck passar bättre i Norrland.
Är ni arga nu? :)
För allra bästa säkerhet bör man ha sommardäck på sommaren, året runt däck vår/höst, noriska vdäck när det är kallt och dubbdäck på små isiga vägar.
Eller bra året runt däck året om :lol:

Visst det är en kompromiss, men nordiska vinterdäck är oftast inte så bra vår och höst i blött väder som vi ofta har.
Som någon sa det är mest höst i Sverige året runt ändå ;-) . Nej helt ärligt kommer jag år ett att prova åretruntdäcken som följer med som standard (bilen är ju fyrhjulsdriven och motorstyrningen vid däckspinn skall ju vara bättre än en vanlig bil med förbränningsmotor) så tar jag beslut om riktiga sommardäck tills våren 2020. Men har som sagt lite speciellt körmönster då jag bor i södra Sverige men åker till fjällen på sommarens och till kontinenten på vintern.
Verdi

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Verdi »

NiklasTesla skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker året runt däck nuförtiden är riktigt bra.
Continental wintercontact ts860 och nokian d4 klassas som europeiska vinterdäck och har vunnit många tester, har kört med båda och funkar mycket bra i snön och stannar snabbt på sommaren, slits inte snabbt heller.
Bor man i södra Sverige tycker jag dom är en bra kompromiss.
Mycket bättre än nordiska vinterdäck sommaren
Bättre än dubbade vinterdäck på vår/höst
Mycket bättre på blöt väg jämfört med nordiska vinterdäck
Passar bra runt noll grader som det ofta är senhöst vinter vår.
Dubbade vinterdäck ger inte bra bromssträcka på blöt eller torr asfalt, som det ofta är på vinterhalvåret.
Noriska vinterdäck passar bättre i Norrland.
Är ni arga nu? :)
För allra bästa säkerhet bör man ha sommardäck på sommaren, året runt däck vår/höst, noriska vdäck när det är kallt och dubbdäck på små isiga vägar.
Eller bra året runt däck året om :lol:

Visst det är en kompromiss, men nordiska vinterdäck är oftast inte så bra vår och höst i blött väder som vi ofta har.
Som någon sa det är mest höst i Sverige året runt ändå ;-) . Nej helt ärligt kommer jag år ett att prova åretruntdäcken som följer med som standard (bilen är ju fyrhjulsdriven och motorstyrningen vid däckspinn skall ju vara bättre än en vanlig bil med förbränningsmotor) så tar jag beslut om riktiga sommardäck tills våren 2020. Men har som sagt lite speciellt körmönster då jag bor i södra Sverige men åker till fjällen på sommarens och till kontinenten på vintern.
Finns ju inga året runt däck. :)

Fyrhjulsdrift hjälper inte när du bromsar. Det är liksom hela grejen. Att accelerera är en bisak.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av selfish »

Performancebilarna levereras med 20" Michelin Pilot Sport 4s oavsett årstid enligt Tesla när jag frågade. Dock erbjuds man innan leverans även köpa vinterhjul.

https://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-4-s
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Så om 3an inte levereras med vettiga sommardäck kan man ju räkna med att bilen blir 10 papp dyrare alltså, då man mer eller mindre måste köpa nya däck direkt. Avståndet till P krymper ju i så fall.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Smutt »

OfarligTesla skrev:
Så om 3an inte levereras med vettiga sommardäck kan man ju räkna med att bilen blir 10 papp dyrare alltså, då man mer eller mindre måste köpa nya däck direkt. Avståndet till P krymper ju i så fall.
Dom funkar säkert bra en sommar, sen sätter man vinterdäck på dom fälgarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Så om 3an inte levereras med vettiga sommardäck kan man ju räkna med att bilen blir 10 papp dyrare alltså, då man mer eller mindre måste köpa nya däck direkt. Avståndet till P krymper ju i så fall.
Tror väl knappast att de är direkt dåliga som sommardäck.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tengil
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 dec 2018 19:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tengil »

selfish skrev:
Performancebilarna levereras med 20" Michelin Pilot Sport 4s oavsett årstid enligt Tesla när jag frågade. Dock erbjuds man innan leverans även köpa vinterhjul.

https://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-4-s
Hej första inlägget här.
Väntar på min 3 Preformance.

Undrar vilka fälgar man får på på preformance versionen. Iom att den här större bromsar kanske bara 20" passar?

Någon som vet?
Skriv svar