Vinterfälgar och däck till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av erikande02 »

taliz skrev:
erikande02 skrev:
Någon som har en Model 3 Performance och kan svara på vilka dimensioner som gäller på 20" vinterdäck?
Samma som sommardäck 235/35
Tack!
Tjompen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2019 13:12
Ort: Stockholm

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tjompen »

Var på Trosta idag och fick vinterhjulen (20 tum med dubbfria Nokia) monterade. När jag hämtade ut bilen sa man att hjulen skulle komma till Euromaster i Kista, men så blev det alltså inte.

På plats i Trosta finns det väldigt, väldigt mycket vinterhjul i olika storlekar. Surrade en del med personalen som sa att de hade fullt upp att montera till de som inte fått vid leverans, men att hjulen även var till bilar som skulle göras klara för leverans, eftersom de kommer med sommardäck på.

Jag har tidigare mailat och ringt Tesla och Euromaster för att få besked om när hjulen skulle komma in men bara fått besked att de troligen kommer nästa vecka, osv. När jag till slut (i fredags) la in det som ett serviceärende i appen så tog det bara en timme innan Euromaster hörde av sig och bokade in en tid för skifte. Kan ju såklart vara en tillfällighet.

Bilen beställdes den 2 oktober i konfiguration men matchade troligen någon lagerbil eftersom jag kunde hämta den redan den 10 oktober.
Senast redigerad av Tjompen, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance (såld)
Mazda MX 30 (såld)
Volvo C40 Twin (såld)
Kia EV9 GT Line
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Melkin »

Tjompen skrev:
Jag har tidigare mailat och ringt Tesla och Euromaster för att få besked om när hjulen skulle komma in men bara fått besked att de troligen kommer nästa vecka, osv. När jag till slut (i fredags) la in det som ett serviceärende i appen så tog det bara en timme innan Euromaster hörde av sig och bokade in en tid för skifte. Kan ju såklart vara en tillfällighet.
Ja det är märkligt det där. Euromaster visste inget om mina däck som jag köpte tillsammans med bilen i mars så jag åkte till SC i Upplands Väsby i fredags. De kontaktade delivery team ute i Trosta som mailade mig efteråt och sade att de väntas få 18" odubbade Nokian i slutet av denna vecka. Om det var akut kunde jag få dubbade Nokian eller odubbade Pirelli (heter de så?) istället. Jag valde att vänta. Får se hur det går...

De sade för övrigt att jag kommer få vinterdäcken monterade i Trosta, men att de sedan fraktar sommardäcken till Kista om jag vill det.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av tr1 »

Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

tr1 skrev:
Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?
Med sätena lagda, ja. Inget problem alls.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av perre »

renes skrev:
tr1 skrev:
Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?
Med sätena lagda, ja. Inget problem alls.
Nja.. Det går bara ett däck på höjden längst bak så man får knuffa lite extra och antingen ha ett på sniskan längst bak eller två däck på höjden i fram plus ett till.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

perre skrev:
renes skrev:
tr1 skrev:
Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?
Med sätena lagda, ja. Inget problem alls.
Nja.. Det går bara ett däck på höjden längst bak så man får knuffa lite extra och antingen ha ett på sniskan längst bak eller två däck på höjden i fram plus ett till.
I min låg två platt och två halvt på sniskan. Eftersom de (EuroMaster) lägger sommarhjulen i rena plastpåsar är det inget problem. De la in dem åt mig också, så jag behövde inte ens anstränga mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av ChristerSjo »

perre skrev:
renes skrev:
tr1 skrev:
Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?
Med sätena lagda, ja. Inget problem alls.
Nja.. Det går bara ett däck på höjden längst bak så man får knuffa lite extra och antingen ha ett på sniskan längst bak eller två däck på höjden i fram plus ett till.
Jag hade absolut inga problem med fyra 19 tums däck med båda sätena fällda. Behövde inte ens kämpa för att få in dom.

Varför skall du ha ett däck på höjden längst bak?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av tr1 »

ChristerSjo skrev:
perre skrev:
renes skrev:
tr1 skrev:
Får man plats med 4 däck inne i bilen/bagaget?
Med sätena lagda, ja. Inget problem alls.
Nja.. Det går bara ett däck på höjden längst bak så man får knuffa lite extra och antingen ha ett på sniskan längst bak eller två däck på höjden i fram plus ett till.
Jag hade absolut inga problem med fyra 19 tums däck med båda sätena fällda. Behövde inte ens kämpa för att få in dom.

Varför skall du ha ett däck på höjden längst bak?
Tack för svar! Tar nog X:n! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
DasTesla
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2019 15:20

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av DasTesla »

Hej alla!

Beställt en M3 LR AWD med 19" Fälgar som jag får i början av december.
Jag tänkte kränga på vinterdäck på 19" fälgarna så fort jag hämtat den.

Stämmer det att det är följande mått på sommardäcken:
235 / 40 / 19 Fram
265 / 35 / 19 Bak

Behöver jag köpa exakt dem dimensionerna för vinterdäck eller går det bra att t.ex. sätta 235 / 40 / 19 runt om?
Hoppas någon har koll eller har 19" fälgarna som kan svara.

Tack! :roll:
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av point1 »

DasTesla skrev:
Hej alla!

Beställt en M3 LR AWD med 19" Fälgar som jag får i början av december.
Jag tänkte kränga på vinterdäck på 19" fälgarna så fort jag hämtat den.

Stämmer det att det är följande mått på sommardäcken:
235 / 40 / 19 Fram
265 / 35 / 19 Bak

Behöver jag köpa exakt dem dimensionerna för vinterdäck eller går det bra att t.ex. sätta 235 / 40 / 19 runt om?
Hoppas någon har koll eller har 19" fälgarna som kan svara.

Tack! :roll:
https://tsportline.com/blogs/owners-gui ... heel-guide

Så det ska vara 235 / 40 / 19 runt om.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av loftux »

Varit på Trosta och fått bytt till Nokian friktionsdäck, så nu finns de igen för de som väntar. Ring Euromaster och boka tid (var svaret jag fick när jag skrev till Tesla igår). Kom en liten lastbil det stod Nokian på precis när jag körde därifrån så borde kommit fler också.

Tog med däcken även om det ingår förvaring hos Euromaster (närmaste är ändå en bit ifrån där jag bor/jobbar). Där jag lämnade in däcken på förvaring istället så mätte de sommardäcken, 6,5mm, ner från 9mm enligt honom. På 300 mil som jag hunnit köra hittills så känns det inte som att de kommer räcka länge.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jerker »

loftux skrev:
Varit på Trosta och fått bytt till Nokian friktionsdäck, så nu finns de igen för de som väntar. Ring Euromaster och boka tid (var svaret jag fick när jag skrev till Tesla igår). Kom en liten lastbil det stod Nokian på precis när jag körde därifrån så borde kommit fler också.

Tog med däcken även om det ingår förvaring hos Euromaster (närmaste är ändå en bit ifrån där jag bor/jobbar). Där jag lämnade in däcken på förvaring istället så mätte de sommardäcken, 6,5mm, ner från 9mm enligt honom. På 300 mil som jag hunnit köra hittills så känns det inte som att de kommer räcka länge.
När jag var där förra tisdagen så fanns det ett helt berg av dubbade däck utanför verkstaden.

Intressant det där med däckförvaringen. När de ringde mig att det fanns däck åt mig så sa de att de inte hade nån möjlighet att förvara däcken där. Nu ville jag ju ändå inte ha däcken där, så det spelar ingen roll för mig, men ändå.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av loftux »

Jerker skrev:

När jag var där förra tisdagen så fanns det ett helt berg av dubbade däck utanför verkstaden.

Intressant det där med däckförvaringen. När de ringde mig att det fanns däck åt mig så sa de att de inte hade nån möjlighet att förvara däcken där. Nu ville jag ju ändå inte ha däcken där, så det spelar ingen roll för mig, men ändå.
Skall säga att jag kollade faktiskt aldrig om de kunde förvara, så det var kanske aldrig ett alternativ. Men jag skulle ju ta med dem hursom. Antog nog bara att de kunde, och isåfall köra dem till den Euromaster där jag egentligen skulle fått byta. Första förvaringen skulle ju ingå, men tyckte inte det var värt det då däckverkstaden jag valde istället är 200m från kontoret och kostar 500.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Melkin »

loftux skrev:
Varit på Trosta och fått bytt till Nokian friktionsdäck, så nu finns de igen för de som väntar. Ring Euromaster och boka tid (var svaret jag fick när jag skrev till Tesla igår). Kom en liten lastbil det stod Nokian på precis när jag körde därifrån så borde kommit fler också.

Tog med däcken även om det ingår förvaring hos Euromaster (närmaste är ändå en bit ifrån där jag bor/jobbar). Där jag lämnade in däcken på förvaring istället så mätte de sommardäcken, 6,5mm, ner från 9mm enligt honom. På 300 mil som jag hunnit köra hittills så känns det inte som att de kommer räcka länge.
Suck. De skulle ju höra av sig till mig när de fått in däcken (som jag köpte med bilen i mars). Blir alltså att ringa tidigt imorgon så de inte tar slut igen, tack för tipset.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Melkin »

Jerker skrev:
Intressant det där med däckförvaringen. När de ringde mig att det fanns däck åt mig så sa de att de inte hade nån möjlighet att förvara däcken där. Nu ville jag ju ändå inte ha däcken där, så det spelar ingen roll för mig, men ändå.
Och till mig sade de att de kunde frakta sommardäcken till Kista om jag ville. Man vet verkligen aldrig vad som gäller med Tesla. Ska bli spännande att se vad de säger när jag faktiskt kommer dit.

Euromaster har tidigare sagt att Tesla ger 30% rabatt på förvaringen just i Kista, så jag tänkte köra på det även om jag har andra alternativ som är närmare. Litar dock inte riktigt på detta heller. Någon som har fått det?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Kawapeter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 jul 2019 17:16

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Kawapeter »

Undrar om det finns någon turordning alls, har inte hör något ännu, jag beställde 18" Aero Nokian friktion tillsammans med bilen i Maj.
Ringde Euromaster dom säger att min hjul inte kommit ännu ? suck det är så att hjulen är knutna till ett Vin nummer tydligen. :shock:

Model3 Röd SR+ drag
Användarvisningsbild
flindmark
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 mar 2016 20:08
Ort: Sollentuna

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av flindmark »

Det här med beställda vinterdäck som inte levereras börjar bli en parodi. Med levererad bil i mars borde de haft tid att se till att det finns vinterdäck i god tid innan vinterväglag. Bara tur att det varit mildväder hittills. Dessutom noll kommunikation om vad som händer och kontakt med Euromaster ger inget....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
M3 LR AWD AP+FSD Black, Vit inredning 18"
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Användarvisningsbild
Kawapeter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 jul 2019 17:16

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Kawapeter »

flindmark skrev:
Det här med beställda vinterdäck som inte levereras börjar bli en parodi. Med levererad bil i mars borde de haft tid att se till att det finns vinterdäck i god tid innan vinterväglag. Bara tur att det varit mildväder hittills. Dessutom noll kommunikation om vad som händer och kontakt med Euromaster ger inget....
Har du redan betalat för dom med ?
Har samma problem, har ringt Euromaster flera ggr , mejlat Emma och Michelle på Tesla samt WintertyreSE flera ggr , har bara får fråga om att byta till Pirelli eller Dubbat suck.
Försökte även få dom att kränga av pirelli däcken o montera Nokian däck på dom fälgarna, men inte något svar ännu.
Användarvisningsbild
flindmark
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 mar 2016 20:08
Ort: Sollentuna

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av flindmark »

Kawapeter skrev:
flindmark skrev:
Det här med beställda vinterdäck som inte levereras börjar bli en parodi. Med levererad bil i mars borde de haft tid att se till att det finns vinterdäck i god tid innan vinterväglag. Bara tur att det varit mildväder hittills. Dessutom noll kommunikation om vad som händer och kontakt med Euromaster ger inget....
Har du redan betalat för dom med ?
Har samma problem, har ringt Euromaster flera ggr , mejlat Emma och Michelle på Tesla samt WintertyreSE flera ggr , har bara får fråga om att byta till Pirelli eller Dubbat suck.
Försökte även få dom att kränga av pirelli däcken o montera Nokian däck på dom fälgarna, men inte något svar ännu.
Jepp betalt i mars men vad hjälper det, dom har ingen som helst köhantering tydligen.
M3 LR AWD AP+FSD Black, Vit inredning 18"
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Bjelke »

flindmark skrev:
Kawapeter skrev:
flindmark skrev:
Det här med beställda vinterdäck som inte levereras börjar bli en parodi. Med levererad bil i mars borde de haft tid att se till att det finns vinterdäck i god tid innan vinterväglag. Bara tur att det varit mildväder hittills. Dessutom noll kommunikation om vad som händer och kontakt med Euromaster ger inget....
Har du redan betalat för dom med ?
Har samma problem, har ringt Euromaster flera ggr , mejlat Emma och Michelle på Tesla samt WintertyreSE flera ggr , har bara får fråga om att byta till Pirelli eller Dubbat suck.
Försökte även få dom att kränga av pirelli däcken o montera Nokian däck på dom fälgarna, men inte något svar ännu.
Jepp betalt i mars men vad hjälper det, dom har ingen som helst köhantering tydligen.
Imponerande...not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av First »

Hämtar ut min M3 Performance imorgon men saknar vinterdäck. Verkar som alla "eftermarknadsfälgar" med däck ifrån ex Dekk24.no mfl har sålt slut på turbindesign och ny leverans först i slutet dec.

Funderar på att försöka hitta vinterdäck till org fälgarna är det någon som vet ifall det fungerar med både 235/245 35 20?

Bäst deal hittills enl skärmklipp Nokian Wr4 någon som testat dem?
Screenshot_20191120-014755_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
smeden
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2019 17:37
Ort: Asarum

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av smeden »

First skrev:
Hämtar ut min M3 Performance imorgon men saknar vinterdäck. Verkar som alla "eftermarknadsfälgar" med däck ifrån ex Dekk24.no mfl har sålt slut på turbindesign och ny leverans först i slutet dec.

Funderar på att försöka hitta vinterdäck till org fälgarna är det någon som vet ifall det fungerar med både 235/245 35 20?

Bäst deal hittills enl skärmklipp Nokian Wr4 någon som testat dem?
Kör med dessa däck (235/45R18 98V XL) på fälg: Brock B32 Matt Black (8.5x18 5/114.3 ET35 B72.6).
Tycker de funkar bra, samma ljudnivå som sommardäcken och TPMS ställde in sig direkt utan att jag gjorde något.
Dock ej testade i vinterföre än då jag bor i södra Sverige men på torr och blöt novemberväg är de bra.
Beställde från Bythjul och betalade för 2231kr/st för däcken, blev iofs lite sur när de levererade crome-färgade muttrar... De har inte svarta säger de.
Tesla Model 3 LR Röd 18'
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Kronberg »

WR A4 är väl vad som kallas 'centraleuropeiskt' vinterdäck till skillnad mot R3, bara så att du är medveten om det. Blir lite missvisande i annonsen när de har plockat in en generell text om Nokian däck, där man kan tolka det som att det är ett 'nordiskt' vinterdäck.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tellus »

Här är det väl bara R3 som är nordiskt med dess för och nackdelar

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s422982155
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar