Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Jjakobb »

MrStarhouse skrev:
Jag har hittat en firma som eventuellt ska göra lite stenskotts foliering.

Dom använder en film som heter: Hexis Bodyfence.

Är det nån som har erfarenhet av den produkten? Är den bra?
Surfar man på den så ska den vara lite som XPel och kunna återställas med varmt vatten.

Men det är ju alltid bra om man kan få höra från nån som har erfarenheter direkt av en produkt.
Värt att kolla vad de ger för garantier på produkten, expel har 10 år tror jag.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av anna__ »

Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? :) (skåne trakten)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av ellerstrom »

anna__ skrev:
Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? :) (skåne trakten)
Har fått rekommenderat SRM fälgrenovering (https://www.falgrenovering.se/) i Malmö och Fälgfixarna (http://www.falgfixarna.se/) i Helsingborg. Har dock inte kommit till skott att lackera vinterfälgarna ännu, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Breeze »

Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

Breeze skrev:
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).
Gutebysen
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 apr 2018 14:42

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Gutebysen »

Jag har fått fram paketpriser hos ett bilvårdsföretag i Katrineholm som gäller för Tesla Model 3 i denna grupp. Har lämnat in min nuvarande bil till dem tidigare för rekond och de har gjort ett kanonfint jobb. Jag går ännu i väntans tider men så fort jag hämtat min Model 3 kommer jag att lämna in den för behandling.

Nedan är info jag fick från dem och priserna står sig bra i jämförelse.

Paketpriser enligt följande (alla priser är ink moms).

1. Helfoliering/wrapping/colorchange för Tesla Model 3. Utvändig foliering där det primära fokuset är att byta färg på bilen, eller få bilen i en färg som inte finns att välja från fabrik.
Hela bilen folieras, förutom i dörrgångar och motorutrymme.
Pris för medlemmar i denna grupp från 18000 kronor (beroende på vilken film som ska läggas). Ordinarie pris från 20000.
Garanti på folien är upp till 7 år.

2. Skyddsfoliering för Tesla Model 3. Ett kit med skyddsfolie för att avvärja stenskott som går igenom lacken så att lacken kan behållas original efter många tusen mil. I detta kit ingår främre stötfångare, framskärmar, huv, a-stolpar, remsa ovanför framrutan, skyddsfolie bakom framhjulen, bakom bakhjulen samt ett ilastningsskydd bak.
Pris för medlemmar i denna grupp 18000 kronor. Ordinarie pris närmare 22000.
Skyddsfilmen är en optiskt klar folie som är självläkande och otroligt slitstark, med garanti för gulning och klistersläpp i upp till sju år.

3. Keramiskt lackskydd. Ett bra keramiskt lackskydd med hög smutsavstötande förmåga, lång livslängd och otroligt bra glanshöjande egenskaper.
Marknaden har många olika lackskydd, och smaken skiljer sig åt beroende på vad man själv har för preferenser. Det lackskydd vi har är ett bra skydd utprovat enligt forskningsprinciper och har ett fullgott skydd med lång livslängd vid rätt skötsel. Garanti upp till 6 år.
Pris för medlemmar i denna grupp är 5000 kronor.

Chromedelete är något som växer mer och mer och tar helt enkelt bort det kromade på en bil. Vi folierar det kromade med valfri färg, men det absolut vanligaste är blank eller matt svart.
Pris för medlemmar i denna grupp är 5000 kronor. Ordinarie pris 8000 kronor.

Gå till http://RiktigtBlankaBilar.se prata med Kenny och säg att du fick info i Tesla forum.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Breeze skrev:
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Breeze »

OfarligTesla skrev:
Breeze skrev:
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).
Tack för tipset. Då får jag leta reda på nån som kan fixa Opti-coat. Tips?
Bjelke skrev:
Breeze skrev:
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.
Ja, vore nice att få det gjort på ett o samma ställe som har koll på sånt här.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Vissa folier har eg en yta som är väldigt "hal" men ett lackskydd ovanpå gör det ändå
sjukt lättvättat och blankt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

Hej Tesla Club Sweden,

Jag fick tips om denna tråden av en av mina tidigare Tesla kunder och tänkte sprida lite ljus i de oklarheter och påståenden som nämnts här och en del av de generella frågorna jag stöter på gällande stenskottsfilm.

Går det att lägga stenskottsfilm på en lackbehandlad bil?
-Ja, det är inte omöjligt men filmen bör läggas innan lackskydd.
Här finns det även överlapp i vad som är rätt och fel. Flertalet lackskydd går utmärkt att lägga PPF över medans andra kompromissar vidhäftningen.
Ytterst få lackskydd ger oss problem vid foliering. De flesta ceramic coatings går att polera av vilket ger bra förutsättningar. Säger din bilvårdare att endast våtslipning tar bort skyddet är risken för släpp pga kompromissad vidhäftning. Majoriteten av skydd går att torka av bilen med rätt medel.

Kan man sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna?
-Ja, detta går givetvis utmärkt även om där finns undantag.
”vanliga” coatings är inget problem och kompromissar inte garantierna.
Vi jobbar uteslutande med XPEL vilka inte har akrediterat något lackskydd. Då kemikalierna/coatings typ 9h keramiska kan vara rätt aggresiva, då man ej vet hur detta påverkar filmen inom garanti tiden(10år på XPEL) blir det svårt att säga att detta är ok för mig som XPEL akrediterad aktör. Jag har däremot flertalet kollegor runt om i världen som gör detta på rutin med allt ifrån Opti-coat, ceramic pro, Gtechniq mfl. Nu släpper även XPEL sitt eget lackskydd XPEL Fusion.



Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor

Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.


Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.

Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?

Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.

UV skydd

XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.



Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!


Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.


Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.

Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.

Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-

Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.


Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.

Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+

Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.

Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield

Marcus@autoshield.se
08-303034
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av okaenrique »

AutoShield skrev:
Hej Tesla Club Sweden,

Jag fick tips om denna tråden av en av mina tidigare Tesla kunder och tänkte sprida lite ljus i de oklarheter och påståenden som nämnts här och en del av de generella frågorna jag stöter på gällande stenskottsfilm.

Går det att lägga stenskottsfilm på en lackbehandlad bil?
-Ja, det är inte omöjligt men filmen bör läggas innan lackskydd.
Här finns det även överlapp i vad som är rätt och fel. Flertalet lackskydd går utmärkt att lägga PPF över medans andra kompromissar vidhäftningen.
Ytterst få lackskydd ger oss problem vid foliering. De flesta ceramic coatings går att polera av vilket ger bra förutsättningar. Säger din bilvårdare att endast våtslipning tar bort skyddet är risken för släpp pga kompromissad vidhäftning. Majoriteten av skydd går att torka av bilen med rätt medel.

Kan man sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna?
-Ja, detta går givetvis utmärkt även om där finns undantag.
”vanliga” coatings är inget problem och kompromissar inte garantierna.
Vi jobbar uteslutande med XPEL vilka inte har akrediterat något lackskydd. Då kemikalierna/coatings typ 9h keramiska kan vara rätt aggresiva, då man ej vet hur detta påverkar filmen inom garanti tiden(10år på XPEL) blir det svårt att säga att detta är ok för mig som XPEL akrediterad aktör. Jag har däremot flertalet kollegor runt om i världen som gör detta på rutin med allt ifrån Opti-coat, ceramic pro, Gtechniq mfl. Nu släpper även XPEL sitt eget lackskydd XPEL Fusion.



Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor

Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.


Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.

Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?

Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.

UV skydd

XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.



Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!


Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.


Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.

Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.

Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-

Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.


Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.

Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+

Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.

Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield

Marcus@autoshield.se
08-303034




vad kostar att köra Stenskott på helabilen M3 ?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Liibo »

okaenrique skrev:
AutoShield skrev:
Hej Tesla Club Sweden,




Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor

Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.


Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.

Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?

Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.

UV skydd

XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.



Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!


Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.


Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.

Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.

Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-

Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.


Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.

Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+

Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.

Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield

Marcus@autoshield.se
08-303034




vad kostar att köra Stenskott på helabilen M3 ?
SSR Sundsvall har även dom utbildning genom XPEL filmen.

Färdigskuren film är absolut BIG NO eftersom du får synliga skarvar som smutsen fastnar på och sen får du byta efter 2 år. Kolla era telefoner tex när man fått en liten kant, och hur mycket smuts som fastnar där.

Priset på en hel M3 skiljer sig hur bra du vill ha den satt. .

Skriv PM till mig om ni vill att jag ordnar rabatt via SSR i Sundsvall eftersom han lovat mig det för dom som är med i detta forum :). Han var precis och besökte CK Wraps i en hel vecka i Toronto som är en av världens mest kända och största. Sök CK wraps på youtube.

Aldrig sett någon som är så enormt noggrann med sina jobb som SSR Sundsvall är. Han lämnar inget åt slumpen, och nöjer sig inte förens resultatet är perfekt!

Kommer själv låta SSR Sundsvall göra hela min M3, eftersom jag vill ha det ordentligt utfört när man har sådan pass dyr bil.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Liibo »

Såg att SSR Nordic Sundsvall har fullt ös med 3:orna nu :)
D9E80759-3C9E-475C-AB86-07328793398B.jpeg
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

vad kostar att köra Stenskott på helabilen M3 ?[/quote]

Heltäckt bil, se bifogad PDF.

P8203C – Full Hood, Fender and Mirror Kit 9600:-
P8203- Bumper Kit 5700:-
H8203 – Headlamp and Fog Lamp Kit 1200:-
P8203D - Rear Bumper Kit 6100:-
P8203H – Door and Rear Fender Kit (left side only) 13.300:-
P8203G – Door and Rear Fender Kit (right side only) 13.300:-
P8203E – Trunk Lid Kit 5700:-
P8203F – B-Pillar Kit 700:-
P8203O – Interior Kit 1300:-

Ordinarie Pris 56.900:-

TCS medlemmar får 10% på ordinarie.
Tesla Model 3 Full Car.pdf
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

Dina påståenden är direkt felaktiga och vet faktiskt inte vart du fått denna infon ifrån.

Färdigskuren film är absolut BIG NO eftersom du får synliga skarvar som smutsen fastnar på och sen får du byta efter 2 år. Kolla era telefoner tex när man fått en liten kant, och hur mycket smuts som fastnar där.

-ser inte vad du grundar detta på gällande mallar. Vi har redan fått in ett par model 3, mallarna passar utmärkt och vi har kunskapen att lägga till film för att wrappa samtliga kanter som är tekniskt möjliga att wrappa.
Vi har valt att jobba med mallar då detta minimerar "kniven mot lacken" till ca 98%, trygghet för oss som installatör och dig som slutkund. ;)

Priset på en hel M3 skiljer sig hur bra du vill ha den satt. .
-Varför skulle priset skilja sig? Vi lämnar alltid ifrån oss högsta möjliga finish och gör aldrig avkall på kvaliten på våra jobb. Det är kanske därför vi fått förtroendet av Lamborghini Malmö att verka från deras lokaler i malmö?

Skriv PM till mig om ni vill att jag ordnar rabatt via SSR i Sundsvall eftersom han lovat mig det för dom som är med i detta forum :). Han var precis och besökte CK Wraps i en hel vecka i Toronto som är en av världens mest kända och största. Sök CK wraps på youtube.
-Jag brukar inte nämna att jag kom 2a i XPEL´s stora tävling i texas i fjol, känns dock som att jag borde göra det nu. Fägad folie har inget att göra med PPF.
Jag har valt att fokusera 100% på stenskottsfilm. Det är vad jag och mina montörer sysslar med samtliga dagar om året för att vara spjutspets på vad vi sysslar med.
Därmeot tar vi inte i jobb med wrapping folie då det innebär en helt annan applicerings metod. ;)
xpel1.JPG
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

Nedan följer 3 st förslag på stenskottsfoliering, från standard front till heltäckt bil för Tesla Model 3.

Med ett standard alt utökat skydd får du ett vettig skydd mot vanligt förekommande road rash.
Väljer du sedan att heltäcka bilen åtnjuter du de självläkande egenskaperna maximalt.

I största möjliga utsträckning väljer vi att wrappa filmen över kanterna för att få en så osynlig installation som möjligt.

Vi jobbar till största del med mallar som vi skär ut in-house i vår skär-plotter i vår specialutrustade studio.

Standard Kit
Vad som idag anses vara ett standard kit innefattar Huv, Skärmar, Kofångare fram samt Speglar.

P8203C – Full Hood, Fender and Mirror Kit 9.600:-
P8203- Bumper Kit 5.700:-

Ordinare Pris 15.300:-

Extended Kit
Ett vettigt alternativ för utökat skydd och most bang for the buck!

P8203C – Full Hood, Fender and Mirror Kit 9.600:-
P8203- Bumper Kit 5.700:-
H8203 – Headlamp and Fog Lamp Kit 1.200:-
P8203M - A-Pillar Kit 1.200:-
P8203K - Rocker Panel Kit 3.900:-
P8203N – Luggage Area Kit 1.050:-

Ordinarie Pris 22.650:-


Heltäckt bil

P8203C – Full Hood, Fender and Mirror Kit 9600:-
P8203- Bumper Kit 5700:-
H8203 – Headlamp and Fog Lamp Kit 1200:-
P8203D - Rear Bumper Kit 6100:-
P8203H – Door and Rear Fender Kit (left side only) 13.300:-
P8203G – Door and Rear Fender Kit (right side only) 13.300:-
P8203E – Trunk Lid Kit 5700:-
P8203F – B-Pillar Kit 700:-
P8203O – Interior Kit 1300:-

Ordinarie Pris 56.900:-

Options
Lackskydd - Xpel Fusion 5500:-

Samtliga priser är inklusive moms till ordinarie pris.

Se bifogade PDFer för täckningsrad. Självklart kan vi anpassa kit efter önskemål.

TCS medlemmar erhåller 10% på ordinarie pris

//M
Tesla Model 3 Full Car.pdf
Tesla Model 3 Extended Kit .pdf
Tesla Model 3 Standard Kit .pdf
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Liibo »

AutoShield skrev:
Dina påståenden är direkt felaktiga och vet faktiskt inte vart du fått denna infon ifrån.

Färdigskuren film är absolut BIG NO eftersom du får synliga skarvar som smutsen fastnar på och sen får du byta efter 2 år. Kolla era telefoner tex när man fått en liten kant, och hur mycket smuts som fastnar där.

-ser inte vad du grundar detta på gällande mallar. Vi har redan fått in ett par model 3, mallarna passar utmärkt och vi har kunskapen att lägga till film för att wrappa samtliga kanter som är tekniskt möjliga att wrappa.
Vi har valt att jobba med mallar då detta minimerar "kniven mot lacken" till ca 98%, trygghet för oss som installatör och dig som slutkund. ;)

Priset på en hel M3 skiljer sig hur bra du vill ha den satt. .
-Varför skulle priset skilja sig? Vi lämnar alltid ifrån oss högsta möjliga finish och gör aldrig avkall på kvaliten på våra jobb. Det är kanske därför vi fått förtroendet av Lamborghini Malmö att verka från deras lokaler i malmö?

Skriv PM till mig om ni vill att jag ordnar rabatt via SSR i Sundsvall eftersom han lovat mig det för dom som är med i detta forum :). Han var precis och besökte CK Wraps i en hel vecka i Toronto som är en av världens mest kända och största. Sök CK wraps på youtube.
-Jag brukar inte nämna att jag kom 2a i XPEL´s stora tävling i texas i fjol, känns dock som att jag borde göra det nu. Fägad folie har inget att göra med PPF.
Jag har valt att fokusera 100% på stenskottsfilm. Det är vad jag och mina montörer sysslar med samtliga dagar om året för att vara spjutspets på vad vi sysslar med.
Därmeot tar vi inte i jobb med wrapping folie då det innebär en helt annan applicerings metod. ;)
Oj men nu verkar du missuppfattat väldigt mycket.

Jag känner inte dom på ssr Nordic. Utan har själv sett jobb utav dom.

Jag skrev väl inget dumt om dej?

Anser att det känns enormt desperat att du i ditt företagsnamn går ut och skriver och kommenterar andra företag.

Hade du varit stor så hade du inte ens haft tid till att sitta och leta kunde på forum. Det är inget ssr gör och inget dom bett mig om utan jag blev så bra bemött av dom samt proffsigt utfört arbete.

Så detta blir ju bara lite skäms kudde i ditt inlägg ;)
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

Liibo skrev:
AutoShield skrev:
Dina påståenden är direkt felaktiga och vet faktiskt inte vart du fått denna infon ifrån.

Färdigskuren film är absolut BIG NO eftersom du får synliga skarvar som smutsen fastnar på och sen får du byta efter 2 år. Kolla era telefoner tex när man fått en liten kant, och hur mycket smuts som fastnar där.

-ser inte vad du grundar detta på gällande mallar. Vi har redan fått in ett par model 3, mallarna passar utmärkt och vi har kunskapen att lägga till film för att wrappa samtliga kanter som är tekniskt möjliga att wrappa.
Vi har valt att jobba med mallar då detta minimerar "kniven mot lacken" till ca 98%, trygghet för oss som installatör och dig som slutkund. ;)

Priset på en hel M3 skiljer sig hur bra du vill ha den satt. .
-Varför skulle priset skilja sig? Vi lämnar alltid ifrån oss högsta möjliga finish och gör aldrig avkall på kvaliten på våra jobb. Det är kanske därför vi fått förtroendet av Lamborghini Malmö att verka från deras lokaler i malmö?

Skriv PM till mig om ni vill att jag ordnar rabatt via SSR i Sundsvall eftersom han lovat mig det för dom som är med i detta forum :). Han var precis och besökte CK Wraps i en hel vecka i Toronto som är en av världens mest kända och största. Sök CK wraps på youtube.
-Jag brukar inte nämna att jag kom 2a i XPEL´s stora tävling i texas i fjol, känns dock som att jag borde göra det nu. Fägad folie har inget att göra med PPF.
Jag har valt att fokusera 100% på stenskottsfilm. Det är vad jag och mina montörer sysslar med samtliga dagar om året för att vara spjutspets på vad vi sysslar med.
Därmeot tar vi inte i jobb med wrapping folie då det innebär en helt annan applicerings metod. ;)
Oj men nu verkar du missuppfattat väldigt mycket.

Jag känner inte dom på ssr Nordic. Utan har själv sett jobb utav dom.

Jag skrev väl inget dumt om dej?

Anser att det känns enormt desperat att du i ditt företagsnamn går ut och skriver och kommenterar andra företag.

Hade du varit stor så hade du inte ens haft tid till att sitta och leta kunde på forum. Det är inget ssr gör och inget dom bett mig om utan jag blev så bra bemött av dom samt proffsigt utfört arbete.

Så detta blir ju bara lite skäms kudde i ditt inlägg ;)


Känner inte av din skämmskudde.

De påståenden du skriver är till stor del direkt felaktiga och jag undrar var du fått informationen ifrån då det inte var mycket som stämde. ;)
XPEL är extremt måna om att vi som akrediterade aktörer ska lämna ifrån oss top notch job. Då ser jag bla det som svårt att prisa sig efter " hur bra man vill ha det gjort"

Som bottom line, sitter inte och letar kunder på forum, om du läst tidigare så blev jag tipsad av en kund att gå in här och reda ut lite okunskap i världen av stenskottsfilm. ;)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av pefreli »

Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

pefreli skrev:
Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)
Annan folie skyddar ju lite mer än "bara" lackskydd men kostar ju även det en slant, funkar bra och ger möjlighet till en ny färg också :)
Lackskydd är det minsta man bör göra på en så här dyr bil, det blir lättare att tvätta, blankare :) , och går att polera senare utan att "offra" lite av lacken på
samma sätt som om man skulle polera utan att ha haft lackskydd på. Lackskyddet får agera lite som "offeryta" istället...
Lackskydd skyddar ytterst marginellt mot stenskott.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av pefreli »

Bjelke skrev:
pefreli skrev:
Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)
Annan folie skyddar ju lite mer än "bara" lackskydd men kostar ju även det en slant, funkar bra och ger möjlighet till en ny färg också :)
Lackskydd är det minsta man bör göra på en så här dyr bil, det blir lättare att tvätta, blankare :) , och går att polera senare utan att "offra" lite av lacken på
samma sätt som om man skulle polera utan att ha haft lackskydd på. Lackskyddet får agera lite som "offeryta" istället...
Lackskydd skyddar ytterst marginellt mot stenskott.
Ok, tack!

Bra med input kring lackskyddet. Har tänkt att det mest handlar om att få en bil som är lätt att tvätta. Men det låter ju rimligt att det blir lättare att polera bort tvättrepor etc. :)

Om man wrappar i annan färg hur blir det då vid dörröppningar etc? Upplevs det inte konstigt med 2 olika färger eller är det vanligt att man wrappar alla delar som syns även när dörrarna är öppna? Låter ju komplicerat dock... ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

Jag skippade Xpel på vår S, kändes inte som det skulle gjort så stor skillnad på priset vid försäljning (vilket lär visa sig stämma med prissänkningarna som råder) så det blir en ren kostnad då. Pratade även med Autoshield och om kanterna släpper på grund av högtryckstvätt osv så kunde man tvingas betala för ny applikation vilket gör att tvätt helt plötsligt blir jobbigare än innan, raka motsatsen till vad jag ville. Skall jag betala 50k för att skydda bilen så skall de våga stå bakom sitt arbete tillräckligt så att om kanter släpper vid vanligt användande (vilket högtryckstvätt är) fixas det alltid.

Hade tagit Opti-coat igen faktiskt, lättare att tvätta bilen vilket är guld värt. Gillar inte färgad wrap eftersom man ser skillnader i dörrar, vid bagagelucka osv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Det är i princip bara en kostnadsfråga hur mycket man vill foliera, det vanligaste är ju att man bara tar det som syns utåt, men det går såklart
att foliera lite mer vid dörrar och luckor osv. Jag körde på en mellanvariant med lite extra folie vid just dörrarna.
Grymmast blir det om man plockar loss alla delar som går att ta loss och foliera dom, då får man en folie som går runt alla kanter och sitter allra bäst, och minst
risk för skärskador, och på karossdelar tar man då bort gummilister och folierar in under dessa osv osv.
Jag har sett flera Lamborghinis som är folierade precis så :)
Vissa kombinationer av bilfärg + foliefärg kan jag hålla med om att det ser lite jobbigt ut när man öppnar dörrarna på om man inte folierar deluxe-varianten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Jag körde förresten lackskydd på bilen jag hämtade i höstas :)
(ingen folie på den alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
AutoShield
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av AutoShield »

pefreli skrev:
Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...

Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?

Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt. :(

Annan wrap?
Ceramic coating?

Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?

Tips till novis mottages tacksamt ;)

Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.
Skriv svar