Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av snowtroll »

Har äntligen bestämt oss, Vi kör foilering SSR Nordic Sundsvall - Fick gott intryck av Mr Kim :mrgreen:
Han verkar ha fått upp ångan och har redan betat av ett antal Model 3 från alla möjliga ställen i SE.

Stenskottsskydd:
Snytan (Front, lyktor, huv, framskärmar)
backspeglar
balkar
hjulskärmskanter (och bakom hjulhus) och
dörrar (så blir det inte så mycket spill av transparent filmen som läggs längsmed hela bilen)

Sedan blir det toning bakre sidorutor, avvaktar på bakre takruta.

- Sedna rekommenderade han med det starkaste att montera stänkskydd.... som kommer i månads skiftet :D dessa blev det, om man inte vill vara fiffig med Biltema eller Jula: https://www.ebay.com/itm/254249151973
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Jag hittar inte det inlägg jag letar efter men det var ju någon som hade ett jäkla
bra argument varför foliering även ska ersättas av försäkringsbolaget vid skada osv, någon
som minns?
Jag fick nej på det nu iaf :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Hertsh »

Bjelke skrev:
Jag hittar inte det inlägg jag letar efter men det var ju någon som hade ett jäkla
bra argument varför foliering även ska ersättas av försäkringsbolaget vid skada osv, någon
som minns?
Jag fick nej på det nu iaf :twisted:
Jag har inte svar på den specifika frågan om annat inlägg, men jag har haft lackskada tidigare där mitt försäkringsbolag har betalat såväl lack som en ny behandling av keramiskt lackskydd. Jag hade TH då. En Volvo så inte Tesla.

En försäkring skall ersätta det som är skadat. Är folien skadad ska den ersättas precis som lacken. Däremot bör folien inte ha suttit på så länge att den kan anses ha passerat teknisk livslängd. Du bör även kunna vänta dig avdrag på ersättning pga ålder om folien inte är "ny".

Detta är ren logik och kan givetvis vara undantaget i dina villkor, men ska de inte ersätta krävs det att det är specifikt undantaget annars finns ingen logik för att de inte ersätter.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Vulgarsonic »

snowtroll skrev:
Har äntligen bestämt oss, Vi kör foilering SSR Nordic Sundsvall - Fick gott intryck av Mr Kim :mrgreen:
Han verkar ha fått upp ångan och har redan betat av ett antal Model 3 från alla möjliga ställen i SE.

Stenskottsskydd:
Snytan (Front, lyktor, huv, framskärmar)
backspeglar
balkar
hjulskärmskanter (och bakom hjulhus) och
dörrar (så blir det inte så mycket spill av transparent filmen som läggs längsmed hela bilen)

Sedan blir det toning bakre sidorutor, avvaktar på bakre takruta.

- Sedna rekommenderade han med det starkaste att montera stänkskydd.... som kommer i månads skiftet :D dessa blev det, om man inte vill vara fiffig med Biltema eller Jula: https://www.ebay.com/itm/254249151973
Låter väldigt vettigt.
Pris på ett sådant upplägg med stenskottsskydd?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Daniel_S »

Hur klarar sensorerna, ffa i framdörr & FWD på en X, foliering?
Funderar på Xpel för att skydda bilen, inte att sensorerna ballar ur och öppnar dörrar in i objekt. :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av kanylbullen »

Får min Model 3 på torsdag och då får frugan ta över min svårt stenskottsblästrade X:

Bild

Så här fin blir den efter 10 månader/3000 mil på landet om man gillar att köra fort.

Så jag MÅSTE stenskottsfoliera min 3:a.

Rekommendation mottages gladeligen på billigast möjliga i Stockholm som funkar mot små märken som dessa ovan. Stora stenar räknar jag med att ingen film klarar särskilt bra.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av flows_swe »

Precis hämtat ut min 3a från Colorglo/Mr Cap i Sundsvall.

Mycket nöjd! De fixade en skada på interiören och passade på att lackkonservera.

Åkte 56 mil enkel väg bara för att öka sannolikheten till god kvalite (efter rekommendation i annan tråd).
97E6F6FE-F09D-4C68-83D0-0448ED1F51E9.jpeg
53F3D115-5FF4-43D0-BCC4-1076D9CBC3B9.jpeg
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av kanylbullen »

Är det någon som har tillgång till skärmönster för foliering av model 3?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av snowtroll »

Tvättade bilen idag , Puh!!! Jäla tur det är stenskottsfoilering på. Två pärler har tydligen filmen tagit hand om redan trots att vi varit försiktiga och konsekvent håller avstånd till bil(ar) framför och försöker hålla undan alla förb*nnade mötande mittlinjeslickare samt tyngre trafik i de fall de drar upp dsmm mm.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av 2xA »

En i raden av alla Teslor som SSR Nordic har foilerat/wrappat.

Beställde en vit LR RWD som pga Tesla strul blev ändrad till en svart LR AWD.
Men nu är den vit (Orecal Blank Pearl Metallic). SSR Nordic wrappade och la stenskottsfilm på framänden, backspeglar, sparklådor plus en bit upp på bakskärmen framför bakhjulen.
Ska bara dit med stänkskydden, åtgärderna hoppas jag skall förhindra problem med blästringen av färgen sparklådorna.

Dessutom tycker jag att bilen blev bra mycket snyggare.
20190711_181522.jpg
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av fakerlind »

Gillar bilen i svart, tycker det dämpar grod-looken lite Bild
Blev en metallic variant från Avery samt att jag fixade interiören också. Märkligt val av Tesla med den där vita plankan...
BildBildBild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av snowtroll »

2xA skrev:
En i raden av alla Teslor som SSR Nordic har foilerat/wrappat.

Beställde en vit LR RWD som pga Tesla strul blev ändrad till en svart LR AWD.
Men nu är den vit (Orecal Blank Pearl Metallic). SSR Nordic wrappade och la stenskottsfilm på framänden, backspeglar, sparklådor plus en bit upp på bakskärmen framför bakhjulen.
Ska bara dit med stänkskydden, åtgärderna hoppas jag skall förhindra problem med blästringen av färgen sparklådorna.

Dessutom tycker jag att bilen blev bra mycket snyggare.
Najs!!
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av RoadFury »

Ville bara ta tillfället i akt och visa resultatet av stenskottsfilm, Chrome Delete och toning på min nya Model S som sköttes galant av Povilas på SR Customs i Gbg. PlastiDip'ade dessutom fälgarna själv och även texten på bakluckan. Åsikter uppskattas!
20190710_110342.jpg
20190709_221628.jpg
20190709_224056.jpg
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Segelflygaren »

Så här blev våra treor.
1.jpg
2.1.jpg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Tars »

RoadFury skrev:
Ville bara ta tillfället i akt och visa resultatet av stenskottsfilm, Chrome Delete och toning på min nya Model S som sköttes galant av Povilas på SR Customs i Gbg. PlastiDip'ade dessutom fälgarna själv och även texten på bakluckan. Åsikter uppskattas!
Ruskigt najs!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
RoadFury skrev:
Ville bara ta tillfället i akt och visa resultatet av stenskottsfilm, Chrome Delete och toning på min nya Model S som sköttes galant av Povilas på SR Customs i Gbg. PlastiDip'ade dessutom fälgarna själv och även texten på bakluckan. Åsikter uppskattas!
Ruskigt najs!
Håller med! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av RoadFury »

Bjelke skrev:
Tars skrev:
RoadFury skrev:
Ville bara ta tillfället i akt och visa resultatet av stenskottsfilm, Chrome Delete och toning på min nya Model S som sköttes galant av Povilas på SR Customs i Gbg. PlastiDip'ade dessutom fälgarna själv och även texten på bakluckan. Åsikter uppskattas!
Ruskigt najs!
Håller med! :)
Tackar, kul att höra! :)
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Delpiero »

Roadfury> Mycket snyggt!
Färgen, den grå är original midnight silver metallic eller?

Riktigt snyggt med det svarta detaljerna till!
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Delpiero »

Segelflygaren skrev:
Så här blev våra treor.
Snyggt! Kanske inte de färgvalen jag skulle gjort men ändå annorlunda och spännande.
Snyggt med chrome delete till!

Riktigt snygga fälgar, vilken modell och storlek är det?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Segelflygaren »

Delpiero skrev:
Segelflygaren skrev:
Så här blev våra treor.
Snyggt! Kanske inte de färgvalen jag skulle gjort men ändå annorlunda och spännande.
Snyggt med chrome delete till!

Riktigt snygga fälgar, vilken modell och storlek är det?
Det är "snikhjul" från Norska Megahjul. https://www.megahjul.com/nb/produkter/f ... ed-package

Är väldigt nöjd med dessa och framförallt den blå-lila kulören inkl. chrome delete och tonade rutor. Den skiftar kulör på ett fantastiskt sätt i olika ljus.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av mck »

Tror jag träffade på den där orangea när jag skulle testa supercharger. Väldigt snygg i verkligheten!

Funderar på lite olika alternativ:

Autoflex
+ Billigt?
+ Kan ändra färg på köpet
+ Man kan hålla på med wax och polering, och utan att grundlacken står på spel.
+ Går att snygga till skador av ovan anledning.
- Inte så beprövat, finns någon video på iTesla när han kör på ett hjul och det höll bra.

Wrap
+ relativt billigt
+ färg
-mindre skydd

XPEL
+ Beprövat
- Dyrt, särskilt om man vill täcka hela i stealth varianten

Opticoat
+ Enkelt tvätta.
- inget stenskottskydd, behöver antagligen xpel på utsatta delar, eller bara köra lackstift då

Gamla skolan, wax, polish osv
+ Spar pengar (kanske) och man får en ny hobby.
+ Man slipper trasslet att fixa nytt skydd vid en större skada.
- mkt jobb

Autoflex verkar ju vara det helt klart bästa alternativet, lite bästa av alla världar.
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av -JoS »

Har nu haft bilen i 3 veckor sedan jag hämtade upp den från SGS Sweden efter de utfört:
Stenskottsskydd - (autoflex protect)
Tillfälligt färgbyte - Blank Svart (autoflex protect)
Chrome Delete
Keramisk Behandling cquartz professional
Keramisk behandling invändigt
Behandlig av rutor.
Foliering av mittkonsoll och Träplankan.
Toning av rutor.


Fick ett stenskott på huven efter 2 dagar som lämnade ett märke på huven, 2 dagar senare så är märket helt borta efter ha stått i solen, samma gällde mindre repa jag på något sätt fått på förardörren, även den är helt borta nu, kul att få se den självläkande egenskapen in action!

Har tvättat bilen en gång sedan jag hämtade den då några fåglar bestämde sig för att bombardera bilen medans den stod still i 2 dagar. Fågelgåvorna sköljde av bilen hur lätt som helst och inga märken lämnades på "lacken".

Nästan så att den tvättar sig själv när man kör i regn, helt sjukt vilken skillnad det är på hur länge den ser ren ut jämfört med innan, speciellt en svart bil.

Säger ingenting om det estetiska, ni får göra egen bedömning så fort jag får upp bilder. :)

Hittills är jag väldigt nöjd med allt, det som återstår att se nu är hur det håller sig över tid.

Några korta ord om min upplevelse via SGS:


Hade kontakt med Jeremy som är något otroligt mån om att man ska bli så nöjd som möjligt och bollar gärna idéer för att få fram drömbilen, snabb på återkoppla, grymt trevlig och flexibel. Tog lite längre tid än önskat dock att få allt gjort, delvis pga mig då jag inte kunde va utan bilen allt för länge och de var en hel del arbete som skulle göras i samband med att de flytta in i ny stor fräsch lokal. Prismässigt ligger de väldigt bra till också enligt mig.

Lånebil finns även tillgängligt, men se till att begära det så ser han till att den finns där när du lämnar bilen.

Allt som allt kan jag inte göra annat än att rekommendera SGS.

Om ni skulle välja SGS Sweden säg att ni fick rekommendation via Tesla forumet så får ni lite rabatt.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av RoadFury »

Delpiero skrev:
Roadfury> Mycket snyggt!
Färgen, den grå är original midnight silver metallic eller?

Riktigt snyggt med det svarta detaljerna till!
Ja precis! Och tack för kommentaren. :)
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av VillHaTesla »

-JoS skrev:
Har nu haft bilen i 3 veckor sedan jag hämtade upp den från SGS Sweden efter de utfört:
Stenskottsskydd - (autoflex protect)
Tillfälligt färgbyte - Blank Svart (autoflex protect)
Chrome Delete
Keramisk Behandling cquartz professional
Keramisk behandling invändigt
Behandlig av rutor.
Foliering av mittkonsoll och Träplankan.
Toning av rutor.


Fick ett stenskott på huven efter 2 dagar som lämnade ett märke på huven, 2 dagar senare så är märket helt borta efter ha stått i solen, samma gällde mindre repa jag på något sätt fått på förardörren, även den är helt borta nu, kul att få se den självläkande egenskapen in action!

Har tvättat bilen en gång sedan jag hämtade den då några fåglar bestämde sig för att bombardera bilen medans den stod still i 2 dagar. Fågelgåvorna sköljde av bilen hur lätt som helst och inga märken lämnades på "lacken".

Nästan så att den tvättar sig själv när man kör i regn, helt sjukt vilken skillnad det är på hur länge den ser ren ut jämfört med innan, speciellt en svart bil.

Säger ingenting om det estetiska, ni får göra egen bedömning så fort jag får upp bilder. :)

Hittills är jag väldigt nöjd med allt, det som återstår att se nu är hur det håller sig över tid.

Några korta ord om min upplevelse via SGS:


Hade kontakt med Jeremy som är något otroligt mån om att man ska bli så nöjd som möjligt och bollar gärna idéer för att få fram drömbilen, snabb på återkoppla, grymt trevlig och flexibel. Tog lite längre tid än önskat dock att få allt gjort, delvis pga mig då jag inte kunde va utan bilen allt för länge och de var en hel del arbete som skulle göras i samband med att de flytta in i ny stor fräsch lokal. Prismässigt ligger de väldigt bra till också enligt mig.

Lånebil finns även tillgängligt, men se till att begära det så ser han till att den finns där när du lämnar bilen.

Allt som allt kan jag inte göra annat än att rekommendera SGS.

Om ni skulle välja SGS Sweden säg att ni fick rekommendation via Tesla forumet så får ni lite rabatt.
Får man fråga vad du gav för ovan behandlingar? :twisted:
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av -JoS »

VillHaTesla skrev:
-JoS skrev:
Har nu haft bilen i 3 veckor sedan jag hämtade upp den från SGS Sweden efter de utfört:
Stenskottsskydd - (autoflex protect)
Tillfälligt färgbyte - Blank Svart (autoflex protect)
Chrome Delete
Keramisk Behandling cquartz professional
Keramisk behandling invändigt
Behandlig av rutor.
Foliering av mittkonsoll och Träplankan.
Toning av rutor.


Fick ett stenskott på huven efter 2 dagar som lämnade ett märke på huven, 2 dagar senare så är märket helt borta efter ha stått i solen, samma gällde mindre repa jag på något sätt fått på förardörren, även den är helt borta nu, kul att få se den självläkande egenskapen in action!

Har tvättat bilen en gång sedan jag hämtade den då några fåglar bestämde sig för att bombardera bilen medans den stod still i 2 dagar. Fågelgåvorna sköljde av bilen hur lätt som helst och inga märken lämnades på "lacken".

Nästan så att den tvättar sig själv när man kör i regn, helt sjukt vilken skillnad det är på hur länge den ser ren ut jämfört med innan, speciellt en svart bil.

Säger ingenting om det estetiska, ni får göra egen bedömning så fort jag får upp bilder. :)

Hittills är jag väldigt nöjd med allt, det som återstår att se nu är hur det håller sig över tid.

Några korta ord om min upplevelse via SGS:


Hade kontakt med Jeremy som är något otroligt mån om att man ska bli så nöjd som möjligt och bollar gärna idéer för att få fram drömbilen, snabb på återkoppla, grymt trevlig och flexibel. Tog lite längre tid än önskat dock att få allt gjort, delvis pga mig då jag inte kunde va utan bilen allt för länge och de var en hel del arbete som skulle göras i samband med att de flytta in i ny stor fräsch lokal. Prismässigt ligger de väldigt bra till också enligt mig.

Lånebil finns även tillgängligt, men se till att begära det så ser han till att den finns där när du lämnar bilen.

Allt som allt kan jag inte göra annat än att rekommendera SGS.

Om ni skulle välja SGS Sweden säg att ni fick rekommendation via Tesla forumet så får ni lite rabatt.
Får man fråga vad du gav för ovan behandlingar? :twisted:
Sälvklart, skrev det i ett tidigare inlägg, Sid 15:
Fick detta för 30.000 kronor då de inte hann utföra keramiska behandligen invändigt samt utvändigt i tid, så vi skall boka ny tid för detta som skall ta 1 dag. Tyckte de va ett bra pris, tror ord pris hade landat på 34-35k.
Vill även förtydliga ovan, skulle betalat 33.500 kronor för allt (redan rabatterat pris), men i och med lite förseningar så erbjöd Jeremy det för 30k jämt som kompensation utan att jag nämt eller begärt något. Så med andra ord fick jag intrycket av att kundnöjdheten är högt prioriterat för de.
Skriv svar