pefreli skrev:AutoShield skrev:pefreli skrev:Jag funderar på en solid svart och är egentligen mest bekymrad av tvättrepor/rosor...
Någon som vet vilken behandling man ska satsa på då?
Xpel med dess självläkande egenskaper låter fantastiskt men 50 k blir för dyrt.
Annan wrap?
Ceramic coating?
Eller ska man nöja sig med att polera bort reporna med jämna intervall?
Tips till novis mottages tacksamt
Det jag brukar rekomendera är vårt Extended kit samt ett lättare lackskydd. På en solidsvart bil syns repor väldigt tydligt så en polering inför varje säsong är den vägen jag hade gått personligen utöver skydd för stenskott i fronten och de mest utsatta delarna.
Ok, vad innebär ett lättare lackskydd?
Hur ofta läggs det på?
Sliter inte poleringen på lacken?
Eller är det kanske därför man ska ha ett lackskydd också?
Lättare lacksydd,
Lackskydd upp till 3-4 år skulle jag säga generellt. Att lägga en keramisk coating med 5-7års hållbarhet är bortkastade pengar i min mening, framföralt om man inte har tillgång till industri kem och en ordentlig tvätthall. Förtvätten är det som sliter mest på lacken. Att ha tillgång till bra petrolium baserad samt alkalisk avfettning.
Jag skulle säga att det handlar lite mera om hur du sjävl tar hand om bilen. Jag tvättar mina egna bilar relativt ofta.
En st helfolierad bil, tvättas som vanligt ink allt kem samt avlsutar tvätten var och varannan gång med Tershine Refract, en snabbcoating. Bilen blir lättare att tvätta, får en bra skjuts i glansen och blir betydligt mycket enklare att torka bilen torr. (Är även bra ekonomi i detta då 5 pump/sprut räcker till hela bilen.)
Min daily driver (silver), naken lack tvättas på samma sätt som ovan och behandlas med Refract
Firmabilen med svart lack, XPEL i fronten har även fått sig en polering och XPEL Fusion lackskydd. Tvättas på samma sätt som ovan.
Mao beror det på hur lång hållbarhet du behöver av lackskyddet innan det är dags att fylla på igen.
På en svart bil vill du ha lite extra skydd från t.ex. fågelspillning då inbränningar syns betydligt tydligare.
Det stämmer att lacken slits vid polering, dock så är det inget jag skulle oroa mig för i den bemärkelse.
När man polerar en bil slipar man försiktigt ytan för att få den slät vilket såklart innebär att en del material avverkas. Syftet är utöver att få lite trevlig lyster och glans även att minimera och täppa igen porerna i lacken som ger smutsen lättare att fastna på panelen.
Efter poleringen är lacken naken och bör förseglas på något vis för att ge ett skyddande lager mot t.ex surt nedfall eller fågelspillning.
Lackskyddet i sig ger lacken en extra barriär samt förstärker även lystern samt de smutsavvisande egenskaperna. (en naken svart lack kan få inbrännigar på så kort tid om 10 min en varm sommardag om pippin är lite risig i kistan. Har man tur går det att rädda med våtslipning och i värsta fall innebär det en omlackering om man vill få bort det helt.)