Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 23 dec 2018 17:26

Eliard skrev:Att lägga 58tkr för xpel :cry:

Visst 10 års garanti ,och produkten är toppnotch ..men jag nöjer mig med 3-5 år ,till ett lägre pris ,och inte lika toppnotch..Har någon fått uppgifter på priser från andra aktörer ?

Tänker att fronten är väldigt utsatt för stenskott :roll:

Intresset för denna träd lär stiga?
Jag har begärt offert av en firma i Sala, Dekalbolaget. De hann dock inte få den klar före jul. ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav okaenrique » 24 dec 2018 00:22

Eliard skrev:Att lägga 58tkr för xpel :cry:

Visst 10 års garanti ,och produkten är toppnotch ..men jag nöjer mig med 3-5 år ,till ett lägre pris ,och inte lika toppnotch..Har någon fått uppgifter på priser från andra aktörer ?

Tänker att fronten är väldigt utsatt för stenskott :roll:

bra fråga , säg till om du hittar någon bra :) att betalla 50k kr det mycket panger .
Model 3 LR AWD
okaenrique

Inläggav dd88 » 24 dec 2018 07:45

58000kr är ett ockerpris om vi snackar foliering, Wrapzone tar runt 20000kr för helfoliering av en sedan och de har länge ansetts vara en av de bästa i Sverige.

Finns flera tester där Xcel uppvisar medelmåttigt skydd, bla detta som denna tråden hänvisar till https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1203559 (beror givetvis på vilken typ man använder), så Xcel är definitivt inte värt det dubbla priset om man ser till namnet.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 24 dec 2018 08:20

dd88 skrev:58000kr är ett ockerpris om vi snackar foliering, Wrapzone tar runt 20000kr för helfoliering av en sedan och de har länge ansetts vara en av de bästa i Sverige.

Finns flera tester där Xcel uppvisar medelmåttigt skydd, bla detta som denna tråden hänvisar till https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1203559 (beror givetvis på vilken typ man använder), så Xcel är definitivt inte värt det dubbla priset om man ser till namnet.

Wrapzone tar 20k för vanlig folie, inte stenskottsfolie. Du länkar dessutom till ett test som visar att Xpel Ultimate (som är den som kostar 58k) är en av 3 som faktiskt klarade alla moment. Hur är det medelmåttigt?

Sen tycker jag inte det är värt 58k oavsett för någon folie, hade inte lagt 20k heller på vanlig folie då man inte får en helfoliering för det, endast exteriört.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav dd88 » 24 dec 2018 17:06

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:58000kr är ett ockerpris om vi snackar foliering, Wrapzone tar runt 20000kr för helfoliering av en sedan och de har länge ansetts vara en av de bästa i Sverige.

Wrapzone tar 20k för vanlig folie, inte stenskottsfolie. Du länkar dessutom till ett test som visar att Xpel Ultimate (som är den som kostar 58k) är en av 3 som faktiskt klarade alla moment. Hur är det medelmåttigt?

Sen tycker jag inte det är värt 58k oavsett för någon folie, hade inte lagt 20k heller på vanlig folie då man inte får en helfoliering för det, endast exteriört.

Jag la fram ETT exempel, finns fler, men dumt att tro att man får bättre skydd jämfört med andra fabrikanter.

Ett rent stenskottskydd tar Wrapzone cirka 30000kr för, så lägger man 58000kr på det så kan man känna sig blåst.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare Legato » 24 dec 2018 22:30

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:

Jag la fram ETT exempel, finns fler, men dumt att tro att man får bättre skydd jämfört med andra fabrikanter.

Ett rent stenskottskydd tar Wrapzone cirka 30000kr för, så lägger man 58000kr på det så kan man känna sig blåst.

Fast exemplet visade ju på motsatsen av det du sa? Det var ju ett av de bästa skydden i det testet.

Pratade med en annan folierare i Stockholm som valt att inte göra stenskottsskydd överhuvudtaget. Anledningen enligt dem var att de vill vara bra på det de gör och enligt dem är Auto Shield extremt duktiga plus att de ansåg att Xpel är det klart bästa materialet. Att lägga på en sämre film med sämre hantverk som konkurrenterna var ej av intresse för dem...

Personligen tycker jag det är galet att lägga på skydd över annat än de delar som utsätts för stenskott och jag är inte insatt i materialen, men för mig är det iaf tydligt att Auto Shield/Xpel har extremt gott anseende.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Baretta » 24 dec 2018 22:46

Bjelke skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Du kan sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna, men inte en helt folierad bil.

Kan kan man väl? Jag vet att Thermos tänker foliera och sen coata sin Model 3. Personligen tycker jag nyttan av att coata en folie är ganska liten, men kan kan man ju.

Det stämmer, man kan köra coating på folie , jag har det på hela bilen, men som sagt så kanske det inte är så supermycket värt med coating på folie eg, min är keramisk och är lagd
i 7-8 lager så visst är den löjligt lättvättad och vattnet fanimig flyger av bilen helt sjukt nästan, men tveksamt om det är värt det om man betalar fullt pris för det (min är en testbil
för en helt ny produkt som skulle lanseras nåt år efter, inte dumt att känna alla på Bollnäs Bilvård hehe).

Coating FÖRE folie är som sagt absolut nono, no can do, very bad idea, don't go there, men det vet nog alla som folierar, så åk inte till en firma som gör lackskydd och efter det till
en annan som gör foliering för då är det kört.

Min bil är Opti-coatad hos Rosenbergs Inpol och sen helfolierad. Sitter fortfarande bra efter ett och ett halvt år.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inläggav dd88 » 24 dec 2018 23:08

Legato skrev:
dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:

Fast exemplet visade ju på motsatsen av det du sa? Det var ju ett av de bästa skydden i det testet.

Pratade med en annan folierare i Stockholm som valt att inte göra stenskottsskydd överhuvudtaget. Anledningen enligt dem var att de vill vara bra på det de gör och enligt dem är Auto Shield extremt duktiga plus att de ansåg att Xpel är det klart bästa materialet. Att lägga på en sämre film med sämre hantverk som konkurrenterna var ej av intresse för dem...

Personligen tycker jag det är galet att lägga på skydd över annat än de delar som utsätts för stenskott och jag är inte insatt i materialen, men för mig är det iaf tydligt att Auto Shield/Xpel har extremt gott anseende.

Testet visar att en produkt från Xpel är ok (som många andra betydligt billigare lösningar) och den andra produkten från Xpel inte är det, det jag vill få fram är att Xpel i sig inte är en garanti för att man får ett bra skydd. Läser man lite tester så hittar jag ingenting som motiverar prisskillnaden.
Användarvisningsbild
dd88

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare taliz » 25 dec 2018 11:29

Med dom priserna nöjer jag mig med ett lackstift för nåra hundringar.
Sålänge det inte rostar så är det ju skitsamma, det är en bil..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav okaenrique » 25 dec 2018 22:14

Auto Shield är bra men dem är jätte dyra , M3 är mindre än S och dem ta samma kostnad för bil .

är någon som vet annan firma i stockholm ?
Model 3 LR AWD
okaenrique

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3