Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Snap02 »

Segelflygaren skrev:
Så här blev våra treor.
1.jpg
2.1.jpg
vilken spoiler har ni köpt till bakluckan?
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Stolpskott »

Ni som har hunnit köra M3or under våren (utan foliering/stenskottsskydd) när allt grus ligger kvar efter snön smält. Har ni märkt av att fronten tagit stryk av diverse sten etc? Funderar på att skippa stenskottsskydd på fronten samt huven och enbart köra på keramisk lackskydd för att lättare kunna tvätta bort vanlig smuts & insekter. Däremot fortfarande tänkt att sätta dit stänkskydd för att skydda sidorna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av taliz »

Stolpskott skrev:
Ni som har hunnit köra M3or under våren (utan foliering/stenskottsskydd) när allt grus ligger kvar efter snön smält. Har ni märkt av att fronten tagit stryk av diverse sten etc? Funderar på att skippa stenskottsskydd på fronten samt huven och enbart köra på keramisk lackskydd för att lättare kunna tvätta bort vanlig smuts & insekter. Däremot fortfarande tänkt att sätta dit stänkskydd för att skydda sidorna.
Fronten kommer få stenskott tids nog, det gör alla.
Själv bryr jag mig inte om det. En bil är till för att brukas och fronten är i plast och huven är aluminium, dvs det rostar inte vilket för mig är huvudsaken.
Får dutta i lite färg nån gång kanske. På min V60 tog det 10k mil innan den började få många, men det syntes ändå inte på nån meters håll. Många trodde faktiskt fortfarande den var ny...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Snap02 »

Segelflygaren skrev:
Så här blev våra treor.
1.jpg
2.1.jpg
Vilken spoiler köpte ni?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Nico »

Ni som har stek dynoshield på era bilar, vad tvättar ni med för schampo? Har blivit avrådd från att tvätta med vaxschampo.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Stolpskott »

Okej, Johan hade tid först i januari :shock: vart någonstans i Stockholm (med omnejd) ska man gå för att få sin kommande pärla keramiskt lackskyddad? Ser gärna att det är Opticoat eller Ceramic 9H och inte Ditec.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Melkin »

Stolpskott skrev:
Ni som har hunnit köra M3or under våren (utan foliering/stenskottsskydd) när allt grus ligger kvar efter snön smält. Har ni märkt av att fronten tagit stryk av diverse sten etc? Funderar på att skippa stenskottsskydd på fronten samt huven och enbart köra på keramisk lackskydd för att lättare kunna tvätta bort vanlig smuts & insekter. Däremot fortfarande tänkt att sätta dit stänkskydd för att skydda sidorna.
Jag körde en hel del i mars/april då det smattrade ordentligt under bilen pga vintergruset. Inga märken alls. Det kommer säkert med åren men inget jag bryr mig så mycket om.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Segelflygaren »

Snap02 skrev:
Segelflygaren skrev:
Så här blev våra treor.
1.jpg
2.1.jpg
vilken spoiler har ni köpt till bakluckan?
Den som Taptes säljer.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av perbjork »

Stolpskott skrev:
Okej, Johan hade tid först i januari :shock: vart någonstans i Stockholm (med omnejd) ska man gå för att få sin kommande pärla keramiskt lackskyddad? Ser gärna att det är Opticoat eller Ceramic 9H och inte Ditec.
Föreslår att du säger till Johan att du kan ta en återbudstid på ”short notice” så gjorde jag, fick tid i Onsdags och har just hämtat den. Fantastiskt fin och jag är supernöjd.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av Stolpskott »

perbjork skrev:
Stolpskott skrev:
Okej, Johan hade tid först i januari :shock: vart någonstans i Stockholm (med omnejd) ska man gå för att få sin kommande pärla keramiskt lackskyddad? Ser gärna att det är Opticoat eller Ceramic 9H och inte Ditec.
Föreslår att du säger till Johan att du kan ta en återbudstid på ”short notice” så gjorde jag, fick tid i Onsdags och har just hämtat den. Fantastiskt fin och jag är supernöjd.
Ah, tack för tipset!
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av vibrationsfri »

Funderar på att göra en Ditec behandling. Någon som har erfarenhet av Ceramic plus vs Ceramic Ultra? Vilken är mest prisvärd?

Har vit multicoat färgen. Vart får man tag på lackstift för att laga kommande stenskott och liknande ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

vibrationsfri skrev:
Funderar på att göra en Ditec behandling. Någon som har erfarenhet av Ceramic plus vs Ceramic Ultra? Vilken är mest prisvärd?

Har vit multicoat färgen. Vart får man tag på lackstift för att laga kommande stenskott och liknande ?
Jag har haft Ceramic Ultra, skulle inte betala för det igen iaf.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av vibrationsfri »

OfarligTesla skrev:
vibrationsfri skrev:
Funderar på att göra en Ditec behandling. Någon som har erfarenhet av Ceramic plus vs Ceramic Ultra? Vilken är mest prisvärd?

Har vit multicoat färgen. Vart får man tag på lackstift för att laga kommande stenskott och liknande ?
Jag har haft Ceramic Ultra, skulle inte betala för det igen iaf.
Ok berätta hur var det ? Och har du någon annan behandling och isf vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

vibrationsfri skrev:
OfarligTesla skrev:
vibrationsfri skrev:
Funderar på att göra en Ditec behandling. Någon som har erfarenhet av Ceramic plus vs Ceramic Ultra? Vilken är mest prisvärd?

Har vit multicoat färgen. Vart får man tag på lackstift för att laga kommande stenskott och liknande ?
Jag har haft Ceramic Ultra, skulle inte betala för det igen iaf.
Ok berätta hur var det ? Och har du någon annan behandling och isf vad är skillnaden?
Har testat MrCap, olika saker jag lagt på själv, Ditec Ceramic Ultra och nu senast Opti-Coat Pro+, de behandlingar som jag inte la själv gjordes ställen som var erkänt duktiga. Den enda som jag tycker var värd pengarna var Opti-Coaten. Ditec Ceramic Ultra blev inte lika glatt i lacken och visade ganska snabbt tecken på att smuts fastnade mer än när den var nybehandlad. Opti-Coaten däremot känns som nybehandlad varje gång jag tvättar den även efter 1,5 år och speciellt vintertid har jag aldrig varit med om en bil som är så lätt att tvätta.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av loftux »

OfarligTesla skrev:
vibrationsfri skrev:
OfarligTesla skrev:
vibrationsfri skrev:
Funderar på att göra en Ditec behandling. Någon som har erfarenhet av Ceramic plus vs Ceramic Ultra? Vilken är mest prisvärd?

Har vit multicoat färgen. Vart får man tag på lackstift för att laga kommande stenskott och liknande ?
Jag har haft Ceramic Ultra, skulle inte betala för det igen iaf.
Ok berätta hur var det ? Och har du någon annan behandling och isf vad är skillnaden?
Har testat MrCap, olika saker jag lagt på själv, Ditec Ceramic Ultra och nu senast Opti-Coat Pro+, de behandlingar som jag inte la själv gjordes ställen som var erkänt duktiga. Den enda som jag tycker var värd pengarna var Opti-Coaten. Ditec Ceramic Ultra blev inte lika glatt i lacken och visade ganska snabbt tecken på att smuts fastnade mer än när den var nybehandlad. Opti-Coaten däremot känns som nybehandlad varje gång jag tvättar den även efter 1,5 år och speciellt vintertid har jag aldrig varit med om en bil som är så lätt att tvätta.
Opti-coat kostar om jag förstår det dubbelt så mycket som Ditec, samt har väl endast ett ställe i Stockholm som utför det. Med det sagt, kan Ditec ändå vara en prisvärd behandling om man vill få bilen behandlad relativt snart?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

loftux skrev:
Opti-coat kostar om jag förstår det dubbelt så mycket som Ditec, samt har väl endast ett ställe i Stockholm som utför det. Med det sagt, kan Ditec ändå vara en prisvärd behandling om man vill få bilen behandlad relativt snart?
Ja om man inte bor i Stockholm så är det väl lite jobbigt att ta Opti-Coat. Ja för glans tyckte jag Ditec Ceramic Ultra var bra, däremot var det ju rätt jobbigt att fortfarande ha lite sträv lack på sina ställen efter avfettning på vintern vilket kostade en del extra tid vid tvätt.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av bonath »

Nån som testat Restorfx???
6900 kr i "öppningserbjudande"....

https://restorfx.se

http://restorfxhalmstad.se
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
uffe_74
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 aug 2019 15:20
Ort: Enköping

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av uffe_74 »

Ett annat alternativ är lägga på själv. Carpro cq Quartz la jag själv på. Enkelt och skyddar bra. Riktigt glatt och fin yta med fin glans.
M3 LR AWD vit beställd 20/8 2019. Levererad 30/9
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av bonath »

uffe_74 skrev:
Ett annat alternativ är lägga på själv. Carpro cq Quartz la jag själv på. Enkelt och skyddar bra. Riktigt glatt och fin yta med fin glans.

Jo, jag har en flaska 9H från Kina... Tänkte prova på Lillcittran först.
6900 för Restorfx är godtagbart OM det är en okej behandling...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
skoogs
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2019 13:32
Ort: Kavlinge
Kontakt:

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av skoogs »

Tack för bra inspiration i denna tråden!

Jag valde att hel-wrappa min svarta SR+ i STEK DynoPrism, De-chrome, tonade rutor, mittkonsol-wrap och instegsskydd.

DynoPrism är en semi-transparent paint protection film som lägger till glitter och förskiftning (lila-blå-turkos) framförallt på svarta lacker.

Jobbet utfört av Alexander @ inWrap West utanför Göteborg.

I mitt tycke har jag nu norra europas snyggaste Tesla :D
Svårt att fånga alla effekter med en kamera eftersom bilen nu skiftar nyans och djup beroende på vinkel och solinstrålning.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av NEO »

Skulle det finnas intresse att skaka fram ett medlemspris på helfoliering av S,3,X i närheten av Stockholmsområdet till ett grymt pris? Har en barndomsvän vars kollega har wrapat bilar sedan 2009 och är 3M certifierade och har folierat alla typer av Teslor. Priset kommer ligga cirka 15% billigare än de billigaste Stockholmpriserna. Mer info på PM (kommer lägga ut en officiell tråd i låsta delen av forumet senare)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av bonath »

Nu har jag hämtat ELIZE efter lackbehandling hos RestoreFX-Halmstad.
http://restorfxhalmstad.se

Lack behandling x2.
Fälgbehandling.
Klädselimpregnering.
Vindrutebehandling.
6900:- introduktionserbjudande.
RestorFX_1.jpeg
RestorFX_2.jpeg
RestorFX_3.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av bonath »

Då har jag hämtat pärlan efter kompletterande behandling efter ett år, 1500 kr...
Sjukt nöjd.
https://restorfx.se/

Peter i Halmstad
https://restorfxhalmstad.se/
Restor_1.jpeg
Restor_2.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av OfarligTesla »

Kan väl återuppliva denna tråden med min fråga alla ni som testat olika stenskottsfoileringar och bolag, hur har de hållit de senaste åren? Har alla tvättrepor läkt?

Funderar på att sätta matt ppf + keramisk behandling på nästa bil för att jag vill kunna köra bilen genom automattvätt med borstar utan att få tvättrepor som består och undrar helt enkelt hur de står sig efter ett tag, är vissa sämre på självläkning osv. Har tidigare älskat att själv ta hand om bilen och tvätta själv men sjukdom har helt enkelt gjort att jag inte orkat de senaste åren samtidigt som jag ändå vill ha en ren och repfri bil, mitt senaste försök med att anlita en bättre tvättfirma slutade i tvättrepor deluxe så tänkte testa folie och automattvätt.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inlägg av themax »

OfarligTesla skrev:
Kan väl återuppliva denna tråden med min fråga alla ni som testat olika stenskottsfoileringar och bolag, hur har de hållit de senaste åren? Har alla tvättrepor läkt?
Jag hade bara folie på hundben och trösklar på min Model 3 och i övrigt keramiskt lackskydd hos Svedbergs Bil i Spånga. Jag körde den också totalt ett 40-tal gånger genom borsttvätt under de tre år (och 14600 mil) jag ägde den. Visst blev det tvättrepor, men det fixades med en enkel uppfräschning av Svedbergs varje vår. Nu gör köparen av trean samma sak, och jag är övertygad om att det inte kommer synas när det är klart.

Lagt keramiskt skydd på min Model Y idag och kommer köra samma sak med den. Jag är för lat för att stå och gnussa med svamp och dubbla hinkar på närmaste GDS-hall. Det blir tvättmaskinen på Circle K i framtiden också.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar