Jag har nu fått bra pris på foliering och har noga kontrollerat material och resultat.
21.000 kr inklusive alla dörr- och frunk-kanter samt baklucka.
Får dessutom min logotyp på bilen på båda sidor.
Det hela filmas till deras webb och FB-kanal då det blir en kul grej för dem.
Känner mig mycket tillfreds.
Min Tesla Model 3 Dual motor Performance blir alltså precis som jag vill ha den!
Just det, en liten falu-röd Dala-häst blir det på vänster och höger framskärm a la Ferrari.
Dekalbolagets logga (Sala) skall sitta någonstans också, men har inte bestämt var?
Du kan sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna, men inte en helt folierad bil.
Kan kan man väl? Jag vet att Thermos tänker foliera och sen coata sin Model 3. Personligen tycker jag nyttan av att coata en folie är ganska liten, men kan kan man ju.
Det stämmer, man kan köra coating på folie , jag har det på hela bilen, men som sagt så kanske det inte är så supermycket värt med coating på folie eg, min är keramisk och är lagd
i 7-8 lager så visst är den löjligt lättvättad och vattnet fanimig flyger av bilen helt sjukt nästan, men tveksamt om det är värt det om man betalar fullt pris för det (min är en testbil
för en helt ny produkt som skulle lanseras nåt år efter, inte dumt att känna alla på Bollnäs Bilvård hehe).
Coating FÖRE folie är som sagt absolut nono, no can do, very bad idea, don't go there, men det vet nog alla som folierar, så åk inte till en firma som gör lackskydd och efter det till
en annan som gör foliering för då är det kört.
Min bil är Opti-coatad hos Rosenbergs Inpol och sen helfolierad. Sitter fortfarande bra efter ett och ett halvt år.
Uppföljning:
Jag råkade faktiskt springa på ett gammalt sms där jag frågar Johan på Rosenbergs Inpol om det går att foliera ovanpå Opti-coat:
“Hej,
Det fungerar alldeles utmärkt, det är bara att köra
Mvh Johan”
Jag har nu fått bra pris på foliering och har noga kontrollerat material och resultat.
21.000 kr inklusive alla dörr- och frunk-kanter samt baklucka.
Får dessutom min logotyp på bilen på båda sidor.
Det hela filmas till deras webb och FB-kanal då det blir en kul grej för dem.
Känner mig mycket tillfreds.
Min Tesla Model 3 Dual motor Performance blir alltså precis som jag vill ha den!
Just det, en liten falu-röd Dala-häst blir det på vänster och höger framskärm a la Ferrari.
Dekalbolagets logga (Sala) skall sitta någonstans också, men har inte bestämt var?
Ja de priset ska du va väldigt nöjd med
Apropå logotyp, denna tycker ja blev riktigt grym
Du kan sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna, men inte en helt folierad bil.
Kan kan man väl? Jag vet att Thermos tänker foliera och sen coata sin Model 3. Personligen tycker jag nyttan av att coata en folie är ganska liten, men kan kan man ju.
Det stämmer, man kan köra coating på folie , jag har det på hela bilen, men som sagt så kanske det inte är så supermycket värt med coating på folie eg, min är keramisk och är lagd
i 7-8 lager så visst är den löjligt lättvättad och vattnet fanimig flyger av bilen helt sjukt nästan, men tveksamt om det är värt det om man betalar fullt pris för det (min är en testbil
för en helt ny produkt som skulle lanseras nåt år efter, inte dumt att känna alla på Bollnäs Bilvård hehe).
Coating FÖRE folie är som sagt absolut nono, no can do, very bad idea, don't go there, men det vet nog alla som folierar, så åk inte till en firma som gör lackskydd och efter det till
en annan som gör foliering för då är det kört.
Min bil är Opti-coatad hos Rosenbergs Inpol och sen helfolierad. Sitter fortfarande bra efter ett och ett halvt år.
Uppföljning:
Jag råkade faktiskt springa på ett gammalt sms där jag frågar Johan på Rosenbergs Inpol om det går att foliera ovanpå Opti-coat:
“Hej,
Det fungerar alldeles utmärkt, det är bara att köra
Mvh Johan”
Fast att göra det på ny bil tillför väl ännu mindre än vice versa? Personligen tycker jag det är antingen eller, att göra båda tillför i mitt tycke väldigt lite.
Du kan sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna, men inte en helt folierad bil.
Kan kan man väl? Jag vet att Thermos tänker foliera och sen coata sin Model 3. Personligen tycker jag nyttan av att coata en folie är ganska liten, men kan kan man ju.
Det stämmer, man kan köra coating på folie , jag har det på hela bilen, men som sagt så kanske det inte är så supermycket värt med coating på folie eg, min är keramisk och är lagd
i 7-8 lager så visst är den löjligt lättvättad och vattnet fanimig flyger av bilen helt sjukt nästan, men tveksamt om det är värt det om man betalar fullt pris för det (min är en testbil
för en helt ny produkt som skulle lanseras nåt år efter, inte dumt att känna alla på Bollnäs Bilvård hehe).
Coating FÖRE folie är som sagt absolut nono, no can do, very bad idea, don't go there, men det vet nog alla som folierar, så åk inte till en firma som gör lackskydd och efter det till
en annan som gör foliering för då är det kört.
Min bil är Opti-coatad hos Rosenbergs Inpol och sen helfolierad. Sitter fortfarande bra efter ett och ett halvt år.
Uppföljning:
Jag råkade faktiskt springa på ett gammalt sms där jag frågar Johan på Rosenbergs Inpol om det går att foliera ovanpå Opti-coat:
“Hej,
Det fungerar alldeles utmärkt, det är bara att köra
Mvh Johan”
Har du ett tillräckligt bra skydd som blir ”glatt” så är det omöjligt för folie eller dylikt att fastna.
Testa själv att sätta tejp på en glatt yta. Lyckas du däremot att sätta det på ett skydd, så är det inget bra skydd du har utan du bör nog byta till annat nästa gång
Skyddet är ju till för att repor och smuts ej ska fastna. Därför om man får fast folieringen direkt på, så är det ju 0 skydd mot smuts och repor också
Jag har nu fått bra pris på foliering och har noga kontrollerat material och resultat.
21.000 kr inklusive alla dörr- och frunk-kanter samt baklucka.
Får dessutom min logotyp på bilen på båda sidor.
Det hela filmas till deras webb och FB-kanal då det blir en kul grej för dem.
Känner mig mycket tillfreds.
Min Tesla Model 3 Dual motor Performance blir alltså precis som jag vill ha den!
Just det, en liten falu-röd Dala-häst blir det på vänster och höger framskärm a la Ferrari.
Dekalbolagets logga (Sala) skall sitta någonstans också, men har inte bestämt var?
Ja de priset ska du va väldigt nöjd med
Apropå logotyp, denna tycker ja blev riktigt grym
Vill bara flika in och ge ett varningsfinger för 3M folie. Folierade bilen 16.10.2016 på en firma som specialiserat sig i foliering av bilar för 27000NOK, två år efter bestämde jag mig för att ta bort folien. Överlämnade detta åt en professionell lackering/karrosserifirma. Verkstadschefen hörde av sig till mig om att de hade stött problem på delar av bilen. Originallacken hade rivits med, jag var själv på plats när de arbetade med bilen och kunde bevittna att de gjort allt by the book. 3M har en garantitid på 3 år och skriver följande gällande saken på deras danska hemsida:
”Kan jeg fjerne folien? Efterlader den rester eller fjerner lakken?
Ja, du kan fjerne folien (hvis den opvarmes, er den nemmer at få af), og der efterlades ikke rester på overfladen. Hvis lakken var original, da folien blev påført, går den heller ikke af (omlakeringer, der ikke er hærdet korrekt, er mere sårbare, så tal altid med installatøren, hvis du har fået foretaget en omlakering).”
Vill bara flika in och ge ett varningsfinger för 3M folie. Folierade bilen 16.10.2016 på en firma som specialiserat sig i foliering av bilar för 27000NOK, två år efter bestämde jag mig för att ta bort folien. Överlämnade detta åt en professionel lackering/karrosserifirma. Verkstadschefen hörde av sig till mig om att de hade stött problem på delar av bilen. Originallacken hade rivits med, jag var själv på plats när de arbetade med bilen och kunde bevittna att de gjort allt by the book. 3M har en garantitid på 3 år och skriver följande gällande saken på deras danska hemsida:
”Kan jeg fjerne folien? Efterlader den rester eller fjerner lakken?
Ja, du kan fjerne folien (hvis den opvarmes, er den nemmer at få af), og der efterlades ikke rester på overfladen. Hvis lakken var original, da folien blev påført, går den heller ikke af (omlakeringer, der ikke er hærdet korrekt, er mere sårbare, så tal altid med installatøren, hvis du har fået foretaget en omlakering).”
25CCA18D-A1EB-4F28-82A1-A7DBDC06CE06.jpeg
OJ! Det där såg inte kul ut!
Första gången jag har hört att det har hänt.
Har ingen egen erfarenhet av foliering, är detta ett extremfall eller hur stor är risken att drabbas av lacksläpp vid demontering?
Jag vill foliera för att skydda lacken och få välja kulör själv, inte dra på mig en omlackering om 3år....
Heller inte hört något, men vet heller inte om någon som tagit bort folien i min närmaste krets. Han som är verkstadschef är tidigare lackerare för Tesla. Han har fem års erfarenhet av lackeringsjobb där kunder nekat utlämning av bil vid nybilsköp på grund av dåligt lackerade ytor. Han sa att siffran bilar som omlackeras är skrämmande. Och oftast sker omlackering utan kundens vetskap, något som gör det extra utsatt för lacksläpp om man folierar i god tro om att originallacken är där. Tråkig sits för mig, hur ska jag bevisa 100% att bilen inte är omlackerad?
Undrar om någon har fått offerter på stenskottsfolie hos olika Stockholmsföretag? Tar gärna emot rekommendationer på firmor från folk folk som haft på folie ett tag.
Heller inte hört något, men vet heller inte om någon som tagit bort folien i min närmaste krets. Han som är verkstadschef är tidigare lackerare för Tesla. Han har fem års erfarenhet av lackeringsjobb där kunder nekat utlämning av bil vid nybilsköp på grund av dåligt lackerade ytor. Han sa att siffran bilar som omlackeras är skrämmande. Och oftast sker omlackering utan kundens vetskap, något som gör det extra utsatt för lacksläpp om man folierar i god tro om att originallacken är där. Tråkig sits för mig, hur ska jag bevisa 100% att bilen inte är omlackerad?
Folierade du bilen som ny? Man har länge sagt att lacken måste få härda innan man sätter dit folien, men jag har aldrig sett något liknande detta innan.
Rosenbergs Inpol, Täby, gör stenskott också. När jag gjorde för ett år sedan gjorde han dock mindre ytor, eftersom han då inte hade tillgång till större ark. Det har antagligen ordnat sig.
Han har gott rykte på forumet.
Jag har också anlitat honom själv.
Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? (skåne trakten)
Har fått rekommenderat SRM fälgrenovering (https://www.falgrenovering.se/) i Malmö och Fälgfixarna (http://www.falgfixarna.se/) i Helsingborg. Har dock inte kommit till skott att lackera vinterfälgarna ännu, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem.
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).