Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating
Postat: 14 feb 2019 20:39
Har ni bra tips för bra pris för protection film hela bilen ?
OJ! Det där såg inte kul ut!MDurante skrev:Vill bara flika in och ge ett varningsfinger för 3M folie. Folierade bilen 16.10.2016 på en firma som specialiserat sig i foliering av bilar för 27000NOK, två år efter bestämde jag mig för att ta bort folien. Överlämnade detta åt en professionel lackering/karrosserifirma. Verkstadschefen hörde av sig till mig om att de hade stött problem på delar av bilen. Originallacken hade rivits med, jag var själv på plats när de arbetade med bilen och kunde bevittna att de gjort allt by the book. 3M har en garantitid på 3 år och skriver följande gällande saken på deras danska hemsida:
https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/car-w ... remove-it/
”Kan jeg fjerne folien? Efterlader den rester eller fjerner lakken?
Ja, du kan fjerne folien (hvis den opvarmes, er den nemmer at få af), og der efterlades ikke rester på overfladen. Hvis lakken var original, da folien blev påført, går den heller ikke af (omlakeringer, der ikke er hærdet korrekt, er mere sårbare, så tal altid med installatøren, hvis du har fået foretaget en omlakering).”
Folierade du bilen som ny? Man har länge sagt att lacken måste få härda innan man sätter dit folien, men jag har aldrig sett något liknande detta innan.MDurante skrev:Heller inte hört något, men vet heller inte om någon som tagit bort folien i min närmaste krets. Han som är verkstadschef är tidigare lackerare för Tesla. Han har fem års erfarenhet av lackeringsjobb där kunder nekat utlämning av bil vid nybilsköp på grund av dåligt lackerade ytor. Han sa att siffran bilar som omlackeras är skrämmande. Och oftast sker omlackering utan kundens vetskap, något som gör det extra utsatt för lacksläpp om man folierar i god tro om att originallacken är där. Tråkig sits för mig, hur ska jag bevisa 100% att bilen inte är omlackerad?
Var finns den firman?Liibo skrev:Har en firma som ni får billigare av om ni skriver till mig för både wrapp och stenskottsfilm.
Han har även börjat med speciell film som man har på rutan mot stenskott.
Han är bara en av 2 i Sverige som faktiskt ha utbildning för detta.
Han kör alla filmer Hexic. Xpel osv.
Har själv sett hur fruktansvärt noggrann han är och han kan köra helt utan kanter eller skarvar som många andra aldrig klarar av.
Messa mig om ni vill ha hans nummer.
Lägger man ut en bil för nästan en miljon, så anser jag att PPF skydd är ett måste av bra kvalite, och att den som lägger den är duktig
Värt att kolla vad de ger för garantier på produkten, expel har 10 år tror jag.MrStarhouse skrev:Jag har hittat en firma som eventuellt ska göra lite stenskotts foliering.
Dom använder en film som heter: Hexis Bodyfence.
Är det nån som har erfarenhet av den produkten? Är den bra?
Surfar man på den så ska den vara lite som XPel och kunna återställas med varmt vatten.
Men det är ju alltid bra om man kan få höra från nån som har erfarenheter direkt av en produkt.
Har fått rekommenderat SRM fälgrenovering (https://www.falgrenovering.se/) i Malmö och Fälgfixarna (http://www.falgfixarna.se/) i Helsingborg. Har dock inte kommit till skott att lackera vinterfälgarna ännu, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem.anna__ skrev:Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? (skåne trakten)
Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Tack för tipset. Då får jag leta reda på nån som kan fixa Opti-coat. Tips?OfarligTesla skrev:Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Ja, vore nice att få det gjort på ett o samma ställe som har koll på sånt här.Bjelke skrev:Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
AutoShield skrev:Hej Tesla Club Sweden,
Jag fick tips om denna tråden av en av mina tidigare Tesla kunder och tänkte sprida lite ljus i de oklarheter och påståenden som nämnts här och en del av de generella frågorna jag stöter på gällande stenskottsfilm.
Går det att lägga stenskottsfilm på en lackbehandlad bil?
-Ja, det är inte omöjligt men filmen bör läggas innan lackskydd.
Här finns det även överlapp i vad som är rätt och fel. Flertalet lackskydd går utmärkt att lägga PPF över medans andra kompromissar vidhäftningen.
Ytterst få lackskydd ger oss problem vid foliering. De flesta ceramic coatings går att polera av vilket ger bra förutsättningar. Säger din bilvårdare att endast våtslipning tar bort skyddet är risken för släpp pga kompromissad vidhäftning. Majoriteten av skydd går att torka av bilen med rätt medel.
Kan man sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna?
-Ja, detta går givetvis utmärkt även om där finns undantag.
”vanliga” coatings är inget problem och kompromissar inte garantierna.
Vi jobbar uteslutande med XPEL vilka inte har akrediterat något lackskydd. Då kemikalierna/coatings typ 9h keramiska kan vara rätt aggresiva, då man ej vet hur detta påverkar filmen inom garanti tiden(10år på XPEL) blir det svårt att säga att detta är ok för mig som XPEL akrediterad aktör. Jag har däremot flertalet kollegor runt om i världen som gör detta på rutin med allt ifrån Opti-coat, ceramic pro, Gtechniq mfl. Nu släpper även XPEL sitt eget lackskydd XPEL Fusion.
Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor
Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.
Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.
Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?
Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.
UV skydd
XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.
Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!
Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.
Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.
Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.
Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-
Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.
Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.
Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+
Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.
Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield
Marcus@autoshield.se
08-303034
SSR Sundsvall har även dom utbildning genom XPEL filmen.okaenrique skrev:AutoShield skrev:Hej Tesla Club Sweden,
Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor
Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.
Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.
Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?
Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.
UV skydd
XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.
Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!
Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.
Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.
Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.
Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-
Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.
Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.
Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+
Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.
Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield
Marcus@autoshield.se
08-303034
vad kostar att köra Stenskott på helabilen M3 ?