Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Jjakobb » 20 feb 2019 21:09

MrStarhouse skrev:Jag har hittat en firma som eventuellt ska göra lite stenskotts foliering.

Dom använder en film som heter: Hexis Bodyfence.

Är det nån som har erfarenhet av den produkten? Är den bra?
Surfar man på den så ska den vara lite som XPel och kunna återställas med varmt vatten.

Men det är ju alltid bra om man kan få höra från nån som har erfarenheter direkt av en produkt.


Värt att kolla vad de ger för garantier på produkten, expel har 10 år tror jag.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 31 mar 2017 18:28

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare anna__ » 21 feb 2019 12:02

Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? :) (skåne trakten)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
 
Inlägg: 620
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22
Referralkod: anna31080

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 21 feb 2019 12:10

anna__ skrev:Någon som känner till ett ställe där man kan pulverlackera fälgar? :) (skåne trakten)

Har fått rekommenderat SRM fälgrenovering (https://www.falgrenovering.se/) i Malmö och Fälgfixarna (http://www.falgfixarna.se/) i Helsingborg. Har dock inte kommit till skott att lackera vinterfälgarna ännu, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dem.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken
Referralkod: niklas6767

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Breeze » 06 mar 2019 20:42

Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?
Ford Anglia -59
Lada 2105 -86
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved
Referralkod: teemu96834

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 06 mar 2019 21:41

Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?


Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Gutebysen » 07 mar 2019 00:35

Jag har fått fram paketpriser hos ett bilvårdsföretag i Katrineholm som gäller för Tesla Model 3 i denna grupp. Har lämnat in min nuvarande bil till dem tidigare för rekond och de har gjort ett kanonfint jobb. Jag går ännu i väntans tider men så fort jag hämtat min Model 3 kommer jag att lämna in den för behandling.

Nedan är info jag fick från dem och priserna står sig bra i jämförelse.

Paketpriser enligt följande (alla priser är ink moms).

1. Helfoliering/wrapping/colorchange för Tesla Model 3. Utvändig foliering där det primära fokuset är att byta färg på bilen, eller få bilen i en färg som inte finns att välja från fabrik.
Hela bilen folieras, förutom i dörrgångar och motorutrymme.
Pris för medlemmar i denna grupp från 18000 kronor (beroende på vilken film som ska läggas). Ordinarie pris från 20000.
Garanti på folien är upp till 7 år.

2. Skyddsfoliering för Tesla Model 3. Ett kit med skyddsfolie för att avvärja stenskott som går igenom lacken så att lacken kan behållas original efter många tusen mil. I detta kit ingår främre stötfångare, framskärmar, huv, a-stolpar, remsa ovanför framrutan, skyddsfolie bakom framhjulen, bakom bakhjulen samt ett ilastningsskydd bak.
Pris för medlemmar i denna grupp 18000 kronor. Ordinarie pris närmare 22000.
Skyddsfilmen är en optiskt klar folie som är självläkande och otroligt slitstark, med garanti för gulning och klistersläpp i upp till sju år.

3. Keramiskt lackskydd. Ett bra keramiskt lackskydd med hög smutsavstötande förmåga, lång livslängd och otroligt bra glanshöjande egenskaper.
Marknaden har många olika lackskydd, och smaken skiljer sig åt beroende på vad man själv har för preferenser. Det lackskydd vi har är ett bra skydd utprovat enligt forskningsprinciper och har ett fullgott skydd med lång livslängd vid rätt skötsel. Garanti upp till 6 år.
Pris för medlemmar i denna grupp är 5000 kronor.

Chromedelete är något som växer mer och mer och tar helt enkelt bort det kromade på en bil. Vi folierar det kromade med valfri färg, men det absolut vanligaste är blank eller matt svart.
Pris för medlemmar i denna grupp är 5000 kronor. Ordinarie pris 8000 kronor.

Gå till http://RiktigtBlankaBilar.se prata med Kenny och säg att du fick info i Tesla forum.
Gutebysen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 apr 2018 13:42

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 mar 2019 09:16

Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?

Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 12743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Breeze » 07 mar 2019 20:06

OfarligTesla skrev:
Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?


Skulle inte ta Ditec faktiskt, fick ceramic ultra lagt på gamla bilen av en av de ställena som anses bäst i Sverige på detta och det var markant sämre än Opti-Coaten på Teslan, knappt så det går att jämföra faktiskt. Sen att Ditect stället repade min fälg och började bråka om det var ju inte najs heller (tydligen kan inte lättbetong repa lackade fälgar enligt dem).


Tack för tipset. Då får jag leta reda på nån som kan fixa Opti-coat. Tips?

Bjelke skrev:
Breeze skrev:Har kollat lite på Ditec o dess behandlingar. Har tänkt att jag ska ha stenskottsfolie och ceramic ultra på det, blir nog slänga med fälgbehandling o glasbehandling.
Aldrig gjort nåt sånt tidigare. Så har någon erfarenhet av Ditec o dess produkter? Eller andra tips o råd?

Kolla så att den firma du väljer verkligen har koll på vilket skydd som går att lägga på en viss folie, det varierar vilket som funkar på olika folier.


Ja, vore nice att få det gjort på ett o samma ställe som har koll på sånt här.
Ford Anglia -59
Lada 2105 -86
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved
Referralkod: teemu96834

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 mar 2019 20:34

Vissa folier har eg en yta som är väldigt "hal" men ett lackskydd ovanpå gör det ändå
sjukt lättvättat och blankt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 12743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Paint Correction / Foliering / Ceramic Coating

Inläggav AutoShield » 13 mar 2019 03:28

Hej Tesla Club Sweden,

Jag fick tips om denna tråden av en av mina tidigare Tesla kunder och tänkte sprida lite ljus i de oklarheter och påståenden som nämnts här och en del av de generella frågorna jag stöter på gällande stenskottsfilm.

Går det att lägga stenskottsfilm på en lackbehandlad bil?
-Ja, det är inte omöjligt men filmen bör läggas innan lackskydd.
Här finns det även överlapp i vad som är rätt och fel. Flertalet lackskydd går utmärkt att lägga PPF över medans andra kompromissar vidhäftningen.
Ytterst få lackskydd ger oss problem vid foliering. De flesta ceramic coatings går att polera av vilket ger bra förutsättningar. Säger din bilvårdare att endast våtslipning tar bort skyddet är risken för släpp pga kompromissad vidhäftning. Majoriteten av skydd går att torka av bilen med rätt medel.

Kan man sätta stenskottsskydd och sen köra coating över denna?
-Ja, detta går givetvis utmärkt även om där finns undantag.
”vanliga” coatings är inget problem och kompromissar inte garantierna.
Vi jobbar uteslutande med XPEL vilka inte har akrediterat något lackskydd. Då kemikalierna/coatings typ 9h keramiska kan vara rätt aggresiva, då man ej vet hur detta påverkar filmen inom garanti tiden(10år på XPEL) blir det svårt att säga att detta är ok för mig som XPEL akrediterad aktör. Jag har däremot flertalet kollegor runt om i världen som gör detta på rutin med allt ifrån Opti-coat, ceramic pro, Gtechniq mfl. Nu släpper även XPEL sitt eget lackskydd XPEL Fusion.



Hur lång tid efter en omlackering måste jag vänta innan jag kan applicera stenskottsfilm?
4-6 veckor

Hur ställer sig försäkringsbolagen till folierade bitar i samband med skada?
Vi har som nämnts i tråden haft kunder som stött på problem initialt med ersättning för folie med samma hänvisning att om filmen ej finns där från fabrik så täcks ej detta av föräkringen.
I samtliga fall vi vart med om detta (3ggr) har jag personligen ringt och ifrågasatt detta direkt med försäkringsbolaget. Utfallet är 100%, i samtliga fall har vi fått igenom kundens försäkring att ta filmen. Att de endast skulle täcka film från ”fabrik” är jävigt och är ej juridiskt godtagbart.


Skillander på material?
Jag kände att denna fråga var ställd mellan raderna men för att förenkla lite så staplar jag upp lite info mellan sveriges vanligaste film Hexis Bodyfence och XPEL Ultimate Plus. Båda filmerna har självläkande egenskaper men utöver det skiljer det en hel del.

Garanti 10år på XPEl / ”upp till 7 år” för Hexis vad nu de menar med det?

Tjocklek XPEL 8,1 mil / Hexis 5,9mil, Detta påverkar såklart skyddet mot gensomslag av stenskott. Utöver tjockleken är det även andra aspekter som spelar in i hur väl filmen hanterar tryckspridningen från ett stenskott.

UV skydd

XPEL Ultimate, inget UV skydd / Hexis Bodyfence UV skydd.
Detta var för mig en mycket märklig USP som Hexis valde att skriva ut i sin försäljningsfolder när de tog kontakt med mig.
Om jag inte helfolierar min bil, vill jag då verkligen ha UV skydd i filmen?
Nu lever vi inte i solen på det sätet så det kanske gör marginell skillnad här men tanken och analysen var iaf för mig intressant.



Mig veterligen finns det bara ett lackskydd som är akrediterat av XPEL, Opticoat. Endast en akrediterad aktör av detta i sverige sist jag pratade med Rosenbergs Inpol – Rosenbergs Inpol.
Har du fått film lagt via Rosenbergs är det högst troligt att det är vi som gjort jobbet då jag känner sonen Filip från hans tid på Callisma och tidigare gjort jobb för de även om det var ett tag sedan jag hörde av de. Kan även meddela att fam Rosenberg är extremt duktiga på vad de gör. Rekommenderas starkt!


Som lite svar på tal angående vår prissättning.
Vi jobbar med av XPEL satta RRP priser. Materialet är antagligen det dyraste på marknaden och reflekteras såklart i slutpriset priset. Det tar däremot inte stopp där…
Tidigare drev jag en traditionell rekond verksamhet. Nu råkar jag ha extremt stort bilintresse och har en förkärlek till bankörning vilket gjorde att jag såklart träffade en hel del männsikor som efterfrågade stenskottsskydd. Jag tog till en början in en välrennomerad underleverantör för dessa jobb. Det visade sig rätt snabbt att det var problem med både garanti och ledtider och var ohållbart för mig att tillgodose efterfrågan med en annan aktör. Det var här jag började min resa inom stenskottsfilm.
Efter många timmars googlande slutade det tillslut med att jag var först i sverige med XPEL stenskottsfilm då materialet fick väldigt goda omdömen av såväl slutkonsumenter som installatörer.
XPEL´s styrkor var utöver materialet även att de producera mallar för bilarna vilket minimerar ”kniven mot lacken” med upp till 98% En trygghet för mig som installatör och för dig som slutkonsument. Vi har möjlighet att editera dessa mallar med t.ex. invik och liknande, mallarna skärs ut in-hous i vår skärplotter efter våra prefferenser.
I vårt program där vi hämtar mallarna får vi även ut beräknad arbetstid/pris för respektive bilmodell och del. Självklart påverkar storleken på bilen men även formerna, hur lång tid det tar att montera filmen.
Hos oss tar en hel foliering 40h+ Att få på filmen med minimalt visuella defekter/stretchlinjer är ett hantverk som inte går att stressa fram. Grundjobbet är otroligt viktigt för ett bra resultat. Fråga gärna hur vi går tillväga! Hoppar det dock i detta svar då det redan blivit en del text.
Då jag efter att jag lärt mig vad stenskottsfilm handlade om och hur finishen faktiskt kunde se ut tog det inte mer än 6 månader innan jag hade lagt ner rekond verksamheten och satsade 100% på stenskottsfilm. Kort o gott kan man säga att jag såg en ”svensk standard” och hur stenskottsfilm kunde se ut.


Vi offereras generellt 3 steg
Standard Kit – skydd mot vanligt förekommande road rash
Extended Kit – Ett utökat skydd och mest valuta för pengarna i form av skydd.
Här lägger vi vanligtvis till t.ex sparklådor, A-stolpar, taklist, lastskydd och sådan som just din bilmodell är i lite extra behov av.
Helbil – Detta är något vi påtalar rakt ut. Här handlar det inte bara om skydd för stenskott utan är en luxprodukt för pice of mind.

Så tillbaka till prissättningen så märker vi att vi sticker ut bland vissa modeller medans vi faktiskt är billigare på andra. Våra priser återspeglar sig somsagt i en beräkning av både materialåtgång och arbetstid utefter formerna på bilen.

Standard Kit Model S – 19.400:-
Standard Kit Model 3 – 15.300:-

Vi håller alltid dörren öppen om ni vill komma och besöka oss!
Du kommer rätt in i verksamheten och får se hur det faktiskt går till att lägga stenskottsfilm och framförallt se slutfinishen på våra jobb som vi är mycket stolta över.


Taliz,
Jag skickar gladeligen en bit film till dig att täcka fronten med helt gratis! Du får även välja på en färdigskuren bit film skräddarsydd för fin front alt ett stycke film som du snidar till själv.
Önskar du att hämta upp den hos oss på gärdet alt att jag skickar den till dig?
Den enda motprestationen jag önskar är att du postar en bild här på slutresultatet så gör jag detsamma.

Hantverket som ligger bakom applicering av stenskottsfilm är ordentligt underskattat.
Att foliera en bil med färgad folie, ca 10-15h att stenskottsfoliera 40h+

Dyker det upp några frågor eller funderingar finns jag givetvis här, på mailen alt telefon.

Med vänlig hälsning
Marcus Wiener
AutoShield

Marcus@autoshield.se
08-303034
AutoShield
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2016 01:14

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.