Vilka laddkablae medföljer köpet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Alx »

Hej,

Är det någon som vet vilka kablar som medföljer köpet av model 3?

Med model S fick jag schuko och cee röd 16A för att ladda 3*16A 400V á 54km/h
Läste på teslas hemsida, står att det nu levereras med schuko och enfas blå adapter som ger ca 17.5km/h?

Någon som vet? Kan man använda en Model S kabel med röd handske för att ladda model 3?
Screenshot_20190105-215955__01.jpg
Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 04 aug 2015 21:37
Ort: Tullinge

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av MartinH »

Frågade SC i Upplands Väsby igår. De vet inte riktigt än. Sidan ändrades i december och de har nog helt enkelt inte sett några sådana än.
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Bjelke »

Många frågetecken just nu men den till S & X kommer iaf garanterat att funka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Alx »

MartinH skrev:
Frågade SC i Upplands Väsby igår. De vet inte riktigt än. Sidan ändrades i december och de har nog helt enkelt inte sett några sådana än.
Jag såg att det finns en liknande tråd som denna http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14152 som förvisso verkar styrka att model s kablar mm kan användas för att ladda model 3.

Kan det vara så att de insett att skicks med cee 16A och i teorin få 54km/h inverkar negativt på wallbox försäljningen och att de därför försämrsr medföljande kablage? Känns som att det skulle vara en anledning för i övrigt förstår jag inte varför man skulle skapa en egen typ av kabel till M3. Måste vara lättare att ha samma till alla bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av LarsL »

Nä, de behöver väl knappast mer försäljning av Wallbox, du får ju inte ens köpa en om du inte har en Tesla.

Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Nä, de behöver väl knappast mer försäljning av Wallbox, du får ju inte ens köpa en om du inte har en Tesla.

Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.
Då är det väl bara och lämna tillbaka bilen. Var det inte öppet köp i tre dagar osett? :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.
I så fall ser det ut som att de byter ut laddaren i Model S/X också till att endast kunna ladda med enfas....

Det som här kommuniceras till alla både skriftligt på förfrågan och som kommuniceras via hemsidan är att det är trefas-laddning i Model 3. 11kW för att vara mer specifik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av dhogborg »

Sladden till den där UMCn på bilden ser inte ut att vara 3-fas. Misstänkt likt dimension för 1-fas, och därmed kan den inte kopplas i röd handske.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Svenssons »

dhogborg skrev:
Sladden till den där UMCn på bilden ser inte ut att vara 3-fas. Misstänkt likt dimension för 1-fas, och därmed kan den inte kopplas i röd handske.
Precis, den medföljande kabeln kan inte ladda mer än enfas och tror inte det kommer finnas någon trefasadapter liknande den till den gamla UMC:n. Model 3 kommer dock kunna laddas med trefas från andra laddboxar likt Destination Connector eller Wall Connector som Tesla rekommenderar att man skaffar (kräver dock att man har VIN/Chassinummer för bilen eftersom de antagligen inte gör någon större vinns på dessa).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Tellus »

Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Alx »

Vad kostar en UMC till Model S?

Verkar vara en elegant lösning med laddbox, dock så förstår jag inte riktigt poängen med den.
Är det inte så att den ger lika mycket laddning som teslas "gamla" UMC som medföljde model S?

Vad är fördelen med en laddbox från tesla kontra att sätta upp ett 16A 3FAS uttag (CEE) och koppla in en UMC? Känns som att man kan få större flexibilitet?
Jag har t.ex. relativt stort garage och parkeringsyta för bilar. Med en UMC och 16A 3FAS så kan jag flytta UMC till den plats jag tycker är lämplig för dagen så att säga.

Om den UMC som man har i bilen skulle sluta fungera, vilket har hänt mig, så kan man dra ut den som man har i garaget hemma och slänga i bilen om man ska åka iväg någonstans. Med en laddbox på väggen så försvinner den möjligheten.

Den enda fördelen som jag kan se med laddbox kontra UMC är stöldrisken, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Alx »

Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Finns nog säkerligen ny också. Rullar en hel del Model S och X som använder den, du får i värsta fall be någon vänlig själ här på forumet med en S eller X köpa ut en sån åt dig :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Svenssons »

Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av dhogborg »

Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Svenssons »

dhogborg skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.
Krav på JFB-B gör inte anläggningen säkrare. Att faktiskt ha en JFB till laddboxen gör anläggningen säkrare men det spelar ingen roll ifall den är fast ansluten eller kopplad via CEE i det fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av dhogborg »

Svenssons skrev:
dhogborg skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.
Krav på JFB-B gör inte anläggningen säkrare. Att faktiskt ha en JFB till laddboxen gör anläggningen säkrare men det spelar ingen roll ifall den är fast ansluten eller kopplad via CEE i det fallet.
Lite osäker på exakt vad du menar, men jag kan förtydliga vad jag menar... jfb-a är säkrare än ingen jfb, och jfb-b är säkrare än jfb-a eftersom dc-krypström från bilen kan mätta spolen i jfb-a och hindra att den upptäcker jordfel, dvs slå ut dess funktion. Har man bara en jfb-a för huset så kan hela anläggningen stå utan skydd om det vill sig illa.

Därför är jfb-b krav vid alla nyinstallationer. Ett befintligt cee uttag lär inte ha jfb-b, så därav mitt påpekande att en fast box är säkrare, den kommer ha jfb-b om den installeras av en elektriker som följer regelverket. Dock vet jag inte vilka skydd mot dc-läckage som finns i UMCn, vissa boxar har det inbyggt men inte andra, TWC har det tex. inte.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av Daoops »

Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av AndreasA »

Daoops skrev:
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?
Jag frågade om röd igår när jag hämtade ut min bil, fick till svar att det fanns röd, men att den var dyr. Men var man verkligen i behov av det så kunde man köpa till den.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av fth »

AndreasA skrev:
Jag frågade om röd igår när jag hämtade ut min bil, fick till svar att det fanns röd, men att den var dyr. Men var man verkligen i behov av det så kunde man köpa till den.
Jag tycker detta är väldigt dåligt hanterat av Tesla, alla skulle givetvis ha erbjudits möjligheten att köpa den gamla typen av UMC (som alltså stödjer både en- och trefas) istället för den nya, till en rimlig extrakostnad.

Det finns ju ingen som helst anledning att ha båda sorter, och andrahandsvärdet för den nya typen av UMC bör väl vara nästan noll (jag skulle inte betala många kronor för den iaf).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av e5m1r »

Daoops skrev:
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av fth »

e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av bonath »

fth skrev:
e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth
Blir två hankontakter... ingé bra... :cry:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av fth »

bonath skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth
Blir två hankontakter... ingé bra... :cry:
Öh, näe?
1: köp Schuko hane till CEE enfas hona (första länken), klipp av schuko hane.
2: köp CEE trefas hane (andra länken), sätt dit denna på stumpen från 1.

Resultat: CEE enfas hona i ena änden, CEE trefas hane i andra.

Sätt i CEE-adaptern i UMC, sätt denna i CEE hona från din nya adapter, sätt CEE trefas hane på adaptern i vägguttaget = 16A rätt upp i mumindalen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
marthinfreij
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2018 19:00

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av marthinfreij »

Tror du att den här skulle funka?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 16-6-232-6

/m
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Inlägg av fth »

marthinfreij skrev:
Tror du att den här skulle funka?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 16-6-232-6

/m
Det är tyvärr fel sorts blå hona, 32A istf 16A.

Den där hade funkat med en norsk UMC med 32A adapter (finns det till nya UMC förresten?).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar