av dd88 » 07 jan 2019 07:55
Att sätta en rekordtid på ringen är väldigt speciellt då det är så sjukt mycket prestige kring det hela.
Dels så måste tiden sättas av antingen fabrikanten eller någon med högt förtroende (finns bla vissa magasin som har flera rekord).
Dels så måste bilen vara som den kom från fabrik, eventuella modifikationer kan vara ok men måste redovisas. Tex däck och bromsar (skivor och belägg, aldrig bromsok) kan vara ok men desto fler modifikationer desto svårare att få tiden accepterad. Sitter det inte r-däck från fabrik så ska det inte sitta r-däck på under rekordförsöket.
Ett problem som många fabrikanter har är säkerheten, som man ser i klippet ovan så är det väldigt höga hastigheter och i detta exemplet så häver han kast som annars hade kunnat resultera i dödsfall. Sportsedaner slår tider som tidigare enbart förknippades med sportbilar, utan att ha samma säkerhetstänk då de primärt är tänkta att användas till vardags och inte på bana.
Därför vill många sätta bur i bilarna, och för att bilen inte ska bli för tung så tar man bort inredning för att kompensera för den extra vikten. Detta är ett stort nej om man vill få tiden accepterad då en bur gör underverk för vridstyvheten. Så då gäller det att hitta någon som är korkad nog att riskera livet för att eventuellt slå ett rekord.
Sen är det en väldigt stor cirkus runtomkring, hela ringen ska hyras och det behövs ett team som bistår föraren. Jag har svårt att tro att Tesla har det idag, utan man ser allt utifrån en ingenjörs ögon. Att det inte funkar såg vi senast när Randy Pobst kunde kapa några sekunder med några mindre uppdateringar av mjukvaran. Förändringarna som gjordes påverkade dock räckvidden så blir intressant att se om Tesla släpper uppdateringen.
Allt detta går dock lösa, lär finnas duktiga förare som kan tänka sig att ställa upp. Att få fram en bil, ett team och hyra banan lär inte heller vara några problem. Jag tror snarare problemet kommer vara att få bilen ett helt varv under full attack, tidiga tester på andra banor ser inte lovande ut (överhettning). Med tanke på vad vi vet idag så skulle jag vara mäkta imponerad om en ej modifierad Model 3 kom runt på mindre än 8:00
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.