Vilken båt kommer treorna med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av bjelkeman »

AndreasA skrev:
Nu har Glovis Cosmos kastat loss.
ETA till Panama 2019-01-27
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... id:3448915
Måste skett för bara någon minut sedan för man ser hur hon ligger nära kajen och bogserbåtarna jobbar med att få ut henne från kajen. :-)

Och Glovis Captain väntas ankomma till Zeebrugge 2:a februari
https://www.portofzeebrugge.be/en/arriv ... EiU&page=4

Glovis Cosmos ska via Panama också, så det är ju lovande.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av RagWal »

Angående att Model 3 verkar fått helbilsgodkännande i EU. Kan någon kunnig se handlingar för detta och kanske möjligen ledtrådar om ev dragkrok, tex max släpvagnsvikt etc?
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Pro-Z »

TiborBlomhall skrev:
Stämmer överens med de obekräftade rykten jag hört om att Glovis Captain har med sig bilar både till EU och Norge. Att den ska stanna till både vid Zeebrugge och Norge.
Kan det innebära att Sverige får M3 via Norge? Blev nämligen uppringd av norskt Teslanummer som hade lite frågor om min beställning.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Pro-Z »

Ok. Säkert ett sammanträffande men intressant att höra att möjligheten finns.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
Nja, det går förstås att köra dem genom EU utan att betala tull, eftersom slutmålet ligger utanför EU. Så kallad Customs Transit under TIR-reglementet.
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Grimlos »

Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Priset för att frakta en krockad VW skåpbll gick på 7000+ moms från Haag till Malmö, att frakta i bulk kommer vara betydligt billigare.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Tja iom att bilarna inte behöver fixas på något sätt innan leverans är allt möjligt. Det enda som är säkert är att bilarna till Norge inte levereras via EU för då skulle Tesla åka på 10% tull. Men åt andra hållet är det fullt tänkbart, att bilarna först skeppas till Norge (som har 0% tull på elbilar), sedan levereras till Sverige (och Tesla betalar 10% EU-tullen när bilarna passerar norsk-svenska gränsen).
De har tagit in bilar till Norge via Göteborg när det har varit kapacitetsproblem i Drammen:
https://www.nrk.no/ostfold/tesla-fortse ... 1.13970763
Och som har sagts tidigare så kan man köra transit utan att betala tull i varje land man passerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

Grimlos skrev:
Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
Men som jag tidigare sagt, om det är 500 bilar (Norrbaggarna beställde väl 4000 M3:or?) så är det ju betydligt effektivare att frakta dessa på båt, även om det tillkommer en del kostnader, så lär de inte vara i närheten av att ha 50? trailers från Zeebrugge. Utan att veta exakt pris, så mellan tummen och pekfingret, 40000 SEK för en biltransport. Så det skulle innebära 2 miljoner kronor.
Priset för att frakta en krockad VW skåpbll gick på 7000+ moms från Haag till Malmö, att frakta i bulk kommer vara betydligt billigare.
Nej, tyvärr inte. Jobbar med transporter dagligen. Tänk dig en lastbil som tar 66 pallar, 600 kr per pall. Ser inte att biltransporter skulle vara annorlunda. Bara att det är färre kollin. Bilen ska tankas, föraren ska ha lön, åkeriet ska ha en vinst. En biltransport tar väl en 8-10 bilar. Inte orimligt med 4000 kr per bil. Tungt att dra, går mycket bränsle.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av TiborBlomhall »

Screenshot_20190120-081352~01.png
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Feddan »

Feddan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Screenshot_20190120-081352~01.png
Skojar de eller? Det hade blivit kaos. Över 100 personer som ska försöka hämta sina bilar samtidigt. Försöka inspektera och se att bilen ser bra ut. Hittar man något småfel så springer man snabbt till en annan med samma konfiguration och tar den innan någon annan om den verkar bra. Låter som värsta Black Friday-rushen. :shock: :?
EDIT: Nu läste jag att han föreslog att bilarna skulle blivit tilldelade innan. Då hade det inte blivit kaos.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

Feddan skrev:
Feddan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Screenshot_20190120-081352~01.png
Skojar de eller? Det hade blivit kaos. Över 100 personer som ska försöka hämta sina bilar samtidigt. Försöka inspektera och se att bilen ser bra ut. Hittar man något småfel så springer man snabbt till en annan med samma konfiguration och tar den innan någon annan om den verkar bra. Låter som värsta Black Friday-rushen. :shock: :?
EDIT: Nu läste jag att han föreslog att bilarna skulle blivit tilldelade innan. Då hade det inte blivit kaos.
Kul att inspektera en bil med transportskydd på. :)

Var lacken bra?
Ingen aning...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Skee »

Bara jag som ser 100 Pers springa runt och trycka på tut knappen i appen samtidigt. :lol:
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Martey »

Elon menade nog: ”Thanks”, ”Good” idea!
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av TiborBlomhall »

Skee skrev:
Bara jag som ser 100 Pers springa runt och trycka på tut knappen i appen samtidigt. :lol:
Bara jag som tycker det skulle varit otroligt kul att vara med på just därför? :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Nej, tyvärr inte. Jobbar med transporter dagligen. Tänk dig en lastbil som tar 66 pallar, 600 kr per pall. Ser inte att biltransporter skulle vara annorlunda. Bara att det är färre kollin. Bilen ska tankas, föraren ska ha lön, åkeriet ska ha en vinst. En biltransport tar väl en 8-10 bilar. Inte orimligt med 4000 kr per bil. Tungt att dra, går mycket bränsle.
Bilar är volymtransport och inte vikt, nästan som att transportera chips ;) Vilket får mig att inse vad Tesla ska ha Semi till.

Det som kostar är bränsle, förare och bil, gissar att en transport från Tillburg kostar 25-30 000kr totalt. Det blir alltså typ 3-4000kr per bil.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
Nej, tyvärr inte. Jobbar med transporter dagligen. Tänk dig en lastbil som tar 66 pallar, 600 kr per pall. Ser inte att biltransporter skulle vara annorlunda. Bara att det är färre kollin. Bilen ska tankas, föraren ska ha lön, åkeriet ska ha en vinst. En biltransport tar väl en 8-10 bilar. Inte orimligt med 4000 kr per bil. Tungt att dra, går mycket bränsle.
Bilar är volymtransport och inte vikt, nästan som att transportera chips ;) Vilket får mig att inse vad Tesla ska ha Semi till.

Det som kostar är bränsle, förare och bil, gissar att en transport från Tillburg kostar 25-30 000kr totalt. Det blir alltså typ 3-4000kr per bil.

Ja? jag skrev ju det :lol:

På väg är det volym, men tunga transporter kostar mer än lätta. Vet inte om bilar räknas till tunga transporter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av frta02 »

Verkar som om det redan kommit en gäng M3 med en tidigare båt

- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Martey »

frta02 skrev:
Verkar som om det redan kommit en gäng M3 med en tidigare båt

Nice! Bara P ser jag :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av frippan »

frta02 skrev:
Verkar som om det redan kommit en gäng M3 med en tidigare båt

Spännande, dock var inte min på bilen Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

frippan skrev:
frta02 skrev:
Verkar som om det redan kommit en gäng M3 med en tidigare båt

Spännande, dock var inte min på bilen Bild
Finns en nyare bild tagen på ekipaget någonstans i Sverige, då saknas en bil.
Så en bil har blivit avlastad antingen i Sverige eller i Danmark.
Gissningsvis är det demobilar.
Bild
Bilden kommer från en postning i en tesla model 3 grupp på facebook och någon hade i sin tur hittat bilden i en annan tesla grupp :-)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av MrStarhouse »

AndreasA skrev:
frippan skrev:
frta02 skrev:
Verkar som om det redan kommit en gäng M3 med en tidigare båt

Spännande, dock var inte min på bilen Bild
Finns en nyare bild tagen på ekipaget någonstans i Sverige, då saknas en bil.
Så en bil har blivit avlastad antingen i Sverige eller i Danmark.
Gissningsvis är det demobilar.
Bild
Bilden kommer från en postning i en tesla model 3 grupp på facebook och någon hade i sin tur hittat bilden i en annan tesla grupp :-)
En reflektion, lite svårt att se, men det ser ut som kolfiberspoilern faktiskt är monterad, även på dom alla bilderna med trailern på FB. Eller ser jag fel :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Jjonas »

Synd att man inte ser några transportskydd varken på biltransporten eller båtbilderna.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Crappy »

Ja, levenasgubben kommer på lägga lite tid på mig. Tyvärr
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Bjelke »

Tips till er som hämtar bil i Väsby, kolla lacken noga! Har dom
fraktats utan skydd lär det bli polering och det kan verkligen bli fel om
man inte vet vad man håller på med, vilket jag vet av egen erfarenhet :evil:
Ta med en ficklampa med vitt ljus (lysdioder, vilket typ alla har numera men ta en riktigt
bra med helt vitt ljus) och leta efter polerskador, dom syns ofta inte i vanligt ljus.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar