3or I Linköping

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 3or I Linköping

Inlägg av NiklasTesla »

Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Håller med! Även om man inte bor i Linköping så är detta ett bra stopp för gratis laddning och prisvärd mat nära E4an. :) Tack Ikea.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Ja de lär bli köttbullslunch på ikea rätt ofta nu :D

Nja, jo de blir ju ca dubrlt så dyrt me clever som att ladda hemma.
(Och många av deras stolpar står ju så man måste betala parkeringsavgift ochså utöver laddningen vad jag förstår)

3kr / kWh vid långsam ladning, (det är mer än vad Superchargers kostar.)
5kr / kWh för deras DC laddning.

Jag räknar att göra av med ca 76kWh på veckopendlingen, så då blir skilnaden för mig:

228kr / hälg me enbart clever AC
380 kr / hälg me enbart clever DC
195 kr / hälg med enbart tesla SC
115 kr / hälg med hemma laddning

Nu blir de ju någon kombo av dessa med mäst SCs längst E4an men kul med exempel iaf :)

ingen av “vardagskörningen” inräknad i de här exemplet.
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

AiO skrev:
Här är Jag - Beställt en 3:a med. Bor i Garnisonsområdet. Bostadsrätt.
Hmm, de laddarna där uppe är nog även mina närmaste, de blir tävling till dom efter jobbet då ;)
Dom eller dom i sjukhusets garage
JwK
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 jan 2015 15:48

Re: 3or I Linköping

Inlägg av JwK »

Bor i sthlm men jobbar i Mjärdevi nån vecka i månaden, så lär bli en del laddandes på CCS-laddarn i Mjärdevi och i garagen i stan. :)
En Tesla supercharger ska öppna i Norrköping i år också, så i vissa lägen kanske det blir värt att ta en liten tur dit, särskilt så länge man har gratis.
Clever som är störst i stan pga tekniska verken byter namn i sverige just nu till "bee" https://bee.se/ . De verkar ha brutit med det danska moderbolaget eller nått. Tror inte det innebär nån praktisk förändring just nu iaf.

Vi får köra lite samlingar i sommar. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Kalle skrev:
Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Ja de lär bli köttbullslunch på ikea rätt ofta nu :D

Nja, jo de blir ju ca dubrlt så dyrt me clever som att ladda hemma.
(Och många av deras stolpar står ju så man måste betala parkeringsavgift ochså utöver laddningen vad jag förstår)

3kr / kWh vid långsam ladning, (det är mer än vad Superchargers kostar.)
5kr / kWh för deras DC laddning.

Jag räknar att göra av med ca 76kWh på veckopendlingen, så då blir skilnaden för mig:

228kr / hälg me enbart clever AC
380 kr / hälg me enbart clever DC
195 kr / hälg med enbart tesla SC
115 kr / hälg med hemma laddning

Nu blir de ju någon kombo av dessa med mäst SCs längst E4an men kul med exempel iaf :)

ingen av “vardagskörningen” inräknad i de här exemplet.
Clever koll kostar 399/månad och då laddar du fritt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av tomla »

Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Hmm är inte IKEAS 32A 1 fas?.
Klarar m3 32A en fas?
Min MS klarar bara 16A. så jag får bara ut 3,7kW
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

Gustafsson skrev:

Clever koll kostar 399/månad och då laddar du fritt.
Hmm, ja de blir ju faktiskt överkomligt då..
De ska bli spennande att se va totalt man hamnar på i månaden med ökning av parkeringsavgifter och SC och Clever :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Gustafsson »

tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Hmm är inte IKEAS 32A 1 fas?.
Klarar m3 32A en fas?
Min MS klarar bara 16A. så jag får bara ut 3,7kW
Då kan du kanske gratis bygga om den att klara 32 A, det gjorde jag med min 70D. Nyligen någon på forumet som fixade det också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av tomla »

Gustafsson skrev:
tomla skrev:
Gustafsson skrev:
Ikeas 32 A stolpar är som gjorda för M3, men Clever fri eller vad det heter numera, är ju inte dyrt.
Hmm är inte IKEAS 32A 1 fas?.
Klarar m3 32A en fas?
Min MS klarar bara 16A. så jag får bara ut 3,7kW
Då kan du kanske gratis bygga om den att klara 32 A, det gjorde jag med min 70D. Nyligen någon på forumet som fixade det också.
Detta har jag missat att man kan göra.
Trodde att ända möjligheten var installera dubbel laddare.
Jag har en 70D också.
Jag hittade en tråd om detta.
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: 3or I Linköping

Inlägg av 100procent »

När ser vi första m3an i Linköping? Någon som fått leveransdatum? :)
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av jan_b »

Såg i en annan tråd att @andersjo fått VIN åtminstone. Själv har jag inte hört ett ljud trots tidig beställning. Lite frustrerad :D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

Jag har fått vin, men inget datum ennu
De är dåliga på stt informera kan ja tycka
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av thogr »

Nix. Inget VIN ännu. Men, jag lyckades prata med leveransteamet på Tesla i förrgår om val av vinterhjul och att de skickar sommarhjulen till Euromaster i Linköping. (Syns ännu inget om vinterhjulen på ”myTesla”, dock). Och finansiering klart med DNB om lån med restvärde. Man måste tydligen ringa till dem om det. Det räckte inte att klicka för ”balloon-loan” på ”mytesla”. Något vimsigt hos Tesla om hur man får till det. Men DNB fixade det manuellt över telefon.

Någon som hört något mer från Holmgrens bil? Vad jag förstått finns de numera i Linköping, genom förvärvet av Proauto i Linköping.
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: 3or I Linköping

Inlägg av AiO »

Hehe :) Vilket liv... Har vi alla Linköpingstomtar fått SMS av Tesla under dagen eller? Rimligt eller orimligt, vi får väl se. Många verkar ha fått det iaf, och många verkar hävda att det är tidigast 25:e som gäller. Det vore skönt att veta vad som gäller - Så jag vet om jag ska åka på übernördig och retro Mikrodatormässa elektriskt eller fossilt i helgen :D

Jag snattrade lite med en dam på Tesla igår om jag missat något i finansieringen - det hade jag inte, och hon trodde att det skulle bli leverans inom en vecka, max två. Fått kreditnotan iaf. Men ser inget VIN-nummer som alla pratar om.

Har någon hört något om man per default hämta på ProAuto i Kallerstad (Holmgrens Bil numera) eller? Kan inte minnas att jag fick välja något sådant när man beställde bilen - Det var typ "Stockholm" som fanns i "närheten". Men man kan ju tycka att de borde se i vilken by jag bor? Typiskt sådana saker som behöver planeras om det nu verkligen verkligen mot all förmodan skulle vara sant :D
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: 3or I Linköping

Inlägg av AiO »

thogr skrev:
Nix. Inget VIN ännu. Men, jag lyckades prata med leveransteamet på Tesla i förrgår om val av vinterhjul och att de skickar sommarhjulen till Euromaster i Linköping. (Syns ännu inget om vinterhjulen på ”myTesla”, dock). Och finansiering klart med DNB om lån med restvärde. Man måste tydligen ringa till dem om det. Det räckte inte att klicka för ”balloon-loan” på ”mytesla”. Något vimsigt hos Tesla om hur man får till det. Men DNB fixade det manuellt över telefon.

Någon som hört något mer från Holmgrens bil? Vad jag förstått finns de numera i Linköping, genom förvärvet av Proauto i Linköping.
Hm. Jag skulle få vinterhjulen monterade redan när jag hämtar bilen... Och separat faktura på den kostnaden (vi verkar ha väldigt liknande beställningsupplägg i övrigt).
Användarvisningsbild
Sirsvahn
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2019 18:58
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Sirsvahn »

Väntar själv på en S som ska leverans inom 14sgr. Ni får gärna skrika till när ni fått era 3:or! Är sugen på att köpa en till frugan :) bor i Hjulsbro. Bjuder på en flaska vin för besväret :)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Yxel »

Ville mest säga att det ska bli kul att se alla treor i Linköping framöver :) Kanske någon kan ge mig en match vid rödljuset någon gång ;)
Själv kör jag vidare i min S, då en trea är för liten för oss :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

AiO skrev:
Hehe :) Vilket liv... Har vi alla Linköpingstomtar fått SMS av Tesla under dagen eller? Rimligt eller orimligt, vi får väl se. Många verkar ha fått det iaf, och många verkar hävda att det är tidigast 25:e som gäller.
Jag har inte fått nått sms,
Men jag har fått och betalt slutfakturan. Preleminär leverans den 28onde i trosta vid arlanda. MEN de sa ochså att de kan komma att sjutas på.
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av andersjo »

Fick just min första leveransbekräftelse via SMS och mail strax efter: 6:e mars kl 15:00 i Trosta.

VIN som jag sedan länge haft på slutfakturan står nu tydligt på profil-sidan tillsammans med den bokade leveranstiden. Skönt att ha sluppit allt hattande med ombokade tider, peppar peppar, om man nu vågar hoppas på detta datum eftersom registreringarna är igång. Enligt transportstyrelsen registrerades bilen 2019-02-26.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av nicklasandersson »

Spännande, det drar ihop sig!
Kul med fler teslor i stan
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

andersjo skrev:
Fick just min första leveransbekräftelse via SMS och mail strax efter: 6:e mars kl 15:00 i Trosta.

VIN som jag sedan länge haft på slutfakturan står nu tydligt på profil-sidan tillsammans med den bokade leveranstiden. Skönt att ha sluppit allt hattande med ombokade tider, peppar peppar, om man nu vågar hoppas på detta datum eftersom registreringarna är igång. Enligt transportstyrelsen registrerades bilen 2019-02-26.
Ha! ja me, kl 16! så vi syns kanske där då :D
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av jan_b »

Ångrar att jag valde GBG som leveransplats. De verkar inte ha samma kapacitet att förvara bilar så jag tror det kommer gå trögare där jämfört med sthlm. Men vi får se, hoppas på leverans nästa fredag då jag ändå ska till Göteborg 8-)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

andersjo skrev:
Fick just min första leveransbekräftelse via SMS och mail strax efter: 6:e mars kl 15:00 i Trosta.
Hur tar du dig upp? Ska vi samåka?

Jag kör upp med min gammla skruttbil till stockholm för slutförvaring endå, och plockar upp farsan på vägen som sjusar sista biten. Så de blir bil hela vägen fram.
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: 3or I Linköping

Inlägg av AiO »

Den som åndå fick livstecken från "Upprättar din faktura".... :/ Vill också planera min Teslahämtning... Ju...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Kalle »

Min va va ochså fast på de steget enda tills leveranstiden blev bokad. Bara att ignorera hemsidan tror jag...
Skriv svar