De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth
Är det P som reg avser?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av helix »

Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

Man kan ju hoppas, jag skulle dock veta om detr någon skillnad på ett reg nr som avser P vs den andra versionen
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
När Trygghansa introducerade märkesförsäkringen hos Tesla så testade jag lite med registreringsnummer jag hittade på nätet med olika effekter. Resultatet var att det skilde mellan de med låg effekt och de med hög effekt(1000 kr/år?). Eftersom jag kollade så blev jag uppringd av Trygghansa och han/hon jag pratade menade att trafikförsäkringen som var en del av försäkringen var via ett annat bolag och denna är direkt kopplad till den registrerade effekten. Om detta stämmer fortfarande och på andra bolag vet jag ej.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
Det är inte alla Teslor som har fel registrerad effekt. Transportstyrelsen registrerade korrekt information första 1-2 åren. Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC. Vid import får alla bilar, oavsett märke eller modell, behålla uppgifterna från ursprungslandet. Bylund har t.ex. skrivit om sin Porsche.

Alla försäkringsbolag tittar inte blint på motoreffekten. Jag har t.ex. LF Kalmar och klarar mig hyfsat OK på min Model X med Transportstyrelsens fiktiva 772 hästkrafter/568 kW utan Ludicrous mode...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av RagWal »

frippan skrev:
HRidge skrev:
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.
Är det något med bilarna som inte är klart i registreringsprocessen? Känns lite märkligt att man tar det i delar. Vad kan det bero på ni som vet. Har det flutit på i andra länder?

Säkert så att man förhalar registreringsprocessen så de ska få med släpvikten. Finns inga andra rimliga förklaringar. :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Franz »

I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Driver sajten Car.info
MyEE
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2019 10:49

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av MyEE »

Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Franz »

MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av TiborBlomhall »

Franz skrev:
MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)
Wow, jag tror du får månadens pris för "mest uttömmande svar på en enkel fråga" :shock: :D med diagram å allt! :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

fth skrev:
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...
Sorry, det fanns ju uppgifter t.o.m i den här tråden :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av TeslaTissel »

fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth

Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

TeslaTissel skrev:
fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth

Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
När jag räknade på bmf106 så fick jag rimligt pris så nu undrar jag vad det isåfall kommer hamna på :oops:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av bjelkeman »

Kanske förseningarna med registreringen är att Tesla försöker fixa detta? :ugeek: Man kan ju alltid önska...
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av 12man »

Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av vigge50 »

anna__ skrev:
12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.

/fth
586kW finns inte i CoC. Transportstyrelsen slår samman effekterna för de bägge elmotorerna. De gör dock inte samma sak när det är en hybrid eller annan bil med flera motorer. De gjorde inte heller detta från start men det finns svar på en tjänsteman på Transportstyrelsen gär på forumet och för mig låter det svaret som att man tyckte att under 100 kW för en Tesla Model S var orättvist mot andra bilar så som Audi och BMW. Hittar inte svaret nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

vigge50 skrev:
anna__ skrev:
12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Yes vet :) fick som sagt en rimlig kostnad
På de reg nr ovan , däremot verkar ju transportstyrelsen reg de nya bilarna med betydligt högre kW vilket gör mig orolig..
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Dadid »

Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Kronberg »

Är BMF106 Bakhjulsdriven? Kanske därför den är registrerad med ”halva” effekten?
Dadid skrev:
Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Norge verkar ange både effekt per halvtimme samt effekt för motor 1 och 2 separat.

Kod: Markera allt

http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8
Antall motorer
2
Maks effekt per halvtime
65 KW
Motor 1
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
150 KW (204 HK)
Motor 2
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
205 KW (279 HK)

Två stycken MR RWD, högst upp på sidan.
5YJ3E1EA6JF003073
5YJ3E1EA0JF005241
Skriv svar