Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare Franz » 22 feb 2019 14:20

MyEE skrev:
Franz skrev:I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.

Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?

Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png

(Peaken är vid 7 dagar)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav TiborBlomhall » 22 feb 2019 15:21

Franz skrev:
MyEE skrev:
Franz skrev:I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.

Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?

Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png

(Peaken är vid 7 dagar)

Wow, jag tror du får månadens pris för "mest uttömmande svar på en enkel fråga" :shock: :D med diagram å allt! :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5946
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare fth » 22 feb 2019 16:16

Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 4008
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare fth » 22 feb 2019 16:20

fth skrev:Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...

Sorry, det fanns ju uppgifter t.o.m i den här tråden :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 4008
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare fth » 22 feb 2019 16:24

helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?

Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.


Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 4008
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 22 feb 2019 21:26

fth skrev:
helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?

Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.


Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth



Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc
Referralkod: hkan65717

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare anna__ » 22 feb 2019 21:33

TeslaTissel skrev:
fth skrev:
helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?

Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.


Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth



Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??


När jag räknade på bmf106 så fick jag rimligt pris så nu undrar jag vad det isåfall kommer hamna på :oops:
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
 
Inlägg: 620
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22
Referralkod: anna31080

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 22 feb 2019 23:05

Kanske förseningarna med registreringen är att Tesla försöker fixa detta? :ugeek: Man kan ju alltid önska...
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 02 okt 2015 16:52
Ort: Stockholm
Referralkod: THOMAS2261

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare 12man » 23 feb 2019 09:31

Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2828
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inläggav Teslaägare anna__ » 23 feb 2019 10:07

12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla


Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
 
Inlägg: 620
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22
Referralkod: anna31080

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AlexanderModelS, Arn, dave, dell, Funningen, guinness, KatarinaTH, vibrationsfri och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.