Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar). (Peaken är vid 7 dagar)MyEE skrev:Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?Franz skrev:I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Driver sajten Car.info
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Wow, jag tror du får månadens pris för "mest uttömmande svar på en enkel fråga" med diagram å allt!Franz skrev:Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar). (Peaken är vid 7 dagar)MyEE skrev:Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?Franz skrev:I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Sorry, det fanns ju uppgifter t.o.m i den här trådenfth skrev:Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser.Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.
Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.
När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
fth skrev:Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser.Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.
Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.
När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
/fth
Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
När jag räknade på bmf106 så fick jag rimligt pris så nu undrar jag vad det isåfall kommer hamna påTeslaTissel skrev:fth skrev:Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser.Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.
Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.
När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
/fth
Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Kanske förseningarna med registreringen är att Tesla försöker fixa detta? Man kan ju alltid önska...
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
ms 76132 "Eleamore"
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr?12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.anna__ skrev:Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr?12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
586kW finns inte i CoC. Transportstyrelsen slår samman effekterna för de bägge elmotorerna. De gör dock inte samma sak när det är en hybrid eller annan bil med flera motorer. De gjorde inte heller detta från start men det finns svar på en tjänsteman på Transportstyrelsen gär på forumet och för mig låter det svaret som att man tyckte att under 100 kW för en Tesla Model S var orättvist mot andra bilar så som Audi och BMW. Hittar inte svaret nu.fth skrev:Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC: Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.Svenssons skrev:Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Yes vet fick som sagt en rimlig kostnadvigge50 skrev:Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.anna__ skrev:Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr?12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
På de reg nr ovan , däremot verkar ju transportstyrelsen reg de nya bilarna med betydligt högre kW vilket gör mig orolig..
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är BMF106 Bakhjulsdriven? Kanske därför den är registrerad med ”halva” effekten?
Antall motorer
2
Maks effekt per halvtime
65 KW
Motor 1
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
150 KW (204 HK)
Motor 2
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
205 KW (279 HK)
Två stycken MR RWD, högst upp på sidan.
5YJ3E1EA6JF003073
5YJ3E1EA0JF005241
Norge verkar ange både effekt per halvtimme samt effekt för motor 1 och 2 separat.Dadid skrev:Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Kod: Markera allt
http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8
2
Maks effekt per halvtime
65 KW
Motor 1
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
150 KW (204 HK)
Motor 2
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
205 KW (279 HK)
Två stycken MR RWD, högst upp på sidan.
5YJ3E1EA6JF003073
5YJ3E1EA0JF005241
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Kollade för skojs skull då jag har ett norskt personnummer.Dadid skrev:Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?
En TM3 performance kostar 875kr i månaden, helförsäkring 4000kr självrisk
En TM3 long range kostar exakt samma, 875kr i månaden.
Som jämförelse med X/S:
En TMX P100D 1128kr i månaden
En TMS P100D 1035kr i månaden
Enda skillnaden är at att performance är registrerad med 205 KW (279 HK) effekt i motorn bak, medans long range är registrerad med 190 KW (258 HK) något som alltså försäkringsbolaget inte lägger någon vikt vid.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Så länge dom Model 3 vi har regnummer på inte har några fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen kan vi bara fortsätta drömma om leverans gissar jag! Står fortfarande inga tekniska data. Vet ej vilken tid dom uppdaterar databaserna dock. På natten kanske?
2024 BMW i4 M50
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Yesanna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.anna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Undrar om de skickat över lagerbilar också, dvs om man beställer nu tex att de redan är på G eftersom lev står i Mars redanJeppe_E skrev:Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.anna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
- Niklaslagesson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 04 jan 2019 22:37
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Niklaslagesson skrev:Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....
Det är en konspiration från fossilbilslobbisterna. Kan riktigt höra hur det mumlas i korridorerna på transportstyrelsen, "de där miljömupparna ska fan inte få sina bilar"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017