Sida 3 av 7

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 14:20
av Franz
MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 15:21
av TiborBlomhall
Franz skrev:
MyEE skrev:
Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Om vi tittar på Tesla för 2018 var snitt-tiden 19 dagar och medianen 13 dagar. Det är en del bilar som varit för-registrerade i väldigt många dagar som drar upp snittet så medianen är nog mest intressant. Det vanligaste är dock 7 dagar även om det finns gott om bilar med färre än 7 dagar. Några bilar som blivit registrerade dagen därpå till och med. Nu har jag exkluderat privatimporterade bilar samt bilar som inte ännu registrerats (t.ex. utställningsbilar).
register_time.png
(Peaken är vid 7 dagar)
Wow, jag tror du får månadens pris för "mest uttömmande svar på en enkel fråga" :shock: :D med diagram å allt! :D

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:16
av fth
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:20
av fth
fth skrev:
Är det förresten någon som har sett vilka effekter e-tron, i-pace etc får i fordonsregistret? Man undrar ju om det bara är Tesla som får de absurda siffrorna...
Sorry, det fanns ju uppgifter t.o.m i den här tråden :oops:

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 16:24
av fth
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 21:26
av TeslaTissel
fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth

Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 21:33
av anna__
TeslaTissel skrev:
fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det skiljer sig säkert mellan bolag, men jag begärde en offert från WaterCircles nu och fick då en absurd siffra, när jag ifrågasatte den så fick jag följande svar:
Jag känner till att vissa Tesla bilar är registrerade med motor effekten 66kW – 79kW, men våra premier baseras på dem uppgifterna som vi hämtar ifrån Transportstyrelsen, skulle din Tesla vara registrerad med effekten 79kw skulle det bli en mycket lägre premie.

Detta är dock inget som vi manuellt kan ändra på utan om transportstyrelsen går med på att ändra på Motoreffekten, kW:386 så kan vi räkna om försäkringspremien.

När vi räknar fram en försäkringspremie på en bil som har registrerad motoreffekt 386kW så blir det alltid dyrare kostnad eftersom vårt system ser då bilen som "högklassad fordon" och bilar som faller in i den kategorin är bland annat Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller.
Den felaktiga effekten gör alltså definitivt att vi har mycket färre försäkringar att välja på och därmed sämre konkurrens och högre priser. :x

/fth

Vilket konstigt resonemang från försäkringsbolaget? Det skulle betyda att de struntar i kundens intresse av en vettigt satt premie och ignorerar också att TS ev klassar bilarna felaktigt? Var fick han de godtyckliga kategorierna från??
När jag räknade på bmf106 så fick jag rimligt pris så nu undrar jag vad det isåfall kommer hamna på :oops:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 22 feb 2019 23:05
av bjelkeman
Kanske förseningarna med registreringen är att Tesla försöker fixa detta? :ugeek: Man kan ju alltid önska...

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 23 feb 2019 09:31
av 12man
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 23 feb 2019 10:07
av anna__
12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 23 feb 2019 10:39
av vigge50
anna__ skrev:
12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 23 feb 2019 10:39
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.

/fth
586kW finns inte i CoC. Transportstyrelsen slår samman effekterna för de bägge elmotorerna. De gör dock inte samma sak när det är en hybrid eller annan bil med flera motorer. De gjorde inte heller detta från start men det finns svar på en tjänsteman på Transportstyrelsen gär på forumet och för mig låter det svaret som att man tyckte att under 100 kW för en Tesla Model S var orättvist mot andra bilar så som Audi och BMW. Hittar inte svaret nu.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 23 feb 2019 10:49
av anna__
vigge50 skrev:
anna__ skrev:
12man skrev:
Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr? :?
Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Yes vet :) fick som sagt en rimlig kostnad
På de reg nr ovan , däremot verkar ju transportstyrelsen reg de nya bilarna med betydligt högre kW vilket gör mig orolig..

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 24 feb 2019 07:28
av Dadid
Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 24 feb 2019 07:51
av Kronberg
Är BMF106 Bakhjulsdriven? Kanske därför den är registrerad med ”halva” effekten?
Dadid skrev:
Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Norge verkar ange både effekt per halvtimme samt effekt för motor 1 och 2 separat.

Kod: Markera allt

http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8
Antall motorer
2
Maks effekt per halvtime
65 KW
Motor 1
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
150 KW (204 HK)
Motor 2
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
205 KW (279 HK)

Två stycken MR RWD, högst upp på sidan.
5YJ3E1EA6JF003073
5YJ3E1EA0JF005241

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 24 feb 2019 08:11
av Dadid
Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 24 feb 2019 08:27
av NEO
Dadid skrev:
Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?
Kollade för skojs skull då jag har ett norskt personnummer.

En TM3 performance kostar 875kr i månaden, helförsäkring 4000kr självrisk

En TM3 long range kostar exakt samma, 875kr i månaden.

Som jämförelse med X/S:

En TMX P100D 1128kr i månaden

En TMS P100D 1035kr i månaden

Enda skillnaden är at att performance är registrerad med 205 KW (279 HK) effekt i motorn bak, medans long range är registrerad med 190 KW (258 HK) något som alltså försäkringsbolaget inte lägger någon vikt vid.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 16:45
av Kalle
Inget nytt på den här fronten idag?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 19:58
av Ante74
Så länge dom Model 3 vi har regnummer på inte har några fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen kan vi bara fortsätta drömma om leverans gissar jag! Står fortfarande inga tekniska data. Vet ej vilken tid dom uppdaterar databaserna dock. På natten kanske?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 20:07
av anna__
De vin nummer ni fått är de från 2019?

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 20:09
av -JoS
anna__ skrev:
De vin nummer ni fått är de från 2019?
Yes :)

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 20:12
av Jeppe_E
anna__ skrev:
De vin nummer ni fått är de från 2019?
Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 20:13
av anna__
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
De vin nummer ni fått är de från 2019?
Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.
Undrar om de skickat över lagerbilar också, dvs om man beställer nu tex att de redan är på G eftersom lev står i Mars redan

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 20:14
av Niklaslagesson
Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Postat: 25 feb 2019 21:12
av Jeppe_E
Niklaslagesson skrev:
Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....

Det är en konspiration från fossilbilslobbisterna. Kan riktigt höra hur det mumlas i korridorerna på transportstyrelsen, "de där miljömupparna ska fan inte få sina bilar" :lol: