Leveransupplevelse Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av TeslaMartin »

default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av default »

TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av perre »

default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
Mina drogs på fakturan direkt så jag behöver inte få nån återbetalning. Det blir nog samma för dig. eller har du redan betalat en faktura?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av olarsson »

Är inte draget på min leasingfaktura (DNB).
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Monark1954 »

default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Jag har en kreditnota hos Tesla på den reservations och bokningspengar jag betalt in.
Tänkte använda den för vinterdäcken, vi får se om det lyckas.

Sixt har betalt in "ny" reservations och bokningsavgift då de övertog min bokning och jag behöver inte bry mej om deras betalningar mot Tesla.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av mahulkp »

default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Ja det ska man få om man säger till om det. Utbetalas efter ca 3 veckor enligt Tesla.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av default »

mahulkp skrev:
default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Ja det ska man få om man säger till om det. Utbetalas efter ca 3 veckor enligt Tesla.
Alltså det jag menade var om de sätter tillbaka det på kortet på själva leveransdagen eller hur det faktiskt går till. Jag förstår att man får tillbaka pengarna :) Det lär visa sig på måndag hur som helst!
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av default »

perre skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
Mina drogs på fakturan direkt så jag behöver inte få nån återbetalning. Det blir nog samma för dig. eller har du redan betalat en faktura?
Jag har betalt 25000 privat och bilen leasas av ett företag så de 25000 inbetalda kronorna vill jag ju såklart få tillbaka istället för att skänka dom till DNB och/eller leasingtagaren.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

bolleboll skrev:
Daoops skrev:
Jag fick ett mail idag där dom hade lagt på 9180:- på köpeavtalet som inte funnits där tidigare på imn ännu ej levererade M3. Jag trodde kanske lite naivt att det ingick i grundpriset. Tänkte bara kolla så det här är något som händer alla?
Det är destinations- och dokumentavgiften de har lagt på. Alltså vad det kostar för för Tesla att registrera bilen i sverige och annan dokument som jag inte har full kolla på.
Jag blev också förvånad, men om man beställer en bil idag är det mera tydligt:
destinations- och dokumentavgift.JPG

Jag tror det stod någonstans på support-sidan (Tesla) det gäller att vara observant.
Bra att ta upp det så att fler ser det.

För övrigt tar jag det lugnt, har fått mail från Tesla och jag hittar inga överraskningar - än.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av themax »

Tillbaka till ämnet. Mycket smidig leveransupplevelse. Jag behövde ju inte be DM om mycket hjälp så hustrun fick snabbkurs. Alla bilar är precis nytvättade och därmed blöta – de levererar ut runt 50 bilar per dag i Stockholm.

I ”fixa-till-dealen” med de som tvättar bilarna ingår inte polering, så är man extrempetig ser man säkert nåt, men jag ska ändå lackskydda bilen inom kort så det löser sig. Autopiloten sparkade igång efter nån kilometer. Däcktrycksvarningen kom och försvann igen och i det mesta en bra leverans. Hade en dörrlist som var sned som påpekades (och fixades direkt) men inget mer.

Fick inte med typ-2-kabeln, men jag hade en känd Teslaanställd som DM som jag litar på när han sa att de var slut och att jag får hämta i Väsby senare. Ser inget direkt behov förrän vecka 16 då vi tänkte resa ner i Europa. Det finns i vissa bilar, så i det lotteriet drog jag nitlott idag, andra kan ha bättre tur.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Crappy »

Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av cederstock »

MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Japp, tyvärr en hel del repor. Syns extra mkt på svart. Förhoppningsvis kan de poleras bort
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av bjelkeman »

Crappy skrev:
Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?
Denna kommer från u/Tesrella på Reddit.
https://docs.google.com/document/d/1gw1 ... sp=sharing
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Jag var ganska noga med detta, framförallt att det inte fanns dammkorn eller liknande som letat sig in vid lackering (multi coat red). Bilen såg dock bra ut, i en vinkel upplevde jag att det på en liten yta, några cm i diameter, såg ut som lacken hade annan lyster. Jag påtalade detta och det dokumenterades i händelse att det skulle vara något bestående. Bilen ska in på Rosenbergs Inpol för Opti coat Pro lackskydd om någon vecka och enligt Johan där så är det sådant han får bort vid behandling. Jag har inte heller kunnat se det när jag granskat bilen efteråt, men med strålkastarljus i en viss vinkel så syntes det i uthämtningshallen. Annars har de nog generellt en utmaning att få i ordning alla bilar som står utomhus och väntar på leverans...
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av andersjo »

MEL skrev:
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Jag var ganska noga med detta, framförallt att det inte fanns dammkorn eller liknande som letat sig in vid lackering (multi coat red). Bilen såg dock bra ut, i en vinkel upplevde jag att det på en liten yta, några cm i diameter, såg ut som lacken hade annan lyster. Jag påtalade detta och det dokumenterades i händelse att det skulle vara något bestående. Bilen ska in på Rosenbergs Inpol för Opti coat Pro lackskydd om någon vecka och enligt Johan där så är det sådant han får bort vid behandling. Jag har inte heller kunnat se det när jag granskat bilen efteråt, men med strålkastarljus i en viss vinkel så syntes det i uthämtningshallen. Annars har de nog generellt en utmaning att få i ordning alla bilar som står utomhus och väntar på leverans...
Låter precis som vad jag observerade på min röda vid uthämtningen. En liten yta framtill på huven för mig. Han som levererade var dock inte alls sugen på att notera något utan tyckte jag skulle ta bilder och maila in i efterhand. Hade även dåligt sittande list i bagageöppningen samt dåligt inpassning på den svarta plastdelen under bakre stötfångaren.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Bejje »

bjelkeman skrev:
Crappy skrev:
Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?
Denna kommer från u/Tesrella på Reddit.
https://docs.google.com/document/d/1gw1 ... sp=sharing
Just det, får de som reserverat tidigt och hämtar ut bilen i Sverige leksaksbilen också?
Verkar inte så, inte sett någon som nämnt det.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Anekdot »

Första inlägget på forumet (som jag dock följt i ca 3år) efter man blivit ny glad förstagångs elbil/Tesla-ägare :D

Hämtade ut vår M3 LR Vit 19” igår.
Leveransupplevelsen har dock mycket kvar att önska, det kändes mer som att de bara ville gå igenom de mest grundläggande och sedan bli av med en så fort som möjligt. Det var flera på kö i vänthallen så jag förstår kanske varför, men hoppades ändå på att få ”min halvtimme”, vilket blev ca 15-20min. Nåja, lite trist.

Jag påpekade även att ena bakdörren stod ut lite när den var stängd, alltså inte låg jämt med linjen på bilen som på andra sidan. Men hon hävdade att det var inom de godkända ramarna för ”felmarginal” eller nåt liknande. Hon sa att jag kunde ta en bild och skicka till ett service center i Stockholm om jag verkligen störde mig på det. (Hallå det är en helt ny bil, ska den inte vara felfri?)

Allt som allt, inte imponerad av leveranspersonal - men väldigt imponerad av bilen! Superskön och tyst att köra! Vilket j*kla drag också :lol:
Nu gäller det bara att lusläsa alla manualer så man förstår vad det är man köpt :)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

:)
Senast redigerad av anna__, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av taliz »

Anekdot skrev:
Hämtade ut vår M3 LR Vit 19” igår.
Pics! Vit och 19" är precis vad jag siktar på, verkar inte så vanlig!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Liibo »

Någon av er som fått era teslor som bytte första tiden ni fick för att hämta den :)?

Fått en tid nästa fredag och har inte vinterdäck på :)
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Nu har jag fått ”preliminär” lev tid 15/3 kl 16 i Trosta.
Frågan är hur preliminär en sån är. Måste åka tåg, undrar när man vågar boka biljett? Eller om man bör ta ombokningsbar biljett.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Liibo »

MrStarhouse skrev:
Nu har jag fått ”preliminär” lev tid 15/3 kl 16 i Trosta.
Frågan är hur preliminär en sån är. Måste åka tåg, undrar när man vågar boka biljett? Eller om man bör ta ombokningsbar biljett.
Jävlar då fick du exakt samma tid som mig :)

Fick du den idag som mig?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

MrStarhouse skrev:
Nu har jag fått ”preliminär” lev tid 15/3 kl 16 i Trosta.
Frågan är hur preliminär en sån är. Måste åka tåg, undrar när man vågar boka biljett? Eller om man bör ta ombokningsbar biljett.
Ett gott råd: ta ombokningsbar biljett.
Användarvisningsbild
Anekdot
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 mar 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Anekdot »

taliz skrev:
Anekdot skrev:
Hämtade ut vår M3 LR Vit 19” igår.
Pics! Vit och 19" är precis vad jag siktar på, verkar inte så vanlig!
7BC5A1CA-DAFD-4E59-8D92-E5C9CCC45B21.jpeg
Det var faktiskt märkbart få vita model 3 på parkeringen. Kändes bra :]
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av bjelkeman »

Såg en röd på förmiddagen och en vit nu, båda vid Ödeshög laddandes.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar