Sida 9 av 10

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:04
av lator
anna__ skrev:
Min bil står fortfarande som avställd hos transportstyrelsen, hur lång tid tar ändringen?
Jag frågade Tesla om att få en bektäftelse på påställning men de sa att de inte skickar något sådant...?
När jag ställer på en bil så finns informationen om det direkt hos Transportstyrelsen... Tycker inte att det borde vara sämre när Tesla ställer på en bil. Däremot finns ju inte korrekt info på andra siter typ biluppgifter.se eller car.info då de uppdateras typ en gång i veckan.

Jag skulle vara väldigt uppmärksam då det kan bli väldigt besvärligt om man råkar ut för en olycka med en avställd bil. Tesla har ju dessutom en vana att själva skicka iväg personal i avställda bilar eller för den delen, låta dem leverera bilar till kund med olagliga fordonskombinationer... :o

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:21
av Monark1954
I lördags eftermiddag hade vi en possitiv leveransupplevelse i Trosta.
Fick vänta lite men bilen stod inne, torr och utan synliga skador.
Typ 2 laddsladd fick vi upptäcka själv att den saknades och svaret blev att den kommer sändas ut.
Som Tesla ägare fick vi en kort men lagom introduktion till bilen.
Bilen var laddad till drygt 50% som jag påtalade kvällen innan.

Körde ut och skulle granska själva om vi hittade mer.
Det vi hittade var att bilen hade sommardäck trots att jag återigen kvällen innan per telefon bekräftat att leveransen skulle ske med vinterdäck.
Bilen kördes iväg och kom tillbaka med rätt vinterdäck. (Försökte med "lägg in sommardäcken i bilen" men det gick inte. Gratis frakt till Euromaster nära mej var det svar jag fick).
En timme efter vi kom så åkte vi iväg med vår nya Model 3.

Betalade handpenning i slutet på december och fick bilen som utlovat i slutet på mars.
Alla mejl, SMS och bokningen på Teslakontot har sett bra ut.

Premiärresan blev till Fotografiska där vi 220 V laddade lite mer under vårt besök.
IMG_20190330_202211.jpg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:31
av Melkin
Monark1954 skrev:
I lördags eftermiddag hade vi en possitiv leveransupplevelse i Trosta.
Fick vänta lite men bilen stod inne, torr och utan synliga skador.
Typ 2 laddsladd fick vi upptäcka själv att den saknades och svaret blev att den kommer sändas ut.
Som Tesla ägare fick vi en kort men lagom introduktion till bilen.
Bilen var laddad till drygt 50% som jag påtalade kvällen innan.

Körde ut och skulle granska själva om vi hittade mer.
Det vi hittade var att bilen hade sommardäck trots att jag återigen kvällen innan per telefon bekräftat att leveransen skulle ske med vinterdäck.
Bilen kördes iväg och kom tillbaka med rätt vinterdäck. (Försökte med "lägg in sommardäcken i bilen" men det gick inte. Gratis frakt till Euromaster nära mej var det svar jag fick).
En timme efter vi kom så åkte vi iväg med vår nya Model 3.

Betalade handpenning i slutet på december och fick bilen som utlovat i slutet på mars.
Alla mejl, SMS och bokningen på Teslakontot har sett bra ut.

Premiärresan blev till Fotografiska där vi 220 V laddade lite mer under vårt besök.
Perfekt ljus i den där bilden för att framhäva färgen. F-n vad den skiner fint! :)

Jag fick ingen som helst genomgång av bilen. Bara hur man öppnar med kortnyckeln.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:36
av lator
@Monark1954.

Jag förstår inte varför din bil fortfarande står som avställd och inget ägarbyte gjort...??? :(

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:42
av anna__
lator skrev:
@Monark1954.

Jag förstår inte varför din bil fortfarande står som avställd och inget ägarbyte gjort...??? :(
Jag ringde direkt till bilvision då jag också blev orolig , min stod också som avställd men körningen hos transportstyrelsen körs ikväll och då kommer förmodligen alla helgens bilar bli påställda.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 13:50
av lator
Så här står det på bilvisions hemsida:

Tjänster / Fordonsregistertjänsten
Komplett utbud av VTR-tjänster
Behöver du snabbt och enkelt hämta fordonsinformation, bilregister, utförliga adressuppgifter eller listor med ägare och förare? Vill du registrera ägarbyten, inbyten, av- och påställning, göra en efterkontroll eller teckna försäkring? Då kan Bilvision erbjuda tjänsterna Direktåtkomst och Direktanmälan – båda med kopplingar mot Transportsstyrelsens vägtrafik- och körkortsregister (VTR). Dessutom erbjuder vi vid efterfrågan, möjligheten att via systemintegration skräddarsy möjligheter till fordonsinformationslösningar efter din verksamhets behov och önskningar.

Verkar inte som om Tesla har fått tagit del av detta... :(

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 14:25
av kenny
jag la min order den 15/3, fick första leveranstid 26e, sen sköts den fram till 29e, sen till 1a april vilket ju är idag, men i lördags (30e) ringde dom och jag kunde dra dit till en timme senare. det är ju trist när det skjuts upp, men jag som bor i malmö och jobbar hemifrån påverkades inte direkt praktiskt av det så jag såg väl det lite mer humoristisk, att det ska vara så svårt. ;)

leveransen gick utmärkt smidigt, bilen hade dock en lackskada som kommer åtgärdas. den var också extrautrustad med ett spik/skruv i däcket, vilket inte riktigt uppdagades förrän senare på kvällen när jag insåg att däcket inte höll luften. så morgonen efter fick jag åka dit och fick nytt däck och fälg på 20 minuter innan öppningstid. sjukt snyggt hanterat tycker jag själv.

det märks ju att dom har stressat, men jag måste ändå säga att en total väntetid på två veckor är ganska grymt ändå, och även om den inte kom i perfekt skick så känner jag mig rätt trygg med att det kommer åtgärdas. så i det stora taget är jag riktigt nöjd, framförallt med det personliga bemötandet jag hela tiden fått av tesla i malmö.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 15:54
av big-olle
Min bil är påställd och ägaren är mitt företag. Försäkringen gäller också sedan i fredags.

MEN...

Jag har inte fått bilen. Kanske på fredag.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 16:01
av markuswesterberg
Tänkte bara skriva om en positiv leveransupplevelse. Jättefin bil, perfekt passform i princip, inga skador eller liknande. En instegslist (vänster bak) som inte satt 100% men inget att påpeka egentligen ens. Laddluckan liiiiiite sned vilket gör att den ”står ut” ett par millimeter efter stängning i jämförelse med kaross. Det ska åtgärdas av SC. Annars en underbar bil och snyggt skött.

Röd
LR AWD (ej Performance)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 16:02
av lator
big-olle skrev:
Min bil är påställd och ägaren är mitt företag. Försäkringen gäller också sedan i fredags.

MEN...

Jag har inte fått bilen. Kanske på fredag.
Ja, du åker ju inte omkring och är olaglig i alla fall... :roll:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 16:07
av big-olle
lator skrev:
big-olle skrev:
Min bil är påställd och ägaren är mitt företag. Försäkringen gäller också sedan i fredags.

MEN...

Jag har inte fått bilen. Kanske på fredag.
Ja, du åker ju inte omkring och är olaglig i alla fall... :roll:

:lol: :lol: :lol:
Nä, det är sant.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 17:19
av meg768
markuswesterberg skrev:
Tänkte bara skriva om en positiv leveransupplevelse. Jättefin bil, perfekt passform i princip, inga skador eller liknande. En instegslist (vänster bak) som inte satt 100% men inget att påpeka egentligen ens. Laddluckan liiiiiite sned vilket gör att den ”står ut” ett par millimeter efter stängning i jämförelse med kaross. Det ska åtgärdas av SC. Annars en underbar bil och snyggt skött.

Röd
LR AWD (ej Performance)
Håller med. Hämtade ut bilen 15:00 idag, Malmö. Försökt kontrollera allt det skrivits om i tråden och inte hittat något. Alla uppskjutna leveranstider nu bortglömda...

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 17:55
av Walker
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 19:49
av meg768
Walker skrev:
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.
Lite svårt när personalen står med pressat tidsschema och som svensk vill man inte vara till besvär. Men håller med. Ta en ordentlig titt, men man märker nog allt först efter en manuell tvätt, tyvärr...

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 19:54
av meg768
Men riktigt kul bil! Aldrig kört elektriskt innan. Helt annan upplevelse!

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 23:33
av Monark1954
lator skrev:
@Monark1954.

Jag förstår inte varför din bil fortfarande står som avställd och inget ägarbyte gjort...??? :(
Då jag hämtade på lördag så uppdateras transportstyrelsens register ca 19:30 på nästkommande vardag.
Nu ser jag den på transportstyrelsen app som i trafik från 2019-03-30.
Helt i enlighet med vad jag fått per mejl från Tesla.

Komersiella appar uppdateras oftast en gång per vecka.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 01 apr 2019 23:51
av Legato
meg768 skrev:
Walker skrev:
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.
Lite svårt när personalen står med pressat tidsschema och som svensk vill man inte vara till besvär. Men håller med. Ta en ordentlig titt, men man märker nog allt först efter en manuell tvätt, tyvärr...
Tar ju inte så lång tid att kolla av lacken samt klädseln så att allt ser bra ut. Övrigt som dåligt inpassade paneler eller saker som inte funkar som det ska behöver man ju inte kolla med personalen väntandes, det kan man ju ta vid service eller boka tid för garantifix.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 02 apr 2019 06:41
av Bjelke
Legato skrev:
meg768 skrev:
Walker skrev:
KOLLA ERA BILAR VID LEVERANS!!!
Nu tvättade jag min idag och hittade en ganska osnygg lackskada på bakre stötfångaren, mitt under regplåten. Jag VET att det inte är något jag fixat. Men Tesla säger bara ”sorry”
Ska iofs folieras så det är inget jag behöver åtgärda än på ett tag.
Trist i alla fall.
Lite svårt när personalen står med pressat tidsschema och som svensk vill man inte vara till besvär. Men håller med. Ta en ordentlig titt, men man märker nog allt först efter en manuell tvätt, tyvärr...
Tar ju inte så lång tid att kolla av lacken samt klädseln så att allt ser bra ut. Övrigt som dåligt inpassade paneler eller saker som inte funkar som det ska behöver man ju inte kolla med personalen väntandes, det kan man ju ta vid service eller boka tid för garantifix.
Det stämmer om man har typ en timme eller så till ett SC, men måste man offra en hel dag eller två så för fel på bilen så kollar man väääääldigt noga innan man skriver på något alls.
Jag gjorde klar senast att jag inte tar med mig bilen öht om den har något fel, jag hittade heller inget alls så den fick följa med mig hem :)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 03 apr 2019 17:28
av BoaNeo
Så blev det min tur - hentede kl. 10 i Malmö. God oplevelse, ikke noget at klage på og bilen var nyvasket og fin (poleringen var måske ikke topklasse, men godkendt). Type 2 kabel lå i bilen, registrering osv. gik altsammen smertefrit - modtog mails med påställning og forsikring.

Var lidt nervøs for om oplevelsen kunne matche min korte prøvetur i Performance modellen, men long range mangler bestemt ikke punch (Det er klart at mer' vil ha' mer', men så det jo rart at have noget at opgradere til næste gang ;) )

Dækstøj ikke noget jeg bed mærke i - typ som min BMW 3'er (18" sommerhjul) - nu får vi se (høre) når jeg får 20" rullerne på...

Fik software update med det samme, og AP kalibrerede på hjemturen, så good to go - bliver nok et par test runder med familjen i aften ;).
IMG_0683.jpeg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 03 apr 2019 17:55
av kenny
BoaNeo skrev:
Så blev det min tur - hentede kl. 10 i Malmö. God oplevelse, ikke noget at klage på og bilen var nyvasket og fin (poleringen var måske ikke topklasse, men godkendt). Type 2 kabel lå i bilen, registrering osv. gik altsammen smertefrit - modtog mails med påställning og forsikring.

Var lidt nervøs for om oplevelsen kunne matche min korte prøvetur i Performance modellen, men long range mangler bestemt ikke punch (Det er klart at mer' vil ha' mer', men så det jo rart at have noget at opgradere til næste gang ;) )

Dækstøj ikke noget jeg bed mærke i - typ som min BMW 3'er (18" sommerhjul) - nu får vi se (høre) når jeg får 20" rullerne på...

Fik software update med det samme, og AP kalibrerede på hjemturen, så good to go - bliver nok et par test runder med familjen i aften ;).
IMG_0683.jpeg
Fint, exakt som min. Märkligt dock att type-2 kabeln var slut när jag hämtade i lördags, men du fick en i bilen, haha. Får väl se om dom hör av sig med en kabel till mig. :)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 03 apr 2019 18:16
av BoaNeo
Ja der har været lidt mixed-signals med de der kabler.. Jeg har ikke umiddelbart noget behov for type-2, men det kan jo pludseligt opstå :)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 05 apr 2019 16:26
av Hebbe
Märkligt vad spretigt mottagandet av bilarna verkar vara.

Jag har sålt min S och väntar på 3:an som är på väg till utleveransplatsen.

Jag har laddat ned checklista som tycks vara ganska omfattande och därför tidskrävande. Utifrån det som har skrivits på denna tråd så lär man inte ha tid att gå igenom hela listan. Lite "delivery hell" verkar det vara frågan om och det verkar vara bäst att stålsätta sig när man ska ta emot bilen. :?

Ska bli spännande och ska låta bli att ha förutfattade meningar, men dock en viss försiktighet för att undvika senare tjafs. Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 05 apr 2019 16:30
av Surfaren
Hebbe skrev:
Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.
Jag tror nog att du har större chanser till ett stort :D här än med en trisslott. ;)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 05 apr 2019 18:19
av BoaNeo
FWIW, så var det eneste pres jeg oplevede ved leverancen mit eget behov for at komme ud og køre :).

Min bil var nyvasket og fin, stod inde og leverancen virkede vel planlagt og fuldt på højde med oplevelser jeg har haft hos e.g. BMW - Ved ikke om Malmö generelt har været bedre end de øvrige SC eller jeg bare var heldig?

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 05 apr 2019 18:42
av Laban
Hämtade min i onsdags 09:00. Allt verkar ok vad jag kan se. Typ 2 kabel var på plats. Bilen var laddad på min begäran. Allt tog ca 30 minuter sen var vi på väg upp mot Luleå. Mycket nöjd än så länge. Saknar AP ännu men det ska komma via ota de kommande veckorna enligt min DS.