Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av default »

Tack för svaret. Återstår bara att bestämma hur jag löser införseln i Sverige. Hade helst köpt här då det är minst krångel att bokföra. Jag har läst din andra tråd om just detta, Walker
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av s-o »

Dagens budgetfusk:
Fälgar från en Santa Fe, 18x8, ET46.
60CE52C0-DD0F-44A7-A80D-C450CA308526.jpeg
Planen är att med lite smalare fälgar så kan jag gå ned en aning i bredd på vinterdäcken samtidigt som det lite högre ET-måttet gör att hjulens utsida kommer in ett par extra millimeter i hjulhuset och kanske till och med minskar blästringen av trösklarna.
Det är i alla fall teorin. Praktiken får vi se till hösten. (Eftersom min röda 3:a inte levererats än, får min röda Golf 3:a vara stuntman på bilden ... :) )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av HelectriC »

Ska du ha de fälgarna på bilden på din Tesla? Hujedamig, gör inte det! Blir ju som att ha snowjoggers till Armanikostym :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av s-o »

HelectriC skrev:
Ska du ha de fälgarna på bilden på din Tesla? Hujedamig, gör inte det! Blir ju som att ha snowjoggers till Armanikostym :o
Hade jag hittat lämpliga 18" plåtfälgar till dubbdäcken hade jag gärna använt dem i stället. På vintern är det definitivt funktion som gäller, inte form :)
( Och Hakkapelliitta 8 är rätt bra snowjoggers :lol: )
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Walker »

default skrev:
Tack för svaret. Återstår bara att bestämma hur jag löser införseln i Sverige. Hade helst köpt här då det är minst krångel att bokföra. Jag har läst din andra tråd om just detta, Walker
Du kan ju köpa med leverans till Sverige.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av HelectriC »

s-o skrev:
HelectriC skrev:
Ska du ha de fälgarna på bilden på din Tesla? Hujedamig, gör inte det! Blir ju som att ha snowjoggers till Armanikostym :o
Hade jag hittat lämpliga 18" plåtfälgar till dubbdäcken hade jag gärna använt dem i stället. På vintern är det definitivt funktion som gäller, inte form :)
( Och Hakkapelliitta 8 är rätt bra snowjoggers :lol: )
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att på vintern (som ju i Sverige nästan är halva året) spelar det ingen som helst roll vilka fälgar man har? Varför bryr man sig vad man har om sommaren i så fall? Bilen är ju inte ointressant under vinterhalvåret. Om man har en gammal skrotig bil är en sak, men en ny Tesla?
Tänk också på att Tesla är tunga bilar. Har de där Hyundaifälgarna tillräcklig maxvikt att bära en Tesla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av s-o »

HelectriC skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att på vintern (som ju i Sverige nästan är halva året) spelar det ingen som helst roll vilka fälgar man har? Varför bryr man sig vad man har om sommaren i så fall? Bilen är ju inte ointressant under vinterhalvåret. Om man har en gammal skrotig bil är en sak, men en ny Tesla?
Tänk också på att Tesla är tunga bilar. Har de där Hyundaifälgarna tillräcklig maxvikt att bära en Tesla?
Vem har sagt att jag bryr mig om vilka fälgar jag har på sommaren? :)

I snö och saltslask är alla fälgar lika. Det är varken en utställningsbil eller ett religiöst kultföremål vi pratar om här, det är en bruksbil.
Jag lägger mycket hellre pengarna på bra vinterdäck och en schysst whisky i stället. Armanikostymen må vara snygg, men Fristads gör bättre arbetskläder ...

Tjänstevikten på Santa Fe:n ligger på strax över 1700 kilo. Av en ren slump är det ungefär samma tjänstevikt som en 3:a.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Jeppe_E »

s-o skrev:

Tjänstevikten på Santa Fe:n ligger på strax över 1700 kilo. Av en ren slump är det ungefär samma tjänstevikt som en 3:a.
Ja, 1919 kg är ungefär samma tjänstevikt som strax över 1700 kg, på ett ungefär, vilken slump ;).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av bonath »

Angående det här med att Tesla är tjuriga mot tredjepartsfälgar...
Är det någon som haft problem med assistans eller annan hjälp om bilen lagt av och den inte haft originalfälgar????
Om man bara ska in med bilen kan man väl lägga på originalfälgarna.

Jag har tänkt mig nåt som dessa:
https://www.abswheels.se/falgar/inter-a ... R73MES&p=4

Vad tror ni om räckviddsförsämringen???? :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Black »

Är det någon som har typiska dotz-fälgar med inre i svart och krom i ytterkant på sin tesla? Vore kul att se ett kort på det i så fall. Älskar de fälgarna men är osäker på att det passar en model 3? Är ju så van att bara se dem med turbinfälgar.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

Walker skrev:
Jag var över till Norge och hämtade mina fälgar. Mycket strul vid tullen (hade jag bara kört igenom hade det blivit dyrt då tullen var ute precis och kollade bilar = tull+moms+20% av varornas värde i böter)
Fälgar, TPMS, omkrängning 7800.- Nok
(Får tillbaka 1500.-Nok i moms, men kostade 1800.- Sek i export, tull och moms) i aug åker jag tillbaka med originalfälgarna och köper vintersulor (Nereus NS805+) för 3660.- Nok inkl montering. Tar med en kompis som köper 1 däck, jag 3 - då kommer jag under 3000.- vilket gör att jag slipper strulet i tullen.
Summa summarum: förutom 2 roadtrips till Noreg kommer hela affären kosta mig under 15000.- Sek och då får jag snyggare sommarfälgar än om jag köpt 2 uppsättningar aero. Hade jag valt original 19” till sommarhjulen hade det kostat ytterligare 16600.-
Så nu har jag en (nästan) lika snygg bil. Lite ovanligare för ca 22-23000.- lägre pris. = klart värt 2 resor till Norge.
Hur gör man i tullen? Kör på rött o säger vad man köpt ? Vad lägger dom på i tullavgift ? Momsen är väl redan betald till däckfirman ?
Är det någon annan kostnad som tillkommer ? Hur funkade supercharger i Norge ? Såg att dom nyligen öppnade en ny, när du åkte så var det väl rätt långt mellan dom?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
Walker skrev:
Jag var över till Norge och hämtade mina fälgar. Mycket strul vid tullen (hade jag bara kört igenom hade det blivit dyrt då tullen var ute precis och kollade bilar = tull+moms+20% av varornas värde i böter)
Fälgar, TPMS, omkrängning 7800.- Nok
(Får tillbaka 1500.-Nok i moms, men kostade 1800.- Sek i export, tull och moms) i aug åker jag tillbaka med originalfälgarna och köper vintersulor (Nereus NS805+) för 3660.- Nok inkl montering. Tar med en kompis som köper 1 däck, jag 3 - då kommer jag under 3000.- vilket gör att jag slipper strulet i tullen.
Summa summarum: förutom 2 roadtrips till Noreg kommer hela affären kosta mig under 15000.- Sek och då får jag snyggare sommarfälgar än om jag köpt 2 uppsättningar aero. Hade jag valt original 19” till sommarhjulen hade det kostat ytterligare 16600.-
Så nu har jag en (nästan) lika snygg bil. Lite ovanligare för ca 22-23000.- lägre pris. = klart värt 2 resor till Norge.
Hur gör man i tullen? Kör på rött o säger vad man köpt ? Vad lägger dom på i tullavgift ? Momsen är väl redan betald till däckfirman ?
Är det någon annan kostnad som tillkommer ? Hur funkade supercharger i Norge ? Såg att dom nyligen öppnade en ny, när du åkte så var det väl rätt långt mellan dom?
1) jag gjorde en ”smash and grab”, var i Norge 2 timmar. Laddade aldrig.
2) åkte in i tullen vid gränsen och berättade vad jag köpt. Då fick jag gå till en Norsk speditionsfirma (som låg i huset bredvid) och exportera fälgarna från Norge (deras ”hjälp” kostade 750.-). Sedan tillbaka till tullkontoret. Där betalade jag tull och svensk moms på varorna som jag då importerade. När jag kom hem fick jag kontakta megahjul och maila över alla papper från tullen för att de skulle kunna betala tillbaka den norska momsen. Ekonomiskt blev det någon hundring billigare än att ta megahjuls sverige-frakt. Men tidsmässigt rök det en hel dag (2 tim bilåka i Norge, 1 tim omläggning av däck, 5 tim i tullen och i arbete med att få tillbaka norska momsen) = inte värt det.
Fälgar och däck är så pass billiga på megahjul att det lönar sig att låta dem frakta hit det för 1800.-
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

ok så norrmännen betalar tillbaka sin moms? Norge tillhör inte Eu land så man får inte dra momsen i firman. Låter som det är bättre att beställa. Finns det ingen däckfirma i sverige som säljer fina fälgar för inte så mycket mer än megahjul? Stort tack för ditt svar, uppskattas.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Erxon »

Snap02 skrev:
ok så norrmännen betalar tillbaka sin moms? Norge tillhör inte Eu land så man får inte dra momsen i firman. Låter som det är bättre att beställa. Finns det ingen däckfirma i sverige som säljer fina fälgar för inte så mycket mer än megahjul? Stort tack för ditt svar, uppskattas.
Borde inte Gummihuset i Eskilstuna samt Alven & Ingvarsson i småland (eller söderut) ha fälgar och däck för en Tesla?
De är stora på att sälja kompletta paket till andra bilmärken, framför allt på nätet

Sen finns ABS Wheels i Arlandastad också, tror de har vuxit på senaste tiden och har "egen" tillverkning av fälgar, deras model ABS355 (Vossen CV3 kopia) är jag svag för...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av tor-ake »

Jag lade en beställnig hos ABSwheels i förra veckan, men de kom tillbaka och meddelade att nästan inga av de fälgar som anges vara till Model 3 är garanterade att passa på just Model 3, så jag anullerade beställningen.
ABSwheels skrev:
De fälgar jag kan erbjuda för tillfället med passningsgaranti i 18" är följande:

MSW 77 Matt Grey.18x8.0ET40.73.1

ABS314 B-P.18x8.0ET38.74.1

ABS314 BLK-M.18x8.0ET38.74.1

Nitro Razor M.Gun.18x8.0ET35.73.1

Rochel Silver 8x18 5/114.3 ET45 CB78.1 5C2

Kibo Metal Grey 8x18 5/114.3 ET38 CB70.1 60° B8

Piuma Silver 8.5x18 5/114.3 ET35 CB64.1 60° 5T3

Fler fälgar för vinterbruk kommer att komma in längre fram när det blir kallare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av dbj »

Hittade dekk24.no, är det någon som handlat där ifrån?
Funderar på någon av deras fälgar från Khan.

Tex.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=146503
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av pefreli »

dbj skrev:
Hittade dekk24.no, är det någon som handlat där ifrån?
Funderar på någon av deras fälgar från Khan.

Tex.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=146503
Får man verkligen på 18 tums fälg på en P?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av dbj »

pefreli skrev:
dbj skrev:
Hittade dekk24.no, är det någon som handlat där ifrån?
Funderar på någon av deras fälgar från Khan.

Tex.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=146503
Får man verkligen på 18 tums fälg på en P?
Reagerade också på det. Fanns även ett paket med 20” och däck för 12000 NOK. Låter för billigt (även om däcken verkar vara Kina däck)?

Törs man köra med dom däcken?

https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=136194
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av taliz »

Vissa 18" passar på Performance.




Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

Fick tyvärr lite sent svar från däckfirman euromaster i Älvsjö. Dom hade en hel del fälgar i 18 storlek till tesla 3. Prismässigt riktigt bra. Eftersom jag inte fick tag på några fälgar så köpte jag från megahjul med strulet med tullen i Sverige.
Fick fälgarna på drygt en vecka. Hittills har dom kostar 8300 kr men jag väntar på tullens faktura.
B63A1386-2CBB-4915-BAB0-FCFC89F76A0D.jpeg
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Black »

Ni som åkt och köpt från megahjul, var ni tvungna att beställa innan eller gick det bara att åka dit och handla som en vanlig affär?
Kan man dela upp köpet på flera så man slipper betala tull, tex en köper två fälgar en köper två till och tredje köper tpms ventiler?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

Black skrev:
Ni som åkt och köpt från megahjul, var ni tvungna att beställa innan eller gick det bara att åka dit och handla som en vanlig affär?
Kan man dela upp köpet på flera så man slipper betala tull, tex en köper två fälgar en köper två till och tredje köper tpms ventiler?
Det en som åkt här o tullen i Norge tog 5 timmar på sig tydligen. Frakten hit kostade 1800 kr o om jag gissar så blir det moms på själva fälgpriset som kommer läggas på, men eftersom det är Sverige som lägger det så är den avdragsgill för mig.

Om jag vore dig skulle jag kolla med euromaster Älvsjö dom hade en hel del fälgar till vettiga priser. Snart vet jag totalpriset återkommer med det då.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av helix »

Snap02 skrev:
Fick tyvärr lite sent svar från däckfirman euromaster i Älvsjö. Dom hade en hel del fälgar i 18 storlek till tesla 3. Prismässigt riktigt bra. Eftersom jag inte fick tag på några fälgar så köpte jag från megahjul med strulet med tullen i Sverige.
Fick fälgarna på drygt en vecka. Hittills har dom kostar 8300 kr men jag väntar på tullens faktura.
Ser fina ut och funderar själv på liknande till vinterdäcken! Hur verkar kvaliteten?
Antar att det är: ZAX TURBIN3 BLACK 18X8 5-114.3 ET35 CB64.1 3/3P från Megahjul?

Såg att de kostar 1150NOK/fälg utan däck, vilket känns prisvärt. Är det valutakurs + frakt + moms som gör att du kommer upp i drygt 8k?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
Black skrev:
Ni som åkt och köpt från megahjul, var ni tvungna att beställa innan eller gick det bara att åka dit och handla som en vanlig affär?
Kan man dela upp köpet på flera så man slipper betala tull, tex en köper två fälgar en köper två till och tredje köper tpms ventiler?
Det en som åkt här o tullen i Norge tog 5 timmar på sig tydligen. Frakten hit kostade 1800 kr o om jag gissar så blir det moms på själva fälgpriset som kommer läggas på, men eftersom det är Sverige som lägger det så är den avdragsgill för mig.

Om jag vore dig skulle jag kolla med euromaster Älvsjö dom hade en hel del fälgar till vettiga priser. Snart vet jag totalpriset återkommer med det då.
Tullen i Sverige. Norge bryr sig inte om du kör ut med varor. För att få ta in dem i Sverige måste de först exporteras via speditör. Då kan du även få tillbaka den Norska momsen. Annars måste du betala 2 moms på produkten. Hela förfarandet inkl telefon/mail tog 5 timmar. Tiden i tullen 1-1,5 timmar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

helix skrev:
Snap02 skrev:
Fick tyvärr lite sent svar från däckfirman euromaster i Älvsjö. Dom hade en hel del fälgar i 18 storlek till tesla 3. Prismässigt riktigt bra. Eftersom jag inte fick tag på några fälgar så köpte jag från megahjul med strulet med tullen i Sverige.
Fick fälgarna på drygt en vecka. Hittills har dom kostar 8300 kr men jag väntar på tullens faktura.
Ser fina ut och funderar själv på liknande till vinterdäcken! Hur verkar kvaliteten?
Antar att det är: ZAX TURBIN3 BLACK 18X8 5-114.3 ET35 CB64.1 3/3P från Megahjul?

Såg att de kostar 1150NOK/fälg utan däck, vilket känns prisvärt. Är det valutakurs + frakt + moms som gör att du kommer upp i drygt 8k?

Fälgarna är pH turbin 2 black
PHETAS-0B10S pris 4x1227 = 4908
Bholts whel nuts 20X31,25. =625
Trycksensor tesla 4x412 =1650
Frakt = 2250

Totalt 9434 inkl norsk moms
Men den läggs inte på fakturan så i norska pengar betalde jag 7547
Och i svenska 8300kr.

Men jag väntar på svenska momsen o tullavgift. Får se vad det landar på.
09DE1AB5-2312-44B4-9F81-12B0B1887AAC.png
Skriv svar