Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Lars L »

Ja, helt hundra. Men även i youtubevideon med någon mekare som satte på ett par Tesla-bågar anmärkte han att han var tvungen att klämma ihop gummit på fästena för den främre bågen.
Bortsett fån detta problem, tycker du det är lättare att få in "tornen" andra och följande gånger? Sitter plastfolien kvar? Jag vill låta bågarna sitta på men hustrun vill ha av dem mellan gångerna (det är inte hon som gör jobbet...). Bortsett från att det är lite bökigt tror jag att något kommer att bli slitet rätt snabbt eller att lacken blir repad osv. Erfarenheter?
Användarvisningsbild
oaberg
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 apr 2019 21:56

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av oaberg »

IMG_0718.jpeg
För de som söker svar kan jag bekräfta att Thules SkiClick https://www.thule.com/sv-se/winter-and- ... k-_-729100 med T-spår fungerar fint på Teslas originalräcke för Model 3.

Gummilisten i takräcken ska ju sitta i för att minska ljud och luftmotstånd, använd silikonspray för att minska friktionen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av jonasl »

Yakima har en egen variant som jag inte sett förut:

https://www.yakima.se/vehicle-finder/pr ... on/258393/

Kläms runt takkanten och använder inte standardfästet under glastaket.. Fördelen med det är att det går antagligen går att variera positionen lite mera och kanske inte heller riskerar glastaket så som original verkar göra.

Långt från lika snyggt men kanske enklare om man tar av och på oftare. Sen är det utstick förbi foten också, det tycker jag egentligen är fult - men det har sina poänger när man ska surra.

Har kört med Thule Wingbar mellan rails på de senaste bilarna, sitter tight mot taket och låter i princip ingenting, takboxen kommer bara några cm över taket. Men det är inte riktigt möjligt med Model 3 :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
JohanBorggren
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 apr 2021 11:15

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av JohanBorggren »

Jag skaffade thule motion xt xxl till min model 3. Har teslas takräcke. Monterade takräcket och åkte till butiken och provade boxen. Fäster bra på räcket tycker jag.
20210530_130654.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av mikebike »

Ikväll har jag monterat takräcke och tre cykelhållare.
Det skall bli spännande att "se" om vindbruset blir olidligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Abbe77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 apr 2021 23:13

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Abbe77 »

Skulle vilja hitta ett lite bredare takräcke till M3, liknande thule wingbar, för att tex kunna köra en optimist på taket som kräver lite bredare räcken.
Någon som vet? Tack.
Skriv svar