Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dbar »

chaffis75 skrev:
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Detta är en anledning till att jag högst troligt inte kommer bli ägare till en modell 3 men innan jag har en elbil så ska jag inte svära på de för de är en väldig fin bil på många sätt.
Men Teslas egna takräcke går ju nu att beställa i den svenska webshopen, funkar inte det?

https://shop.tesla.com/se/en/product/ve ... -rack.html

Jag litar iaf mer på Tesla i det här fallet, säger dom att det funkar så skulle jag inte tveka att använda det, säkerhet tar dom på allvar.

/fth
Jag ser precis tvärtom på detta. Thule har högra krav på säkerhet än tesla antagligen och jag vill inte få problem med sprickor i taket.
Sen är de ju inte direkt bara att beställa takräcke från tesla heller, har för mig de bara sålts en batch änsålänge och sedan dess har man inte kunnat köpa.
Skulle inte tvunget säga att jag litar mer på Tesla än Thule här. Möjligen känns det aningen tryggare att köpa grejerna från en och samma part. Så ingen kan skylla på varandra sedan för att x,y eller z hände.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

....och där blev takräckena restnoterade igen. Tog 1 dag :shock:
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Hittade även denna video på en Tesla takräcksinstallation där en Thule takbox sätts på i slutet av filmen. Finns även en del 2 av videon där förbrukningen analyseras (utan takräcke, enbart takräcke, takräcke + takbox).

https://www.youtube.com/watch?v=A_sFDayZWYk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Jag har lagt upp ett API mot Teslas hemsida, så fort takräcket är tillbaka i lager så får jag ett mail och kommer då informera min kära Teslafamilj här på forumet :)
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Johnalm »

faldo skrev:
Jag har lagt upp ett API mot Teslas hemsida, så fort takräcket är tillbaka i lager så får jag ett mail och kommer då informera min kära Teslafamilj här på forumet :)
Gillas! Även om jag redan lagt en beställning :D
Trevlig helg, Teslabroder!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Beställde takräcke någon minut efter att svenska Tesla shop:en öppnade och fick nu besked om att takräckena är skickade.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av rosjon »

Samma här, och mattorna kommer idag
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
tobi
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 dec 2018 23:11

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av tobi »

faldo skrev:
Jag har lagt upp ett API mot Teslas hemsida, så fort takräcket är tillbaka i lager så får jag ett mail och kommer då informera min kära Teslafamilj här på forumet :)
Tack för det! Följer.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Elix747 »

Beställde takräcke. Leverans planerad på måndag. Verkar krångligare att montera än ”vanligt” tackräcke till rails. Får se hur enkelt det är ...
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Johnalm »

Elix747 skrev:
Beställde takräcke. Leverans planerad på måndag. Verkar krångligare att montera än ”vanligt” tackräcke till rails. Får se hur enkelt det är ...
Det finns videos på Youtube du kan kolla in, varning för åldersdiabetes - se till att bunkrar upp med mat etc i förväg.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Johnalm »

IMG-20190401-WA0000.jpg
Fick mitt takräcke levererat idag, lite synd att vi hann åka upp till fjällen en dag innan bara... Men bra att ha för framtida bruk!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Nu har jag installerat takräcket som anlände idag. Lite pill med gummilisten för att kunna trä in J-fästet. I övrigt en smärtfri installation. Testade även att montera våran nuvarande Thule Motion 900 takbox. Förutom att bilen är skitig, i väntan på lackbehandling, så funkade takboxen bättre än vad jag trott.

[img]IMG_22391.jpg[/img]
IMG_2391.jpg
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Xeik »

dvdkeen skrev:
Nu har jag installerat takräcket som anlände idag. Lite pill med gummilisten för att kunna trä in J-fästet. I övrigt en smärtfri installation. Testade även att montera våran nuvarande Thule Motion 900 takbox. Förutom att bilen är skitig, i väntan på lackbehandling, så funkade takboxen bättre än vad jag trott.

[img]IMG_22391.jpg[/img]
Superb!
Hur lång tid tar det att sätta på räcket ungefär? Om man vet hur man ska göra. Dvs utan att stå fundera :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av perre »

dvdkeen skrev:
Nu har jag installerat takräcket som anlände idag. Lite pill med gummilisten för att kunna trä in J-fästet. I övrigt en smärtfri installation. Testade även att montera våran nuvarande Thule Motion 900 takbox. Förutom att bilen är skitig, i väntan på lackbehandling, så funkade takboxen bättre än vad jag trott.

[img]IMG_22391.jpg[/img]
Har räcket fasta positioner eller kan du justera det något bakåt eller framåt?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Xeik »

perre skrev:
dvdkeen skrev:
Nu har jag installerat takräcket som anlände idag. Lite pill med gummilisten för att kunna trä in J-fästet. I övrigt en smärtfri installation. Testade även att montera våran nuvarande Thule Motion 900 takbox. Förutom att bilen är skitig, i väntan på lackbehandling, så funkade takboxen bättre än vad jag trott.

[img]IMG_22391.jpg[/img]
Har räcket fasta positioner eller kan du justera det något bakåt eller framåt?
Är rätt säker på att det är fasta positioner. Finns små markeringar i glastaket.
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Det är fasta positioner för placering av takräcke, i.e. i mitt fall får man justera placeringen av takboxen mha takboxfästena. Markeras med en pil på glaset - synligt i god belysning. Första steget i installationen är att sätta på märk/skyddstejp där gummifoten ska placeras. Det stora pillet för min del var att med medföljande plastverktyg få upp gummilisten som löper längs med glastaket. Om man bortser från detta så tar installationen max 20 minuter.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av rosjon »

Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Bjelke »

rosjon skrev:
Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Imponerande.... NOT.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MrStarhouse »

rosjon skrev:
Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Inte bara hos Tesla som logistik är ett kinkigt område ;)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Walker »

MrStarhouse skrev:
rosjon skrev:
Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Inte bara hos Tesla som logistik är ett kinkigt område ;)
Det verkar som om ALLT som kommer i kontakt med Tesla på något sätt går in under en helt egen logik...
=fullständigt kaos.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rosjon skrev:
Ni vet det där takräcket som DHL skickade till Örebro istället för hem till mig i Stockholm....det som jag pratade med dem om på telefon som skulle skickas från Örebro direkt till Stockholm och fick ett nytt travhingsten nummer.....det takräcket är just nu i Leipzig - via Köpenhamn. Går bra för DHL nu.....
Man kan nästan tro att postnord har gått in som delägare eller nått i DHL. Fast egentligen inte, eftersom takräcket fortfarande existerar, även om det är på fel plats. Men skulle takräcket spårlöst försvinna från jordens yta, då kan vi vara säkra på att postnord har ett finger med i spelet. :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av rosjon »

Bevisar att logistik inte bara är svårt för Tesla, utan även för bolag som har det som sin främsta kärnverksamhet.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Laban »

En på elbilforum.no har testat fem olika takboxar på 3:an: https://elbilforum.no/index.php?topic=45444.0&

Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
model3takbox.jpg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

På väg för första gången med fullastad bil o takbox till Sälen. Snittförbrukningen i 100km/h ligger just nu på 2 kWh/mil. Dock torrt o lagom utomhus temp. Mindre än vad jag hade befarat. Dock ganska mycket ljud, vinande, från taket. Takboxen är en stor Thule Motion 900, mer aerodynamiska boxar bör ha bättre förbrukning o ljud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Xeik »

dvdkeen skrev:
På väg för första gången med fullastad bil o takbox till Sälen. Snittförbrukningen i 100km/h ligger just nu på 2 kWh/mil. Dock torrt o lagom utomhus temp. Mindre än vad jag hade befarat. Dock ganska mycket ljud, vinande, från taket. Takboxen är en stor Thule Motion 900, mer aerodynamiska boxar bör ha bättre förbrukning o ljud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter ju helt klart lovande!
Skriv svar