Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.
Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.
Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig?
Exakt. Ville bara prova. Men det var inte mycket den fladdra. Ovanligt stabil. Det bästa jag någonsin kört med box. Då snackar vi ändå Biltema för under 2 papp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
IMG_20190908_123438.jpg
Lät som en bra lösning med listen. Tänker du att ha en bit list fäst på boxen från klon och ut till kanten? Under hela eller kanske bara längst ut?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Tjänna, försökte hitta någon info här om hur bilen ska må efter att man plockat bort räcket efter sommarsäsongen...
Hittade inget, men i mitt fall är nu gummilisten (man petade lite åt sidan vid montering) inte "tät" längre där fästena suttit - utan glipar.
Efter ett dygn har de inte gått tillbaka till ursprunglig form.
Någon som vet om man bara ska vänta eller göra något åt detta?
Gör det något om det rinner in vatten, eller kanaliseras vattnet ut någonstans längre ner?
Härligt att se att packline boxen funkar så fint som det ser ut på bilden. Inväntar beställd bil men har redan sedan tidigare en likadan box i förrådet.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Hämtar snart beställd M3 LR men skulle behöva veta vilket avstånd det är mellan Model 3:s takräcken. Detta för att i förväg bedöma om min nuvarande takbox kan passa hyfsat bra. Står säkert någonstans i tråden men inget jag snabbt kunde hitta. Så supertacksam om nån kan ange måttet från framkant på främre räcket till bakkant på bakre räcker.
Model 3 har iaf bättre vinkel på sitt räcke jämfört med Model S där det bakre ligger något lägre. I profil syns det tydligt att takboxen pekar något uppåt på en S.
Någon som provat med thule proride 598 på teslas takräcke?
Jepp, funkar kanon.
Har kört med 4st och det går lätt in.
Har precis fått min Model S 2020, köpt Teslas takräcke, köpte Thule Upride för cykel på taket. Nu till min fråga: jag tycker det är väldigt tight att skjuva in Thules "t-bult", trycka ner gummilisten lite och så att säga föra in bulten från kortsidan. Fästet fram på min Upride har dessutom två bult (en bult bak). Det kommer tar lång tid att ta av och sätta på Upride fästet på Teslas orginal tackräcke om jag gör rätt? Kan jag be dig utveckla lite hur du fäste dina Thule cykelhållare på Teslas takräcke?
Se bilden så kanske det blir tydligare hur jag menar med bulten (på bilden har jag inte tryckt ner gummilisten)
På Thules egna takräcken så klipper man av listen och drar ut den på ena sidan för att föra in t-spårs-fästena. Det finns marginal i fötterna för att låta den sticka ut nån cm.
kr 1.824,83 SEK utgår en massa frakt och tull osv... Så kanske 2500? Känns rätt billigt och lösningen ser säker ut, men inte like snygg som original...