Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av default »

Min ena list under tröskeln hängde ner lite på mitten precis som många andra beskrivit. Jag kunde dock trycka tillbaka denna idag när jag försökte och den fäste ordentligt. Passade på att kolla skärmhusen också och eventuellt saknar jag att par fästskruvar, ser några tomma hål som ser ut som de är infästningar. Flera av fästmuttrarna (plastskallarna) kunde jag dra åt många varv så antingen var de inte ordentligt monterade eller så har de vibrerat loss. Hittade även två små veck på dörrlisten vänster bak, men inget som ser ut att påverka tätningen så det struntar jag i.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Breeze »

Tryckte oxå till listen som hängde lite på ena sidan förra veckan. Man hörde att det klicka på plats.
Har för mig att jag har oxå bara främre tak rutan som har ifra skydd, när jag tvättade av den förra veckan. Ska undersöka det engång till.
Någon som fått svar om det varför båda takrutorna inte har infra skydd?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

Basen på stereon försvann lite sporadiskt. Sen var den borta helt. Trodde det var glapp, men sen startade jag om systemet och basen var tillbaka. Tror jag läst om andra som haft liknande problem på något annat forum.

Antingen så är Model 3 känsligare om laddspänningen/strömmen än Model S eller så är kontakten min WallConnector dålig, igen. Klagade om kvaliten på elförbindelsen och drog ned laddhastigheten ordentligt. Måste prova lite mer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Eliard »

Basbortfall har även hänt mig en gång.
Omstart och det blev åtgärdat den gången
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av perre »

Vänster sidospegel går inte att justera till fullo.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

perre skrev:
Vänster sidospegel går inte att justera till fullo.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Vänster spegel tycker jag också är felmonterad, då den inte justerar som den högra. Får ta det på service.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Walker »

perre skrev:
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Ska visst vara så. Stängs med magnet, inget ”klick-läge”. Man ska inte trycka dit den utan bara föra den på plats (om du förstår vad jag menar? :roll: )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Joakimgran
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2019 22:32
Ort: Nödinge
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Joakimgran »

TiborBlomhall skrev:
Sascha skrev:
Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.

Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.

Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Jag skulle ha fått min bil igår. En tekniker upptäckte dock av en slump kvällen innan att bilen ringde 112 av sig själv hela tiden.
Pratade med Service och dom säger att bilens dator måste bytas. Lite trist då jag precis dumpat min gamla Prius hos en kompis som behövde en extra bil...
Vet inte hur lång tid det tar att skicka en ny dator från USA. Det var tydligen två andra bilar i Göteborg som hade samma fel.

Läser på på tyska forumet https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=89 ... &start=130 att det även där finns bilar som behöver byta dator.

Kanske det snabbaste alternativet är att dom bokar in en annan bil till mig.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Joakimgran skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sascha skrev:
Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.

Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.

Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Jag skulle ha fått min bil igår. En tekniker upptäckte dock av en slump kvällen innan att bilen ringde 112 av sig själv hela tiden.
Pratade med Service och dom säger att bilens dator måste bytas. Lite trist då jag precis dumpat min gamla Prius hos en kompis som behövde en extra bil...
Vet inte hur lång tid det tar att skicka en ny dator från USA. Det var tydligen två andra bilar i Göteborg som hade samma fel.

Läser på på tyska forumet https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=89 ... &start=130 att det även där finns bilar som behöver byta dator.

Kanske det snabbaste alternativet är att dom bokar in en annan bil till mig.
Då finns nästa bekymmer, du har redan betalat och... det är inte lika lätt längre försöka matcha mot en annan bil med samma tillval?
Det var min rädsla som ställde till det för mig, jag väntade i det länstamöjliga med betalningen, upptäckte i sista stund ett fel i DNB’s Avtalskontrakt och försökte få dem att skicka mig det i måndags. Klart de slarvade med e-posten. Under tiden plockade TESLA av mig från min bokade bil (VIN) den var leveransklar. Och...
Nu är jag säker på i varje fall jag får en ny. Pratade med dem senast idag. Men blir något försenad. KAnske under näste vecka?
Avbetalningen blev åt rätt håll, sparade 388 kr/m på min upptäckt i avtalet.
Det verkar ju drösa in Model 3. Men kanske inte just en Model 3 Performance med de spec jag hade?? :roll:
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Har ni känt några vibrationer i ratten?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

bjelkeman skrev:
anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?

Ratten känns rak men inuti liksom i högre fart
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av jomo »

Vet inte om det är ett fel, men jag kollar med er andra:

Hämtade bilen igår (LR AWD) och den har nu gått 18 mil. Regen är stark och bra, men i de typ 3% av fallen man behöver använda bromspedalen så tycker jag att det krävs rätt så högt pedaltryck för att det ska hända nåt.. Både i låga och höga farter. Behövde igår bromsa rätt kraftigt från ca 80-90, jag fick ta i ordentligt...

Funderar på om det är belägg och skivor som inte hunnit "matcha än", att det tar extra tid eftersom man använder bromsarna så lite...? Någon annan som upplevt något liknande?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Pontus »

Har inte läst hela tråden.
Jag fick en varning om att "Auto lane change is not available" när slog på blinkersen men bara hade farthållaren aktiv och inte AP. Säkert bara en bugg som fixas i kommande uppdateringar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Hur aktiverar man creep mood? :) min är utgråad blå typ :)
kontakten2

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av kontakten2 »

jomo skrev:
Vet inte om det är ett fel, men jag kollar med er andra:

Hämtade bilen igår (LR AWD) och den har nu gått 18 mil. Regen är stark och bra, men i de typ 3% av fallen man behöver använda bromspedalen så tycker jag att det krävs rätt så högt pedaltryck för att det ska hända nåt.. Både i låga och höga farter. Behövde igår bromsa rätt kraftigt från ca 80-90, jag fick ta i ordentligt...

Funderar på om det är belägg och skivor som inte hunnit "matcha än", att det tar extra tid eftersom man använder bromsarna så lite...? Någon annan som upplevt något liknande?

Mvh,
Johan
Tips är att du bäddar in klossarna. Att du med andra ord gör några hårda inbromsning från 100-0 för att slita in dom. Ska helst göras på alla nya klossar/skivor
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Wir »

anna__ skrev:
Hur aktiverar man creep mood? :) min är utgråad blå typ :)
Gissar på att den är grå om man har "växel" i, testa lägg i park.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

bjelkeman skrev:
anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?
Brukar det finnas andra tecken på det?
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av sinvida »

anna__ skrev:
bjelkeman skrev:
anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?
Brukar det finnas andra tecken på det?
Ratten vibrerar också om du närmar dig mitten eller sidolinjer.
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Tars »

Jag har inga problem alls med min bil.

Däremot så är sätet väldigt obekvämt oberoende hur jag vinklar, ställer in sätet.

Får ont i låren, skinkorna och i ländryggen.

Har aldrig fått ont i varken s med next gen och x med premiumsäten.

Det är så illa att jag funderar på att lämna tillbaka den.

Bilen i övrigt är hur bra som helst.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Tars skrev:
Jag har inga problem alls med min bil.

Däremot så är sätet väldigt obekvämt oberoende hur jag vinklar, ställer in sätet.

Får ont i låren, skinkorna och i ländryggen.

Har aldrig fått ont i varken s med next gen och x med premiumsäten.

Det är så illa att jag funderar på att lämna tillbaka den. Bild

Bilen i övrigt är hur bra som helst.
Ja dom är lite obekväma men kanske vanesak,
Jag är mest ovan vid att den är lite stötig, man känner varje bump i marken, vad bör
Trycket vara i däcken?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Tars »

anna__ skrev:
Tars skrev:
Jag har inga problem alls med min bil.

Däremot så är sätet väldigt obekvämt oberoende hur jag vinklar, ställer in sätet.

Får ont i låren, skinkorna och i ländryggen.

Har aldrig fått ont i varken s med next gen och x med premiumsäten.

Det är så illa att jag funderar på att lämna tillbaka den. Bild

Bilen i övrigt är hur bra som helst.
Ja dom är lite obekväma men kanske vanesak,
Jag är mest ovan vid att den är lite stötig, man känner varje bump i marken, vad bör
Trycket vara i däcken?
2,6 visar min.
Tycker dock stötigt är trevligt.
Jag vill inte lämna tillbaka bilen, men IOM att jag kör 5000 mil om året så måste jag ha bekväma säten... Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Tars skrev:
anna__ skrev:
Tars skrev:
Jag har inga problem alls med min bil.

Däremot så är sätet väldigt obekvämt oberoende hur jag vinklar, ställer in sätet.

Får ont i låren, skinkorna och i ländryggen.

Har aldrig fått ont i varken s med next gen och x med premiumsäten.

Det är så illa att jag funderar på att lämna tillbaka den. Bild

Förstår jag :cry:
Min visar 3.0 kanske för mkt?

Bilen i övrigt är hur bra som helst.
Ja dom är lite obekväma men kanske vanesak,
Jag är mest ovan vid att den är lite stötig, man känner varje bump i marken, vad bör
Trycket vara i däcken?
2,6 visar min.
Tycker dock stötigt är trevligt.
Jag vill inte lämna tillbaka bilen, men IOM att jag kör 5000 mil om året så måste jag ha bekväma säten... Bild
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Xeik »

Tars skrev:
anna__ skrev:
Tars skrev:
Jag har inga problem alls med min bil.

Däremot så är sätet väldigt obekvämt oberoende hur jag vinklar, ställer in sätet.

Får ont i låren, skinkorna och i ländryggen.

Har aldrig fått ont i varken s med next gen och x med premiumsäten.

Det är så illa att jag funderar på att lämna tillbaka den. Bild

Bilen i övrigt är hur bra som helst.
Ja dom är lite obekväma men kanske vanesak,
Jag är mest ovan vid att den är lite stötig, man känner varje bump i marken, vad bör
Trycket vara i däcken?
2,6 visar min.
Tycker dock stötigt är trevligt.
Jag vill inte lämna tillbaka bilen, men IOM att jag kör 5000 mil om året så måste jag ha bekväma säten... Bild
Trist att du inte trivs med sätena. Jag trodde verkligen att de skulle vara bra, särskilt som många journalister tycker de är bättre än de i model s.
Hoppas dom passar min kropp bättre :roll:
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av perre »

Walker skrev:
perre skrev:
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Ska visst vara så. Stängs med magnet, inget ”klick-läge”. Man ska inte trycka dit den utan bara föra den på plats (om du förstår vad jag menar? :roll: )
Hmmm… ja kanske nåt sånt för ibland stängs det klockrent och jag förstår inte vad jag gjort till skillnad från andra gånger :-)
Model 3 LR AWD
Skriv svar