Kända fel på våra nya model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Sascha »

Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Användarvisningsbild
ap_
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 mar 2016 18:21
Ort: Onsala

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av ap_ »

ap_ skrev:
Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Jag har samma problem. Körde 10 mil i regn idag och hade mer än en liter vatten :shock: i brunnen i bagaget. Det finns mer under när jag trycker.
Vet inte var det kommer ifrån, men det verkar inte vara blött uppe i bagaget.

Blir ett besök på SC i morgon.
Nu har jag fått tillbaka bilen efter att SC torkat ur den. Tyvärr visste de inte hur vattnet kommit in. Teknikern har spolat från olika håll i tvätthallen men kunde inte se något.

De kunde se i loggarna att bakluckan varit öppen under tisdagen och tyckte att det kanske var därför. Bilden jag tog på vattnet var dock från söndagen innan och jag bokade servicetid på måndagen...

Får nog hålla koll på om det kommer in igen.
Tesla M3 LR AWD
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Feddan »

Hämtade ut en vit Long Range med vit inredning idag. Lite limmrester, damm och en liten lucka under bilen som var öppen (enkel att stänga) var det enda vi hittade.

Efter lite körning med bilen så varnade den att tire pressure sensor needs service men det sa Tesla Service att det inte var någon fara, att det var för vinterdäcken satts på nyligen.

Testade att ladda på Superchargern i Kungälv, fungerade direkt.

Fick dock ingen leksaksbil, är det någon annan som fått det?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Clayman76
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 aug 2017 10:42

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Clayman76 »

Höger sidoruta åker ner av sig själv :shock: . Det har hänt 3ggr. Sen Tisdag den 19\3. Det händer alltid när bilen står parkerad.Har läst på amerikanska forum om liknande problem. För vissa har det varit den högra sidorutan där bak som har åkt ner helt eller delvis. Jobbigt om man står parkerad i stan o detta händer. Nån annan med samma problem?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av taliz »

Clayman76 skrev:
Höger sidoruta åker ner av sig själv :shock: . Det har hänt 3ggr. Sen Tisdag den 19\3. Det händer alltid när bilen står parkerad.Har läst på amerikanska forum om liknande problem. För vissa har det varit den högra sidorutan där bak som har åkt ner helt eller delvis. Jobbigt om man står parkerad i stan o detta händer. Nån annan med samma problem?
Jag hade det problemet på min Volvo V60. Höger bakruta åkte ner ibland när den stod parkerad i garaget. Såg det i Volvo On Call appen, så gick ner å stängde när det hände.
Hittade aldrig nån lösning.

Går de å se i tesla-appen om dörrar eller fönster är öppna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Liibo »

Får fel så det blir jättevarmt bak medans normal värme fram.

Läste någon som hade detta på forumet men hittar inte den tråden nu. Någon mer som har det felet?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Sascha skrev:
Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.

Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.

Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Model3LR »

Är ”SOS-felet” på vissa bilar eller vissa mjukvaruvarianter?

Har 2019.5.25 och har inte fått något felmeddelande om det. Pepparpeppar var det inga fel eller skavanker alls på bilen och den går helt perfekt! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Jejfe »

ap_ skrev:
ap_ skrev:
Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Jag har samma problem. Körde 10 mil i regn idag och hade mer än en liter vatten :shock: i brunnen i bagaget. Det finns mer under när jag trycker.
Vet inte var det kommer ifrån, men det verkar inte vara blött uppe i bagaget.

Blir ett besök på SC i morgon.
Nu har jag fått tillbaka bilen efter att SC torkat ur den. Tyvärr visste de inte hur vattnet kommit in. Teknikern har spolat från olika håll i tvätthallen men kunde inte se något.

De kunde se i loggarna att bakluckan varit öppen under tisdagen och tyckte att det kanske var därför. Bilden jag tog på vattnet var dock från söndagen innan och jag bokade servicetid på måndagen...

Får nog hålla koll på om det kommer in igen.
Min har också varit inne på SC för upptorkning. De kunde se att bakluckan inte satt riktigt som den skulle och antog att vattnet hade kommit in eftersom bakluckan inte låg emot listen som den skulle. De tvättade även och spolade utan att där kom in nytt vatten så förhoppningsvis är problemet avlöst nu.

Kan även tillägga att nu är det mycket lättare att stänga bakluckan, tidigare fick jag smälla igen den riktigt hårt och nu är det mer normal kraft som behövs för att den ska stängas.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av PatrikS »

Vad gäller SOS-felet så har jag bara struntat i det, går att svepa in åt vänster så är det bara en liten boll med texten (SOS)

Vad gäller rutan så kan det vara samma fel som jag hade... jag satte armbågen i knapparna när jag steg ur bilen så rutorna gick ner... olika rutor varje gång och olika mycket.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av default »

Min ena list under tröskeln hängde ner lite på mitten precis som många andra beskrivit. Jag kunde dock trycka tillbaka denna idag när jag försökte och den fäste ordentligt. Passade på att kolla skärmhusen också och eventuellt saknar jag att par fästskruvar, ser några tomma hål som ser ut som de är infästningar. Flera av fästmuttrarna (plastskallarna) kunde jag dra åt många varv så antingen var de inte ordentligt monterade eller så har de vibrerat loss. Hittade även två små veck på dörrlisten vänster bak, men inget som ser ut att påverka tätningen så det struntar jag i.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Breeze »

Tryckte oxå till listen som hängde lite på ena sidan förra veckan. Man hörde att det klicka på plats.
Har för mig att jag har oxå bara främre tak rutan som har ifra skydd, när jag tvättade av den förra veckan. Ska undersöka det engång till.
Någon som fått svar om det varför båda takrutorna inte har infra skydd?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

Basen på stereon försvann lite sporadiskt. Sen var den borta helt. Trodde det var glapp, men sen startade jag om systemet och basen var tillbaka. Tror jag läst om andra som haft liknande problem på något annat forum.

Antingen så är Model 3 känsligare om laddspänningen/strömmen än Model S eller så är kontakten min WallConnector dålig, igen. Klagade om kvaliten på elförbindelsen och drog ned laddhastigheten ordentligt. Måste prova lite mer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Eliard »

Basbortfall har även hänt mig en gång.
Omstart och det blev åtgärdat den gången
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av perre »

Vänster sidospegel går inte att justera till fullo.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

perre skrev:
Vänster sidospegel går inte att justera till fullo.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Vänster spegel tycker jag också är felmonterad, då den inte justerar som den högra. Får ta det på service.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Walker »

perre skrev:
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Ska visst vara så. Stängs med magnet, inget ”klick-läge”. Man ska inte trycka dit den utan bara föra den på plats (om du förstår vad jag menar? :roll: )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Joakimgran
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2019 22:32
Ort: Nödinge
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Joakimgran »

TiborBlomhall skrev:
Sascha skrev:
Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.

Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.

Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Jag skulle ha fått min bil igår. En tekniker upptäckte dock av en slump kvällen innan att bilen ringde 112 av sig själv hela tiden.
Pratade med Service och dom säger att bilens dator måste bytas. Lite trist då jag precis dumpat min gamla Prius hos en kompis som behövde en extra bil...
Vet inte hur lång tid det tar att skicka en ny dator från USA. Det var tydligen två andra bilar i Göteborg som hade samma fel.

Läser på på tyska forumet https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=89 ... &start=130 att det även där finns bilar som behöver byta dator.

Kanske det snabbaste alternativet är att dom bokar in en annan bil till mig.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Joakimgran skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sascha skrev:
Liibo skrev:
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått :)
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.

Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.

Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Jag skulle ha fått min bil igår. En tekniker upptäckte dock av en slump kvällen innan att bilen ringde 112 av sig själv hela tiden.
Pratade med Service och dom säger att bilens dator måste bytas. Lite trist då jag precis dumpat min gamla Prius hos en kompis som behövde en extra bil...
Vet inte hur lång tid det tar att skicka en ny dator från USA. Det var tydligen två andra bilar i Göteborg som hade samma fel.

Läser på på tyska forumet https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=89 ... &start=130 att det även där finns bilar som behöver byta dator.

Kanske det snabbaste alternativet är att dom bokar in en annan bil till mig.
Då finns nästa bekymmer, du har redan betalat och... det är inte lika lätt längre försöka matcha mot en annan bil med samma tillval?
Det var min rädsla som ställde till det för mig, jag väntade i det länstamöjliga med betalningen, upptäckte i sista stund ett fel i DNB’s Avtalskontrakt och försökte få dem att skicka mig det i måndags. Klart de slarvade med e-posten. Under tiden plockade TESLA av mig från min bokade bil (VIN) den var leveransklar. Och...
Nu är jag säker på i varje fall jag får en ny. Pratade med dem senast idag. Men blir något försenad. KAnske under näste vecka?
Avbetalningen blev åt rätt håll, sparade 388 kr/m på min upptäckt i avtalet.
Det verkar ju drösa in Model 3. Men kanske inte just en Model 3 Performance med de spec jag hade?? :roll:
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Har ni känt några vibrationer i ratten?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av bjelkeman »

anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

bjelkeman skrev:
anna__ skrev:
Har ni känt några vibrationer i ratten?
Nej. Dåligt balanserade däck kanske?

Ratten känns rak men inuti liksom i högre fart
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av jomo »

Vet inte om det är ett fel, men jag kollar med er andra:

Hämtade bilen igår (LR AWD) och den har nu gått 18 mil. Regen är stark och bra, men i de typ 3% av fallen man behöver använda bromspedalen så tycker jag att det krävs rätt så högt pedaltryck för att det ska hända nåt.. Både i låga och höga farter. Behövde igår bromsa rätt kraftigt från ca 80-90, jag fick ta i ordentligt...

Funderar på om det är belägg och skivor som inte hunnit "matcha än", att det tar extra tid eftersom man använder bromsarna så lite...? Någon annan som upplevt något liknande?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av Pontus »

Har inte läst hela tråden.
Jag fick en varning om att "Auto lane change is not available" när slog på blinkersen men bara hade farthållaren aktiv och inte AP. Säkert bara en bugg som fixas i kommande uppdateringar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Kända fel på våra nya model 3

Inlägg av anna__ »

Hur aktiverar man creep mood? :) min är utgråad blå typ :)
Skriv svar