Bebopin skrev:Då ska vi se..
Jag, precis som trådskaparen, behöver en 3-fas handske till typ 2 som passar Model 3.
Classe har ingen sådan kabel över huvud taget va?
Den kommande från Tesla (3-fas UMC right?) klarar väl inte att vara utomhus i regn och rusk som jag förstår det eller? Eller rekommenderas inte för det iaf?
Då är väl enda alternativet den för 6000kr på tex evconnect?
Det finns väl inget bättre eller billigare alternativ?
Tesla kanske inte har någon 3-fas UMC längre utan endast enfas. Den gamla som följde med Model S och X är trefas. Tesla har en Wall Connector som är en större och billigare variant men den är egentligen inte avsedd för mobilt bruk även ifall det är möjligt att använda den.
Alternativen är alltså följande om endast Schuko och röd trefas finns:
Ny variant av UMC som följer med Model 3 och nyare Model S/X och Schuko: Ger 13A enfas dvs knappt 3kW
Ny variant av UMC med blå CEE plus adapter för blå CEE 16A enfas till röd CEE uttag: Ger 16A enfas dvs knappt 3,7kW. Ser inte att Clas Ohlson har en sådan adapter.
Begagnad variant av UMC som skickades med Model S/X tidigare tillsammans med Teslas röda CEE-kontakt: Ger ca 11kW.
En Wall Connector med Bjelkemetoden där den ansluts med röd CEE kontakt: Ger ca 11kW.
Kabeln ovan från EVConnect: Ger ca 11kW.
Alternativ Typ 2-laddbox: Ger troligen upp till ca 11kW beroende på laddbox.
Schuko ger aldrig mer än 3 kW från OK laddboxalternativ.
Enfas från blå CEE ger troligen aldrig mer än 3,7 kW till Model 3 men det finns möjligen 32A enfas som Model 3 kanske kan ladda från vilket då skulle ge knappt 7,4kW.
Röd trefas ger troligen 11kW, det är dock inte alla röda trefasuttag som är lämpliga att maxa effekten från.
Typ 2-uttag är avsedda för elbilsladdning och ska vara dimensionerade till effekten som de kan ge (oftast 11kW).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.