Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av erikande02 »

Väldigt många bilmärken har någon form av stänkskydd monterade. Främst framhjulsdrivna bilar av förklarliga skäl.
När jag tittar på olika fabrikat och modeller upptäcker jag att hybrider oftare än andra inte har stänkskydd.
Antagligen beror detta på luftmotståndet och aerodynamiken.
Vad jag har förstått så är modell 3 ett praktexemplar vad gäller aerodynamik och då förstår man varför den saknar stänkskydd från fabrik.
Jag har beställt en multicoat vit och lägger pengarna på att helfoliera bilen när den kommer med clearbra. Stänkskydd åker på ögona bums. Även om det ger mig några kilometer kortare räckvidd.
Det hade jag gjort oavsett vilken bil jag köpt för 700k.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av metchristian »

erikande02 skrev:
Väldigt många bilmärken har någon form av stänkskydd monterade. Främst framhjulsdrivna bilar av förklarliga skäl.
När jag tittar på olika fabrikat och modeller upptäcker jag att hybrider oftare än andra inte har stänkskydd.
Antagligen beror detta på luftmotståndet och aerodynamiken.
Vad jag har förstått så är modell 3 ett praktexemplar vad gäller aerodynamik och då förstår man varför den saknar stänkskydd från fabrik.
Jag har beställt en multicoat vit och lägger pengarna på att helfoliera bilen när den kommer med clearbra. Stänkskydd åker på ögona bums. Även om det ger mig några kilometer kortare räckvidd.
Det hade jag gjort oavsett vilken bil jag köpt för 700k.
helfoliering, vad får du betala för det för på model 3?
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av erikande02 »

15k inkl. Moms
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av erikande02 »

Åtta års garanti och ”självläkande” om man värmer med värmepistol.
Liknande denna:
https://youtu.be/z4TN2totvxk
Senast redigerad av erikande02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av metchristian »

erikande02 skrev:
15k inkl. Moms
det lät inte så farligt, trodde du skulle säga 20-26...
hm det skall jag nog ha i beaktan när jag beställer min...

var ska du göra den folieringen?
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av erikande02 »

Karlstad hos SolfilmsOhlsson. Jag kan lägga upp bilder när det är klart.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av SALVETA »

tor-ake skrev:
Bakom bakhjulen finns ingen lackad plåt som kan rosta. Man får alltså välja själv om man tycker smutsränder från hjulsprutet är fulast eller om stänkskyddet är fulast. Bilen håller sig mycket renare med alla fyra stänkskydden på plats, helt klart.
Även om det inte rostar är det ju inte så kul om färgen försvinner, på bilden har jag bara kört runt 500 mil och i princip inget på grus. Det som syns längre bak är bara reflektioner.
Jag förstår om man gärna förnekar problemen och tittar bort men om man tvättar ordentligt och tittar nära så tror jag det är få som inte har några skador på lacken efter några hundra mil. Så frågan är ju bara om man vill fortsätta förneka eller göra något åt det. Sånt här syns ju inte om man kollar på bilen från lite avstånd men letar man efter fel så kommer man nog hitta det också.
Det är ju trist att leta efter fel men man lurar ju mest sig själv genom att blunda.
Bild
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Snap02 »

Det är som sagt få som har några problem, men oavsett trist om man får det. Jag har kört Ditec behandling, gasar inte som fan, tvättar bilen o sköter om den. Har inte ett märke efter 1680 mil.

Jag har hittills aldrig sett en rostig tesla oavsett modell o dom har funnits ett tag nu.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Klintan »

Snap02 skrev:
Det är som sagt få som har några problem, men oavsett trist om man får det. Jag har kört Ditec behandling, gasar inte som fan, tvättar bilen o sköter om den. Har inte ett märke efter 1680 mil.

Jag har hittills aldrig sett en rostig tesla oavsett modell o dom har funnits ett tag nu.
Model 3 har ju inte funnits ens en enda hel vinter än, började ju levereras i mars, så eventuella rostproblem har inte visat sig än.
Model S och X har aluminiumkaross och rostar därför inte.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Fredrik j »

Ingen bil rostar på en vinter.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Klintan skrev:
Snap02 skrev:
Det är som sagt få som har några problem, men oavsett trist om man får det. Jag har kört Ditec behandling, gasar inte som fan, tvättar bilen o sköter om den. Har inte ett märke efter 1680 mil.

Jag har hittills aldrig sett en rostig tesla oavsett modell o dom har funnits ett tag nu.
Model 3 har ju inte funnits ens en enda hel vinter än, började ju levereras i mars, så eventuella rostproblem har inte visat sig än.
Model S och X har aluminiumkaross och rostar därför inte.
Se https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Jag antar de blåmarkerade yttre panelerna med ”Mild Steel” (mjukt stål) riskerar att rosta först.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av MaxE »

Verkar som att ägare i Canada skall få ett allväderskit.

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av point1 »

Tydligen kommer även vi i Sverige få det, fick svar från en Tesla Sales advisor att alla Model 3:or får det "automatiskt monterat innan och efter leverans".
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Snubblaren »

point1 skrev:
Tydligen kommer även vi i Sverige få det, fick svar från en Tesla Sales advisor att alla Model 3:or får det "automatiskt monterat innan och efter leverans".
Attans jag som redan satt dit stänklappar...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av kikat »

point1 skrev:
Tydligen kommer även vi i Sverige få det, fick svar från en Tesla Sales advisor att alla Model 3:or får det "automatiskt monterat innan och efter leverans".
Automatiskt monterat efter leverans? Hur ska det gå till? Kommer de kalla in alla bilar? Låter inte realistiskt.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av point1 »

kikat skrev:
point1 skrev:
Tydligen kommer även vi i Sverige få det, fick svar från en Tesla Sales advisor att alla Model 3:or får det "automatiskt monterat innan och efter leverans".
Automatiskt monterat efter leverans? Hur ska det gå till? Kommer de kalla in alla bilar? Låter inte realistiskt.
Ingen aning, citerat från mailet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av OHt »

MaxE skrev:
Verkar som att ägare i Canada skall få ett allväderskit.

Mer i ämnet;

https://electrek.co/2019/11/20/tesla-fr ... aps-winter
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

14 min in:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Paul N »

Fick detta mail idag från Tesla.
6698429A-EB1C-4B9F-B210-F44CA42F9AF8.jpeg
//P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
14 min in:

Så du likställer en terrängbil som är körd i ett stenbrott med Jerkers sedan som han försökt undvika grus med ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
14 min in:

Så du likställer en terrängbil som är körd i ett stenbrott med Jerkers sedan som han försökt undvika grus med ?
Vad får du stenbrott ifrån?
I videon säger han att han kör grusväg ibland.
Förövrigt är detta bara ett av många exempel på att detta problem drabbar många olika bilar och biltyper.
Som kontrast till alla inlägg som får det att låta som Tesla är usla och inte vet vad dom gör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Dadid »

Vet någon vad det kan tänkas kosta att lackera om de blästrade tröskellådorna?
Jag förmodar att det inte är superdyrt, men har aldrig någonsin haft med billackering att göra så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ErikHallq »

Väcker en gammal tråd, här är min model 3 2021 som jag kört 2000 mil på ganska precis 1 år. Har haft 3e parts stänkskärmar från i princip första början. Detta är vänster fram som jag fotat från 1dm från stänkskärmen och under förardörren. Bak är det dock ganska fritt från stenskott.

Dock hoppas jag på att få lacksläppet åtgärdat på garanti, oavsett stenskott etc så ska ju lacken inte släppa av borstlös tvätt..
Rosten ni ser är flygrost misstänker jag, jag har inte kört någon flygrostborttagning på senaste månaderna.

EDIT: har varit på servicecenter kommer få det omlackat på garantin pga lacksläppet :-)
20220416_151627.jpg
20220416_151630.jpg
20220416_151632.jpg
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av billyohgren »

Jag fick mig en mindre chock när jag såg dessa stenskott efter senaste tvätten. Enligt folk på Facebook så verkar min dörr (samma på båda sidor) sitta lite för långt in. Vissa ska ha fått detta fixat på garanti, någon kör med samma bekymmer?

Tänkte lägga in ärendet i helgen om tid finns.

Model 3 LR uttagen juni 2021, tror det är sista batchen som kom från USA.
93D0391C-D1F5-437C-BB7C-E04787AC076E.jpeg
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Blipblop »

billyohgren skrev:
Jag fick mig en mindre chock när jag såg dessa stenskott efter senaste tvätten. Enligt folk på Facebook så verkar min dörr (samma på båda sidor) sitta lite för långt in. Vissa ska ha fått detta fixat på garanti, någon kör med samma bekymmer?

Tänkte lägga in ärendet i helgen om tid finns.

Model 3 LR uttagen juni 2021, tror det är sista batchen som kom från USA.
93D0391C-D1F5-437C-BB7C-E04787AC076E.jpeg
Du har rätt. Dåligt inpassade paneler . Det ska vara ett överlapp för att slippa det där. Till och med fransmännen har ju haft ordning på den biten länge nu. Garanti? Oklart känns det som, men felet uppkom ju pga tesla panel gap crap så kanske!

Man brukar säga att en bil har bästa lacken ny från fabrik och eventuella pskador osv blir en försämring efter omlackering.
Jag skulle vara orolig om lacken släppte på min bil och bara vissa delar blev omlackerade… samtidigt blir det dyra garantiärenden med hellackering. Tråkigt för er som är drabbade.
Skriv svar