OvePaHornet skrev: ↑10 jan 2023 06:20
Nu har jag aldrig tittat nära på en M3 just där, men på bilden så ser det inte något annorlunda ut än vilken annan bil som helst. Skillnaden tror jag snarare ligger i rostskydd och tjocklek på lacken i kombination med avsaknaden av stänkskydd.
Mvh tidigare korrosionsexpert hos VAG
Tyvärr syns det dåligt på den bilden...
Jag har tittat väldigt nära på en M3 just där. Och jag äger själv en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi utan stänkskydd. Och det såg inte ett dugg lika ut. På Golfen är nästan all plåt skyddad av hårdplast. Det är en eller två millimeter längst ut som inte skyddas av plast. Men jag känner mig rätt säker på att den plåt som inte är skyddad av hårdplast på Golfen inte är utsatt av däckens slitbana när hjulen är vinklade rakt fram.
Men så såg det tyvärr inte ut från början på M3. Istället gick det längst ner inuti främre hjulhuset in en smal bit lackerad plåt. Den gick in kanske 5-6 cm och befann sig således direkt bakom däckets slitbana. Och den här lilla plåtbiten hade inget slags skrovligt lackerat slitskydd på sig. Den satt där helt oskyddad med bara helt vanlig lack. Efter tag började Tesla montera stänkskydd där. Hur lång tid det tog tills de här stänkskydden var standard kommer jag inte ihåg...
EDIT: Och efter att jag sett det här på en M3 LR AWD någon gång i mars 2019 så gick runt på en större parkering och kikade på lite blandade bilar. Som jag minns det så var det bl.a. Volvo, Audi, Toyota och Lexus. Och ingen såg ut som Teslan. Istället såg alla ut som min Golf. Minns att jag tyckte Lexus såg bäst ut. På den så skyddade hårdplasten all plåt där nere. Det fanns inte en millimeter plåt som inte täcktes av en liten 'sköld' av hårdplast.