Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Tja, tvättade bilen för första gången idag efter 12 dagar och knappt hundra mil. Passade på att granska bilen lite och upptäckte att trösklarna redan tagit väldigt mycket stryk. Det är svårt att ta bilder pga blänk men jag tror det syns skapligt på en av bilderna. De värsta ställena är framför bakhjulen där karossen går ut lite. I och med att framhjulen inte har några stänkskärmar misstänker jag att detta parti blir blästrat av framhjulen. Det som stärker denna teori är att stenskotten är som värst där plåten viker ut. Där plåten viker tillbaka, runt det bakre hjulhuset så är det mycket mindre skador. Ytterligare ett tecken är att den plastlist som sitter under tröskeln viker ner som en liten kil vid bakhjulet. Där känner man att plasten är rejält blästrad (se dålig bild). Förutom detta område som redan är helt prickigt så finns det en hel del enstaka stenskott längs tröskeln framåt, i skärmkanter fram och bak, samt enstaka på dörrarna.

Jag kan inte så mycket om bilar men det här känns inte normalt. Jag har maskintvättat mina senaste bilar och inte granskat så noga men om det skulle sett ut såhär hade jag märkt det. Det som oroar mig är att man i varje stenskott ser plåten eller om det möjligen är grå grundfärg. Om den är såhär blästrad efter 100 mil kommer det inte vara någon färg kvar i det värsta området när bilen gått 5000 mil. I kombination med att man läst att bilen inte har nåt vidare rostskydd känns det inte bra.

Först och främst, hur ser det ut på era bilar? Tänker främst på de som har solid svart lack. Kan det vara något fel på lacken? Jag kan inte komma på att jag gjort något konstigt. Har inte kört på grusväg och inget annat extremt väglag heller. Det enda jag kan komma på är att det ligger mycket "vintergrus" på gatan hemma, men där kör jag ju max 30 så jag har svårt att se att det kan skvätta från framdäcken i 25km/h?

Nästa fråga är vad man kan göra åt det? Känns som jag måste foliera hela trösklen minst, om det inte redan är för sent. Vad tror ni? :(

Är inte så petig med bilar, kommer inte störa mig på småskador men jag vill absolut inte att trösklarna börjar rosta efter en månad.
IMG_0542.jpg
IMG_0540.jpg
IMG_0539.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

default skrev:
Tja, tvättade bilen för första gången idag efter 12 dagar och knappt hundra mil. Passade på att granska bilen lite och upptäckte att trösklarna redan tagit väldigt mycket stryk. Det är svårt att ta bilder pga blänk men jag tror det syns skapligt på en av bilderna. De värsta ställena är framför bakhjulen där karossen går ut lite. I och med att framhjulen inte har några stänkskärmar misstänker jag att detta parti blir blästrat av framhjulen. Det som stärker denna teori är att stenskotten är som värst där plåten viker ut. Där plåten viker tillbaka, runt det bakre hjulhuset så är det mycket mindre skador. Ytterligare ett tecken är att den plastlist som sitter under tröskeln viker ner som en liten kil vid bakhjulet. Där känner man att plasten är rejält blästrad (se dålig bild). Förutom detta område som redan är helt prickigt så finns det en hel del enstaka stenskott längs tröskeln framåt, i skärmkanter fram och bak, samt enstaka på dörrarna.

Jag kan inte så mycket om bilar men det här känns inte normalt. Jag har maskintvättat mina senaste bilar och inte granskat så noga men om det skulle sett ut såhär hade jag märkt det. Det som oroar mig är att man i varje stenskott ser plåten eller om det möjligen är grå grundfärg. Om den är såhär blästrad efter 100 mil kommer det inte vara någon färg kvar i det värsta området när bilen gått 5000 mil. I kombination med att man läst att bilen inte har nåt vidare rostskydd känns det inte bra.

Först och främst, hur ser det ut på era bilar? Tänker främst på de som har solid svart lack. Kan det vara något fel på lacken? Jag kan inte komma på att jag gjort något konstigt. Har inte kört på grusväg och inget annat extremt väglag heller. Det enda jag kan komma på är att det ligger mycket "vintergrus" på gatan hemma, men där kör jag ju max 30 så jag har svårt att se att det kan skvätta från framdäcken i 25km/h?

Nästa fråga är vad man kan göra åt det? Känns som jag måste foliera hela trösklen minst, om det inte redan är för sent. Vad tror ni? :(

Är inte så petig med bilar, kommer inte störa mig på småskador men jag vill absolut inte att trösklarna börjar rosta efter en månad.
Joho tack det där var inte skoj, men hur många mil har du kört och du har antagligen kört i gruskanter eller haft hög hastighet??
Är det bara denna sida eller båda?

:(
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Några ganska stora stenskott finns det i skärmkanterna
IMG_0536.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

default skrev:
Några ganska stora stenskott finns det i skärmkanterna
IMG_0536.jpg
Usch aj!

det är ganska omfattade skadar bara efter några mil. Ja enda sättet är att lägga klar-folie, tror det heter PFT-fil?
Men andra här i forumet har kunnandet på det?

Beskriv gärna mer, är det exakt lika på båda sidor?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Det är på båda sidor. Det är värre på vänster sida och det var där jag såg det först och trodde då det var ngn transportskada men det finns på andra sidan också så jag tror inte det längre. Har inte kört grusväg och totalt ca 100mil. Jag har sommardäck på bilen om det kan ha någon betydelse, kan det skvätta mer från dessa? Är de mjukare?

Ni får gärna kolla detta område på era bilar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

default skrev:
Det är på båda sidor. Det är värre på vänster sida och det var där jag såg det först och trodde då det var ngn transportskada men det finns på andra sidan också så jag tror inte det längre. Har inte kört grusväg och totalt ca 100mil. Jag har sommardäck på bilen om det kan ha någon betydelse, kan det skvätta mer från dessa? Är de mjukare?

Ni får gärna kolla detta område på era bilar.
AJ generellt är de mjukare men då förstår jag att skadan mest kommer från vänster.
Då kör du antagligen för långt ut mot mitten på vägen, men det är inte mycket mer du kan göra så här ÄR våra vägar just nu.

Just därför väntar jag med flit att ta ut min svarta Model 3 som får citon-gul hel-folie!
Det är dags ta av mössan på min avatar ser jag. ;)
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Fast vänster är ju mot mitten men du kanske menar att det ligger grus i mitten?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av anna__ »

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

default skrev:
Fast vänster är ju mot mitten men du kanske menar att det ligger grus i mitten?

ja förlåt, så blir det ju. Konstigt
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

anna__ skrev:
Onödig leveranstid, dyrt, och löser inte den akuta situationen?

Snarare kraftig folie
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Svenssons »

anna__ skrev:
Dessa borde gå att fixa hyfsat enkelt med 3D-printer. Möjligen inte lika snygga eller hållbara om man kör med PLA men kostnaden lär ju inte bli mer än några kronor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av anna__ »

Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Dessa borde gå att fixa hyfsat enkelt med 3D-printer. Möjligen inte lika snygga eller hållbara om man kör med PLA men kostnaden lär ju inte bli mer än några kronor.
Någon här som kanske kan producera såna och sälja? :roll:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

anna__ skrev:
Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Dessa borde gå att fixa hyfsat enkelt med 3D-printer. Möjligen inte lika snygga eller hållbara om man kör med PLA men kostnaden lär ju inte bli mer än några kronor.
Någon här som kanske kan producera såna och sälja? :roll:

Det går ju med vanlig gummimatta också. Har haft många trevliga bilar och ett par av dem ersatte jag original-stänkskydden med vanlig gummimatta som används till transportband tex. Armerad och kraftigt material ca 8 mm.

Om man är händig alltså.
- Men det hjälper ju inte ”defaults” situation? :(
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Blästrade trösklar

Inlägg av ippodrome »

TeslaTissel skrev:
default skrev:
Det är på båda sidor. Det är värre på vänster sida och det var där jag såg det först och trodde då det var ngn transportskada men det finns på andra sidan också så jag tror inte det längre. Har inte kört grusväg och totalt ca 100mil. Jag har sommardäck på bilen om det kan ha någon betydelse, kan det skvätta mer från dessa? Är de mjukare?

Ni får gärna kolla detta område på era bilar.
AJ generellt är de mjukare men då förstår jag att skadan mest kommer från vänster.
Då kör du antagligen för långt ut mot mitten på vägen, men det är inte mycket mer du kan göra så här ÄR våra vägar just nu.

Just därför väntar jag med flit att ta ut min svarta Model 3 som får citon-gul hel-folie!
Det är dags ta av mössan på min avatar ser jag. ;)
Njae, generellt är sommardäcken hårdare än vinterdäck. Framförallt i de temperaturer vi har såhär års.
Vinterdäck har mjukare gummiblandning och grövre mönster vilket båda leder till att större stenar kan fastna i mönstret.
Sommardäck blir ju hårda och hala vintertid.

Stänklappar fram och ev stenskyddsfolie på trösklarna ska jag kolla på vid folieringen av min bil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

ippodrome skrev:
TeslaTissel skrev:
default skrev:
Det är på båda sidor. Det är värre på vänster sida och det var där jag såg det först och trodde då det var ngn transportskada men det finns på andra sidan också så jag tror inte det längre. Har inte kört grusväg och totalt ca 100mil. Jag har sommardäck på bilen om det kan ha någon betydelse, kan det skvätta mer från dessa? Är de mjukare?

Ni får gärna kolla detta område på era bilar.
AJ generellt är de mjukare men då förstår jag att skadan mest kommer från vänster.
Då kör du antagligen för långt ut mot mitten på vägen, men det är inte mycket mer du kan göra så här ÄR våra vägar just nu.

Just därför väntar jag med flit att ta ut min svarta Model 3 som får citon-gul hel-folie!
Det är dags ta av mössan på min avatar ser jag. ;)
Njae, generellt är sommardäcken hårdare än vinterdäck. Framförallt i de temperaturer vi har såhär års.
Vinterdäck har mjukare gummiblandning och grövre mönster vilket båda leder till att större stenar kan fastna i mönstret.
Sommardäck blir ju hårda och hala vintertid.

Stänklappar fram och ev stenskyddsfolie på trösklarna ska jag kolla på vid folieringen av min bil.
Hade för mig de var lite mjukare men du har nog rätt.
Tips: Hittade denna folie på Biltema som jag tänker använda temporärt tills min bil blir helfolierad v 15.
Kör nog 40 mil minst, totalt innan jag får bilen klar.
Lagom till Påsken.

Länk: https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000031843
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ElbilsChrippe »

Jag har åkt ca 90 mil totalt nu och har ett stenskott i rutan, ett på motorhuven och ett på frontspoilern. Nu står bilen hos firman som ska sätta stenskottsfilm bodyfence :)

Går inte att undvika stenblästringen juh :cry:

Hoppas vindrutan inte blir alltför repig - går inte att ha skyddsfilm där av optiska orsaker.
Verdi

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Verdi »

Blir så när man vill att däcken ska fylla ut hjulhuset. Stenskyddsfolie eller stänkskydd är det enda som hjälper. Alternativt hitta andra fälgar som hamnar längre in men det kommer antagligen se förjävligt ut.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Verdi skrev:
Blir så när man vill att däcken ska fylla ut hjulhuset. Stenskyddsfolie eller stänkskydd är det enda som hjälper. Alternativt hitta andra fälgar som hamnar längre in men det kommer antagligen se förjävligt ut.
Jag ska definitivt skaffa någon folie och om jag hittar vettiga stänkskydd kan det också bli aktuellt. Tips på bägge uppskattas.

Såg idag också att framkanten på ena bakdörren är prickig. På ena sidan ligger bakdörren några mm längre ut än framdörrens bakkant, tvärt om på andra sidan bilen, och det syns stor skillnad. Ingen tvekan om att stenskotten kommer från framhjulen alltså.

Tillägg: Med skaffa folie menar jag låta någon firma göra det. Tips på detta alltså :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

default skrev:
Verdi skrev:
Blir så när man vill att däcken ska fylla ut hjulhuset. Stenskyddsfolie eller stänkskydd är det enda som hjälper. Alternativt hitta andra fälgar som hamnar längre in men det kommer antagligen se förjävligt ut.
Jag ska definitivt skaffa någon folie och om jag hittar vettiga stänkskydd kan det också bli aktuellt. Tips på bägge uppskattas.

Såg idag också att framkanten på ena bakdörren är prickig. På ena sidan ligger bakdörren några mm längre ut än framdörrens bakkant, tvärt om på andra sidan bilen, och det syns stor skillnad. Ingen tvekan om att stenskotten kommer från framhjulen alltså.

Tillägg: Med skaffa folie menar jag låta någon firma göra det. Tips på detta alltså :)



Jag fick just tips på det... Länk: https://www.stek-usa.com/dynoshield?fbc ... 9g0fJ8Roes

Klippet är sådär, men...

BADA142B-5509-4A75-8283-6996D961B9C0.jpeg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av nek0 »

default skrev:
Verdi skrev:
Blir så när man vill att däcken ska fylla ut hjulhuset. Stenskyddsfolie eller stänkskydd är det enda som hjälper. Alternativt hitta andra fälgar som hamnar längre in men det kommer antagligen se förjävligt ut.
Jag ska definitivt skaffa någon folie och om jag hittar vettiga stänkskydd kan det också bli aktuellt. Tips på bägge uppskattas.

Såg idag också att framkanten på ena bakdörren är prickig. På ena sidan ligger bakdörren några mm längre ut än framdörrens bakkant, tvärt om på andra sidan bilen, och det syns stor skillnad. Ingen tvekan om att stenskotten kommer från framhjulen alltså.

Tillägg: Med skaffa folie menar jag låta någon firma göra det. Tips på detta alltså :)
Kanske de här hjälper https://www.ebay.de/itm/Garde-boues-Mud ... ctupt=true
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Alx »

nek0 skrev:
taliz skrev:
.
Är ni snälla och bråkar vidare i privat meddelanden? Trevlig kväll.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Tellus »

Nån som vet om dessa stänkskydd kan passa?

https://www.hova.com/staenkskydd-universal-small/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 974
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Toja »

Dom passar hyfsat.

Jag klippte av dom lite, så blev det bra
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
PerS
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 jan 2019 19:52
Ort: Lund

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av PerS »

Toja skrev:
Dom passar hyfsat.

Jag klippte av dom lite, så blev det bra
Skulle vara kanon om kan lägga upp en bild på resultatet ?
Hur fungerar infästningen ?
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaTissel »

PerS skrev:
Toja skrev:
Dom passar hyfsat.

Jag klippte av dom lite, så blev det bra
Skulle vara kanon om kan lägga upp en bild på resultatet ?
Hur fungerar infästningen ?
Exakt - hur gjorde du?
Skriv svar