Hur lossa laddkontakten från bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Elof »

På min 3:a går det inte att få loss laddkontakten (medföljande UMC, kör på enfas för tillfället) utan att först öppna en dörr eller låsa loss kontakten med appen. Det räcker alltså inte att trycka på knappen på handtaget, med telefonen i fickan. Har senaste uppdateringen, den med 5% effektökning. AWD, ej P. Är det något fel på min bil?
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av akeller »

Du måste låsa upp först, annars kan vem som helst knycka din UMC.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Elof »

akeller skrev:
Du måste låsa upp först, annars kan vem som helst knycka din UMC.
Men då kan väl vem som helst öppna min bil också?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av JonasH »

Du måste låsa upp bilen. Vem som helst kan inte låsa upp bilen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Elof »

JonasH skrev:
Du måste låsa upp bilen. Vem som helst kan inte låsa upp bilen.
Jag låser ju upp bilen genom att gå fram till den med telefonen i fickan och öppna dörren. Borde väl fungera att gå fram med telefonen i fickan och trycka på knappen på laddhandtaget också?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av JonasH »

Vet inte hur 3:an funkar men för mig räcker det att gå fram till bilen med fob i fickan så kan jag lossa sladden om bilen inte laddar.
Sedan typ ett år så går det inte att stoppa laddningen med knappen. Gick tidigare men slutade fungera med någon uppdatering.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av pefreli »

Med Teslas egna laddare ska det väl funka att trycka på knappen på handtaget?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Alx »

Min S går det inte att trycka bara på knappen utan bilen behöver låsas upp först innan den vill släppa kabeln.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av AndreasA »

I appen på mobilen finns det en "disconnect"/lås upp/koppla loss, den kan du använda för låsa upp.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Syncronauten »

Jag kan lossa kontakten med knappen och det har fungerat även innan senaste uppdateringen. Har telefonen som nyckel till min model 3 och behöver oftast inte öppna någon dörr först.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

JonasH skrev:
Vet inte hur 3:an funkar men för mig räcker det att gå fram till bilen med fob i fickan så kan jag lossa sladden om bilen inte laddar.
Sedan typ ett år så går det inte att stoppa laddningen med knappen. Gick tidigare men slutade fungera med någon uppdatering.
Det fungerar för mig. Aldrig hört någon tidigare som inte kan stoppa laddningen med knappen, så det är nog ett fel för just dig.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av kler »

Teslaspolen skrev:
JonasH skrev:
Vet inte hur 3:an funkar men för mig räcker det att gå fram till bilen med fob i fickan så kan jag lossa sladden om bilen inte laddar.
Sedan typ ett år så går det inte att stoppa laddningen med knappen. Gick tidigare men slutade fungera med någon uppdatering.
Det fungerar för mig. Aldrig hört någon tidigare som inte kan stoppa laddningen med knappen, så det är nog ett fel för just dig.
Jag kan också stoppa laddning med knapp, förutsatt att bilen är upplåst.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av e5m1r »

Kommer man bakifrån så kan det hända att bilen inte uppfattar telefonen eller keyfobben och därför inte släpper handsken med knappen
Håll gärna knappen intryckt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
shasselg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 feb 2019 19:26

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av shasselg »

Jag är också förvirrad mht funktionen. Verkar fungera lite olika beroende på vilken sladd man har inkopplad också. Ibland måste jag stoppa laddningen och ta ut sladden först ur laddaren för att kunna frigöra kabeln i bilen......så det blir en massa varianter beroende på laddare, sladd och hur bilens release då fungerar.
Användarvisningsbild
armin
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 aug 2016 20:43
Ort: Tyresö

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av armin »

JonasH skrev:
Vet inte hur 3:an funkar men för mig räcker det att gå fram till bilen med fob i fickan så kan jag lossa sladden om bilen inte laddar.
Sedan typ ett år så går det inte att stoppa laddningen med knappen. Gick tidigare men slutade fungera med någon uppdatering.
Jo då ska fungera fortfarande, men du måste hålla knappen intryckt i ett par sekunder.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av e5m1r »

armin skrev:
JonasH skrev:
Vet inte hur 3:an funkar men för mig räcker det att gå fram till bilen med fob i fickan så kan jag lossa sladden om bilen inte laddar.
Sedan typ ett år så går det inte att stoppa laddningen med knappen. Gick tidigare men slutade fungera med någon uppdatering.
Jo då ska fungera fortfarande, men du måste hålla knappen intryckt i ett par sekunder.
Öppnar luckan med knappen ?
Det kan vara fel på den...
Även om den inte låser upp ska lampor vid laddporten lysa när man trycker in knappen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Fluffy »

På min wallcharger så får jag inte loss kabeln på min nya model3 genom att göra ”unlock charge port” i appen.
Jag hör en klick och symbolen blir ljusblå.


Jag får loss den genom att låsa upp bilen och trycka ned knappen i laddkabeln och sedan ta loss den. Jag måste dock hålla knappen nedtryckt hela tiden, annars sitter den fast.

Är det normalt? Vågar inte ens försöka med en kabel utan knapp.
Användarvisningsbild
Lonsan
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 dec 2020 22:44

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Lonsan »

Jag fick med en blå monsterkabel till att ladda på publika ställen. Den kabeln har ingen knapp...måste alltid använda appen för att låsa upp. Känns dåligt om jag skulle få telefonhaveri...hur gör man då? Varför ingen knapp på den medlevererade typ2-typ2-sladden??
Finns ett mekaniskt nödreglage via trunken vet jag...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

Lonsan skrev:
Jag fick med en blå monsterkabel till att ladda på publika ställen. Den kabeln har ingen knapp...måste alltid använda appen för att låsa upp. Känns dåligt om jag skulle få telefonhaveri...hur gör man då? Varför ingen knapp på den medlevererade typ2-typ2-sladden??
Finns ett mekaniskt nödreglage via trunken vet jag...
Tryck på knappen på skärmen..?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av martinot »

Lonsan skrev:
Jag fick med en blå monsterkabel till att ladda på publika ställen. Den kabeln har ingen knapp...måste alltid använda appen för att låsa upp. Känns dåligt om jag skulle få telefonhaveri...hur gör man då? Varför ingen knapp på den medlevererade typ2-typ2-sladden??
Finns ett mekaniskt nödreglage via trunken vet jag...
Det borde vara en knapp på kabeln, eller ännu hellre vid laddporten (då kan man enkelt stoppa laddning och lossa precis alla typer av kablar). Liten miss av Tesla (på en annars ganska genomtänkt bil, speciellt på laddningssidan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av metchristian »

Lonsan skrev:
Jag fick med en blå monsterkabel till att ladda på publika ställen. Den kabeln har ingen knapp...måste alltid använda appen för att låsa upp. Känns dåligt om jag skulle få telefonhaveri...hur gör man då? Varför ingen knapp på den medlevererade typ2-typ2-sladden??
Finns ett mekaniskt nödreglage via trunken vet jag...
Lås upp i vid skärmen i menyn laddning
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Hur lossa laddkontakten från bilen?

Inlägg av Monark1954 »

Efter uppgradering 2020.48.30 släppte inte laddkabeln från Tesla snabbladdaren på min Model 3.
Tesla support fick hjälpa till.
Behöver inte bero på uppgraderingen, får se vid nästa laddning.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar