Räckvidd vid 100% laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jaeng
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 jan 2019 11:46

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av jaeng »

Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av zyax »

jaeng skrev:
Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
? Nu förstår jag inte, det är ju precis vad som görs idag?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Gustafsson »

Asså, bilen går ju 56 mil om du kör enligt WLTP cykeln, men vem gör det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Tellus »

Max3 skrev:
Jag får bara ut 471km, är det konstigt?
Dessutom vill den inte ladda högre än 99%
Idag gjorde jag min andra fulladdning, bilen visade 99% och 496km, tycker det är lite underligt att du får 25km mindre, alltså 5% kortare räckvidd om BMSen stämmer.
Du kanske måste ladda ur batteriet till 5-10% och sedan prova igen, men parkera den helst inte med så hög SOC (eller låg)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Tellus »

jaeng skrev:
Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
Jag gissar att du skulle bli vansinnig på en Nissan Leaf 24kWh där kunde räckviddsmätaren visa allt ifrån 75 till 260km vid full laddning, den hade NEDC på 175km.
På nya Nissan Leaf 40kWh uppgav Nissan 378km på hemsidan (nedc), man får vara glad om man kommer hälften.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av taliz »

jaeng skrev:
Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Du får nog svälja att testcykler är just test och inte verklighet.

Eller skulle du klaga hos Volvo för att din nya plug-in XC90 T8 inte drar 0,25l milen i snitt?
”Jag hade ju räknat med att komma 250 mil på en tank! Den gick bara 50!!!”

Tesla är nog mer verklighetstrogna än avgasbilar i snitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Max3 »

Får bara 471km vid 100%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av taliz »

Max3 skrev:
Får bara 471km vid 100%
Performance eller LR AWD?
Hur många ggr och till vilka nivåer har du laddat?
Tar säkert ett antal sessioner för BMS att räkna ordentligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
jaeng skrev:
Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Du får nog svälja att testcykler är just test och inte verklighet.

Eller skulle du klaga hos Volvo för att din nya plug-in XC90 T8 inte drar 0,25l milen i snitt?
”Jag hade ju räknat med att komma 250 mil på en tank! Den gick bara 50!!!”

Tesla är nog mer verklighetstrogna än avgasbilar i snitt.
Fast problemet var väl inte huruvida den kommer 250 mil eller inte? Det viktiga är att det ska stå 250 mil i kvarvarande räckvidd i det fallet, om jag förstått problemet rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Eximos »

Åker du 60km/h så kommer man säkert över 56mil åker du 230km/h så kommer du betydligt färre även om de nog är mycket roligare :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
jaeng skrev:
Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Du får nog svälja att testcykler är just test och inte verklighet.

Eller skulle du klaga hos Volvo för att din nya plug-in XC90 T8 inte drar 0,25l milen i snitt?
”Jag hade ju räknat med att komma 250 mil på en tank! Den gick bara 50!!!”

Tesla är nog mer verklighetstrogna än avgasbilar i snitt.
Fast problemet var väl inte huruvida den kommer 250 mil eller inte? Det viktiga är att det ska stå 250 mil i kvarvarande räckvidd i det fallet, om jag förstått problemet rätt.
Ja precis. :D
Nån hacker kan säkert fixa det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av pubbe »

taliz skrev:
Max3 skrev:
Får bara 471km vid 100%
Performance eller LR AWD?
Hur många ggr och till vilka nivåer har du laddat?
Tar säkert ett antal sessioner för BMS att räkna ordentligt.
MS men förklarar det bra och typ allt gäller M3 också.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Max3 »

taliz skrev:
Max3 skrev:
Får bara 471km vid 100%
Performance eller LR AWD?
Hur många ggr och till vilka nivåer har du laddat?
Tar säkert ett antal sessioner för BMS att räkna ordentligt.

LR. Haft den över en månad nu. Laddar upp till 80% varje dag, kommer hem med cirka 70%. Har kört några lite längre sträckor, tex 25 mil. Började med 100% och kom hem med 29%.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av themax »

Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av TeslaTissel »

themax skrev:
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).

Grattis! Och mina turer med min egen Model 3 Performance har varit LÅNGT utöver förväntan!!
Kul att vi träffades i Påsken ”themax”! Var nog ingen slump?? :D

Har även upptäckt att jag inte nödvändigtvis behöver ladda hemma då det finns SuC i Enköping och Arboga.
Ryktet säger att de ökat effekten i Arboga?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

themax skrev:
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
themax skrev:
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
jeppe_sthlm skrev:
themax skrev:
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.[/

Themax hade lite medvind igår, eller?

Intressant, en Standard range plus, med wltp 415 km, riktig räckvidd 75 % som ovan, skulle gå exakt 31 mil istället för 42 mil som themax. (42/56=0,75) I värsta fall med regn och motvind -20 %, 24 mil. En SR+ går då ca 22 - 40 mil efter något år när batteriet tappat lite, beroende på vädret. 500’ efter bonus. Har någon mer testat räckvidd på långkörning?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av Monark1954 »

Umeå Hemavan 38 mil + 600 m höjdskillnad.
10% kvar när jag kom fram, skulle räckt 42 mil trots fart och höjdskillnad.
Helt sjukt nöjd.
Torr väg och + 10 km/h på farthålleren med 70, 90 och 110 km/h väg.
M3 LAWD med 18" aero och vinterdäck.
Simulerar jag min körning nedströms Umeälven och hem blir det minst 44 mil trots fart och vinterdäck.

På 90 väg med sommardäck och att hålla fartgränserna tvivlar jag inte alls på att man kommer 50 mil.

Vi som kört elbil långt och några år måste programera om hjärnan.
Det är tillåtet att stanna, lätta på trycket och ta en kaffe utan att ladda. Svår men med M3 så har man inget val.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av themax »

Swede1 skrev:

Themax hade lite medvind igår, eller?
Skulle säga att det snarare var sidvind (västliga) igår. Men kollade aldrig in Windy. Jag har 165 wH/km i genomsnitt över snart 1000 mil, så att behöva bry sig om vind känns överkurs.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av bjelkeman »

jaeng skrev:
Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
Det är lag/regel på att redovisa WLTP i specifikationer när man säljer en bil. Om du kör 70-90 väg på sommaren så kommer räckviddsmätaren på energigrafen kanske visa 560 km eller kanske 600 km, beroende på hur du kör, temperatur, geografi etc. (Kör hypermiling så kanske den visar 975 km.)

Det är likadant i en bensinbil. Den kommer att visa en uppskattad räckvidd baserad på förbrukning, som sällan (aldrig?) är lika bra som det som redovisas enligt WLTP/NEDC . Jag tycker inte att det är något att vara upprörd över.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Räckvidd vid 100% laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
jeppe_sthlm skrev:
themax skrev:
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.

Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.

Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.[/

Themax hade lite medvind igår, eller?

Intressant, en Standard range plus, med wltp 415 km, riktig räckvidd 75 % som ovan, skulle gå exakt 31 mil istället för 42 mil som themax. (42/56=0,75) I värsta fall med regn och motvind -20 %, 24 mil. En SR+ går då ca 22 - 40 mil efter något år när batteriet tappat lite, beroende på vädret. 500’ efter bonus. Har någon mer testat räckvidd på långkörning?
Är det snö och slask är min erfarenhet att det drar iväg rejält, så även om man kör korta sträckor och behöver värma bilen mycket från kall, men precis som du säger - på längre sträckor när bilen är varm är det nog lägre.

En SR+ har nog i övrigt ungefär samma faktiska räckvidd som en Model S 85..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar