Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Du får nog svälja att testcykler är just test och inte verklighet.
Eller skulle du klaga hos Volvo för att din nya plug-in XC90 T8 inte drar 0,25l milen i snitt?
”Jag hade ju räknat med att komma 250 mil på en tank! Den gick bara 50!!!”
Tesla är nog mer verklighetstrogna än avgasbilar i snitt.
Fast problemet var väl inte huruvida den kommer 250 mil eller inte? Det viktiga är att det ska stå 250 mil i kvarvarande räckvidd i det fallet, om jag förstått problemet rätt.
Performance eller LR AWD?
Hur många ggr och till vilka nivåer har du laddat?
Tar säkert ett antal sessioner för BMS att räkna ordentligt.
LR. Haft den över en månad nu. Laddar upp till 80% varje dag, kommer hem med cirka 70%. Har kört några lite längre sträckor, tex 25 mil. Började med 100% och kom hem med 29%.
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Grattis! Och mina turer med min egen Model 3 Performance har varit LÅNGT utöver förväntan!!
Kul att vi träffades i Påsken ”themax”! Var nog ingen slump??
Har även upptäckt att jag inte nödvändigtvis behöver ladda hemma då det finns SuC i Enköping och Arboga.
Ryktet säger att de ökat effekten i Arboga?
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.[/
Themax hade lite medvind igår, eller?
Intressant, en Standard range plus, med wltp 415 km, riktig räckvidd 75 % som ovan, skulle gå exakt 31 mil istället för 42 mil som themax. (42/56=0,75) I värsta fall med regn och motvind -20 %, 24 mil. En SR+ går då ca 22 - 40 mil efter något år när batteriet tappat lite, beroende på vädret. 500’ efter bonus. Har någon mer testat räckvidd på långkörning?
Umeå Hemavan 38 mil + 600 m höjdskillnad.
10% kvar när jag kom fram, skulle räckt 42 mil trots fart och höjdskillnad.
Helt sjukt nöjd.
Torr väg och + 10 km/h på farthålleren med 70, 90 och 110 km/h väg.
M3 LAWD med 18" aero och vinterdäck.
Simulerar jag min körning nedströms Umeälven och hem blir det minst 44 mil trots fart och vinterdäck.
På 90 väg med sommardäck och att hålla fartgränserna tvivlar jag inte alls på att man kommer 50 mil.
Vi som kört elbil långt och några år måste programera om hjärnan.
Det är tillåtet att stanna, lätta på trycket och ta en kaffe utan att ladda. Svår men med M3 så har man inget val.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skulle säga att det snarare var sidvind (västliga) igår. Men kollade aldrig in Windy. Jag har 165 wH/km i genomsnitt över snart 1000 mil, så att behöva bry sig om vind känns överkurs.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
Det är lag/regel på att redovisa WLTP i specifikationer när man säljer en bil. Om du kör 70-90 väg på sommaren så kommer räckviddsmätaren på energigrafen kanske visa 560 km eller kanske 600 km, beroende på hur du kör, temperatur, geografi etc. (Kör hypermiling så kanske den visar 975 km.)
Det är likadant i en bensinbil. Den kommer att visa en uppskattad räckvidd baserad på förbrukning, som sällan (aldrig?) är lika bra som det som redovisas enligt WLTP/NEDC . Jag tycker inte att det är något att vara upprörd över.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Idag laddade vi för första gången nära fullt till 98% innan vi åkte från Hälsingland (orkade inte vänta på 100...). 490 km på Guess’O’Metern.
Väl hemma hade efter ganska precis 31 mil hade vi 24% och 11 mils räckvidd kvar. 18” utan aerokapslarna och fin sommarväg. Höll hastighetsbegränsningarna +5 km/h på mätaren hela vägen. 165 wH/km med mest motorväg och genomsnittshastighet på hela sträckan på 106 km/h. Så nog skulle jag lätt nå 40 mil. Och om jag kört 90 så skulle jag inte tvivla på att skulle nå 49 mil.
Sjukt imponerad av effektiviteten i Model 3. Det var mitt önskemål att kunna köra hela vägen från Stockholm till Hälsingland och ha lite vingelmån kvar. Det har verkligen infriats (om inte överträffats).
Kul! Du borde nog nästan precis klara det på vintern också, om man räknar med en schablon på +30%. Klart mindre vingelmån dock..
På långkörning skiljer det inte 30% skulle jag säga. När batteri och kupé väl blivit varma så skiljer det nog inte ens 20%. Och det är när det är RIKTIG vinter. Är det runt nollan och halvtorrt på vägen så är det inte alls stor skillnad mot sommaren.[/
Themax hade lite medvind igår, eller?
Intressant, en Standard range plus, med wltp 415 km, riktig räckvidd 75 % som ovan, skulle gå exakt 31 mil istället för 42 mil som themax. (42/56=0,75) I värsta fall med regn och motvind -20 %, 24 mil. En SR+ går då ca 22 - 40 mil efter något år när batteriet tappat lite, beroende på vädret. 500’ efter bonus. Har någon mer testat räckvidd på långkörning?
Är det snö och slask är min erfarenhet att det drar iväg rejält, så även om man kör korta sträckor och behöver värma bilen mycket från kall, men precis som du säger - på längre sträckor när bilen är varm är det nog lägre.
En SR+ har nog i övrigt ungefär samma faktiska räckvidd som en Model S 85..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven