Key fob

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2019 14:10

Key fob

Inlägg av M3Tom »

Bara jag som tycker det är märkligt att Key fob inte ingår till Model 3? Till Model S fick man väl t om två stycken? Appen i all ära, men skulle kännas bra med en fob som backup, NFC-kortet känns bara bökigt. Tesla har lagt upp key fob i shopen.. för 150 USD styck! Sjukt när man köper en sådan dyr bil att man inte kan få nyckeln på köpet .. Enligt SC i Mölndal finns key fob inte att beställa i Sverige ännu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Key fob

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nä det är inte bara du som tycker så.

Speciellt med tanke på att det har varit så stora problem med telefon BT att de tvingades fixa fram en Key Fob även till Model3, så borde det ingå.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Key fob

Inlägg av M3apan »

Som med allt annat: det är väl en smaksak? Själv tar jag mycket hellre nyckelkortet än keyfob som backup till mobilen.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Key fob

Inlägg av MrStarhouse »

M3apan skrev:
Som med allt annat: det är väl en smaksak? Själv tar jag mycket hellre nyckelkortet än keyfob som backup till mobilen.
Samma här, Keyfob känns lite "förrgår" ;)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2019 14:10

Re: Key fob

Inlägg av M3Tom »

Då tycker vi olika, helt enkelt. Jag tycker plastkortet känns jäkligt meckigt. Så länge appen funkar är läget lugnt. Men när det strular är det bökigt att ha ett plastkort med sig, behöva dra det mot bilen för att låsa upp/låsa (ser nog sjukt töntigt ut också) samt behöva lägga det på mittkonsolen för att starta. Lär köpa en key fob men hutlöst med 1500 spänn per nyckel när man lagt nästan 700 000 kr på bilen ...
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Key fob

Inlägg av MrStarhouse »

Fast för mig funkar telefonen alltid (iPhone), så vet inte om det kan vara sämre med Android.
Eller nån inställd begränsning för appen.
Jag behöver dock inte ens ha appen igång, så snart jag trycker in dörrhandtaget låser den upp.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Key fob

Inlägg av pejvic »

Håller med, helt ointressant för mig med. Aldrig varit maken till smidigare lösning.
Äntligen slipper fickan puta ut av en ful nyckel.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Key fob

Inlägg av Lembritt »

Tycker det fungerar utmärkt med mobilen (Android). Har inte haft några problem att låsa upp bilen.

När jag vill låsa upp frunken tar jag fram mobilen drar ner och drar ner igen på Tesla aviseringen, inte riktigt lika smidigt men det väger upp att man inte behöver ha en fob.

Nyckelkortet har jag bara testat att det fungerar, sen har jag aldrig behövt plocka fram det.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Key fob

Inlägg av Zalman3 »

M3Tom skrev:
Bara jag som tycker det är märkligt att Key fob inte ingår till Model 3? Till Model S fick man väl t om två stycken? Appen i all ära, men skulle kännas bra med en fob som backup, NFC-kortet känns bara bökigt. Tesla har lagt upp key fob i shopen.. för 150 USD styck! Sjukt när man köper en sådan dyr bil att man inte kan få nyckeln på köpet .. Enligt SC i Mölndal finns key fob inte att beställa i Sverige ännu.
En key fob är väl bra om bilen låser upp automatiskt.
Men det gör inte på Tesla 3, och då tappar man mycket av vitsen.

Tycker dessutom dessutom att det ska finnas en gästapp.
Ska man låna ut bilen så blir det lite struligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Key fob

Inlägg av Eximos »

Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Key fob

Inlägg av M3apan »

Eximos skrev:
Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Frunk och trunk öppnar jag med röststyrning via appen Stats https://itunes.apple.com/se/app/stats-f ... 00729?mt=8 som har kortkommandon för tex Siri.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Key fob

Inlägg av MrStarhouse »

M3apan skrev:
Eximos skrev:
Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Frunk och trunk öppnar jag med röststyrning via appen Stats https://itunes.apple.com/se/app/stats-f ... 00729?mt=8 som har kortkommandon för tex Siri.
Frunken undviker jag också, men det är mest pga att den är så knölig att stänga, att man behöver två händer.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Key fob

Inlägg av Dj Mastergrind »

M3apan skrev:
Eximos skrev:
Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Frunk och trunk öppnar jag med röststyrning via appen Stats https://itunes.apple.com/se/app/stats-f ... 00729?mt=8 som har kortkommandon för tex Siri.
Stöder Stats km och Celsius?
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Key fob

Inlägg av M3apan »

Dj Mastergrind skrev:
M3apan skrev:
Eximos skrev:
Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Frunk och trunk öppnar jag med röststyrning via appen Stats https://itunes.apple.com/se/app/stats-f ... 00729?mt=8 som har kortkommandon för tex Siri.
Stöder Stats km och Celsius?
Japp det gör den!
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Key fob

Inlägg av Dj Mastergrind »

M3apan skrev:
Dj Mastergrind skrev:
M3apan skrev:
Eximos skrev:
Avsaknaden av fob är orsaken till att jag nog aldrig kommer att använda frunken när jag handlar, ska man pilla fram telefon bara för o öppna först, bra mycket enklare o kunna trycka på en knapp.

Kanske blir att man köper en sen.
Frunk och trunk öppnar jag med röststyrning via appen Stats https://itunes.apple.com/se/app/stats-f ... 00729?mt=8 som har kortkommandon för tex Siri.
Stöder Stats km och Celsius?
Japp det gör den!
Perfekt. Tack!
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Key fob

Inlägg av Emg »

Gammal tråd, men kan lika gärna köra på här istället för att starta en ny.
Hur fungerar det om man vill låna ut sin 3:a som levereras utan ”nyckel”. Kan man ge en vän gäst-tillgång till appen på något vänster eller är det key card man får lämna ifrån sig?
Funderar såklart på om jag behöver komplettera leveransen med en Key Fob om jag ibland brukar låna ut bilen.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Key fob

Inlägg av Skyltspurtaren »

Delar man appen, delar man allt. Du kan enkelt skapa en ny användare (och även ta bort den) på Tesla-kontot men den får access till hela appen.

Vi är fyra med körkort bara i familjen så det fick bli en blandning av app, fob:ar och kort istället.

Mossig, kanske, men tycker fob:en är sjukt smidig när jag behöver lossa en laddkabel ’utan Tesla-knapp’ eller öppna frunken.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Key fob

Inlägg av bonath »

Köp två extrakort för 360 spänn så har du reserv.
Glöm inte att initiera dom när du får hem dom bara.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... nyckelkort
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar