Det enda den där kommer att göra är att ge strömförsörjning via OBD2 uttaget som sitter på sladden. Det kan aldrig komma fordonsdata via cigaretttändaruttaget. Vet inte vad syftet egentligen är med den där.
Yes, det är en chansning. Men jag hoppas att Addmobiles körjournal är uppbyggd så att den bara kräver ström, resten sköter simkortet och deras programvara.
Jag återkopplar med svar när jag testat
Jag var tvungen att ringa supporten och be dem registrera bilen som ett nytt fordon manuellt eftersom inget data kommer via ODB2 i det här fallet, enbart ström. De skickade även ut en uppdatering specifik för Tesla som inte kollar efter data på ODB2 för att bestämma start/slut på resor utan gör detta helt på GPS istället.
Hittills tycker jag att det har funkat helt perfekt. Alla resor kommer med och stämmer med hur jag har kört. Trippmätaren kan diffa på någon enstaka km efter lite körning, men duger för mig.
Teslafi.com är ett bra alternativ. Har själv reggat mig där. Reggat alla resor automagiskt. Med start och stoppades, körda km, tid/dag etc. Går att exportera till excel enkelt.
Men inte börjat använda det aktivt som körjournal ännu. Någon får gärna sticka in med förslag på hur man enkelt markerar en resa som privat eller i jobbet.
Vet att den är populär som körjournal bland teslaägare
Kör också teslafi.com och taggar, tycker det ser bra ut på webbplatsen men exporten är så där. Får nog hacka lite för att få det bra eller ta det via webben + Excel. För mig fattas bara sträckan Trosta till Järva krog i mätdata
Hur taggar du resorna då?
I efterhand?
I webbläsaren i bilen?
I mobilen?
Görs i efterhand i webmäsaren . Kan även fixa auto - taggar. Enkelt att filtrera ut all data och ladda hem till excel. Kul att den ritar en life-time Mao också
Yep. Fungerar ju bra. Hade velat auto tagga efter klockslag också.
Typ lör-sön + vardagar efter kl 17 = privat
Övrigt arbete (förutom hemmet och dagis, dagis och jobbet)
Det hade fixat 90% av mitt kör mönster.
Men autotaggningen på adress gör ändå en del iaf
Model 3 LR+FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar Model Y LR+FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Jag var tvungen att ringa supporten och be dem registrera bilen som ett nytt fordon manuellt eftersom inget data kommer via ODB2 i det här fallet, enbart ström. De skickade även ut en uppdatering specifik för Tesla som inte kollar efter data på ODB2 för att bestämma start/slut på resor utan gör detta helt på GPS istället.
Hittills tycker jag att det har funkat helt perfekt. Alla resor kommer med och stämmer med hur jag har kört. Trippmätaren kan diffa på någon enstaka km efter lite körning, men duger för mig.
Fungerade toppen för mig också. Kör med addmobile körjournal.
Det är märkligt att en så pass avancerad bil inte har någon körjournal. Har man sin Tesla som tjänstebil eller företagsbil måste man redovisa resor. Alltså får man skaffa sig TeslaFi - omständigt och kostsamt. Borde vara en enkel match att få till en körjournal i mobilappen för vidare nedladdning till exempelvis exel. Det har ju gått att få till en prutt!
Det är också irriterande att det inte finns schemaläggning för värme i kupén. Krävs ett abonnemang på Tesla Plus. Arbetar man med projekt med olika tider för start och avslut är detta en nödvändighet för att kunna sätta sig i en varm bil. Så frågan är om Tesla egentligen är anpassad som företagsbil eller leksaksbil?
Det är märkligt att en så pass avancerad bil inte har någon körjournal. Har man sin Tesla som tjänstebil eller företagsbil måste man redovisa resor. Alltså får man skaffa sig TeslaFi - omständigt och kostsamt. Borde vara en enkel match att få till en körjournal i mobilappen för vidare nedladdning till exempelvis exel. Det har ju gått att få till en prutt!
Det är också irriterande att det inte finns schemaläggning för värme i kupén. Krävs ett abonnemang på Tesla Plus. Arbetar man med projekt med olika tider för start och avslut är detta en nödvändighet för att kunna sätta sig i en varm bil. Så frågan är om Tesla egentligen är anpassad som företagsbil eller leksaksbil?
Om det är så viktigt så finns det ju andra bilar att välja mellan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag skulle bara vilja höja ett varningens finger för att lämna ut sina kontouppgifter till tredje part. Personligen hade jag aldrig gjort det men jag antar att vi alla är olika och ser på säkerhet på olika sätt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Jag använder Triplog (Triplogmileage.com) app och GPS plug ("TripLog Drive"). Har det bara en kortare tid men verkar funka helt ok.
Enda problemet är att den är överfull med features, blir en del vadande igenom överflödiga data och avstängande av både det ena och det andra. Fördel är naturligtvis att man inte behöver ge dem inloggning på bilen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag kollade för några år sedan på vad som fanns och skrev en egen app, den bygger på att man snäpper en bild av kilometerräknaren när man startar och kommer fram, ur vilken den OCR:ar fram mätarställningen. Adress plockar den från googles geo-api, och anledningen till resan kompletterar den själv från tidigare resor. Jag kallar den Kilometerkoll, och den har en egen webbsida och den finns på både App store (React native-app) och på google play store.
Jag själv är svinnöjd, och jag har gjort en funktion i den så att den plockar mätarställningen från teslaapi:t, men den funktionen har jag inte släppt till publiken, var bara ett eftermiddagshack. Den tar tyvärr lösenordet och lagrar det i appens dataarea på mobilen, inte token, så tänkte jag skulle fixa det innan jag släpper den funktionen.
Man kan ladda ned körjournalerna antingen per helår via det (usla) webbgränssnittet eller månadsvis i mobilen.
Prova den om ni vill, det står på webbsidan att den kostar pengar, men funktionen för att skicka ut fakturor är inte aktiverad, tänkte jag skulle ta tag i det någon gång när konsultuppdragen lugnar sig lite, men det har inte inträffat de senaste fyra åren...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Vi kör Automile och det funkar bra. Istället för ODP (heter det så?) så köpte en adapter att sätta i 12v uttaget så den får ström.
Funkar bra med trängselskatten som måste reggas.
__________________________________________________________________________________________
Tesla M3, LR
Hej!
Enklast är väl som många skriver att välja en tjänst som inte kräver att hårdvara installeras i din Tesla.
Vill du minimera admin för att få ut sin milersättning så testa Teslajournalen! Du aktiverar tjänsten online och pekar ut dina tjänsteresor med ett knapptryck. Antingen integrerar man sedan mot sitt eknomisystem eller så väljer man en Excel-export.
Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.
Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.
Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).
Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.
Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.
Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).
Jag kör också TeslaMate via pi. Men har ni fått ut körjournalen på ett bra sätt.? Hade ju varit bra om man kunde få ut den som Excel-fil eller något?
Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.
Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.
Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).
Jag kör också TeslaMate via pi. Men har ni fått ut körjournalen på ett bra sätt.? Hade ju varit bra om man kunde få ut den som Excel-fil eller något?
Nej, jag har inte gjort det. Men datan ligger i en databas, så det är inte superkrångligt att läsa ut den som csv t.ex. Men jag har inget step-by-step recept att ge.
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Har kört Exyplus tidigare vilket funkar klockrent med en separat dosa, men kostar flera hundra i månaden med ett abonnemang, är ett mer traditionellt "fleet management" system där man har en fysisk dosa med inbyggd GPS. Tycker TeslaMate ser jäkligt lovande ut!
En fråga bara till er som kör teslamate, bidrar den till att det blir massa drain på batteriet för att den ligger med nåt API och pingar bilen hela tiden och håller den vaken? Eller loggar teslan saker lokalt som sen hämtas ut av tesla mate när den väl är påslagen. Anledningen att jag frågar är att jag sett andra på nätet som klagat över att deras Tesla har så stor vampire drain, och sen har de hookat upp nån tredjeparts tjänst på nätet som loggar in kontot och väcker bilen konstant
Nej, teslamate orsakar inget extra drain på batteriet, den går mot Teslas servrar. Den har också en statusbar just för bilens status (online, asleep, driving etc), så det är enkelt att se när den varit vaken och att Teslamate inte påverkar det.
Har kört Exyplus tidigare vilket funkar klockrent med en separat dosa, men kostar flera hundra i månaden med ett abonnemang, är ett mer traditionellt "fleet management" system där man har en fysisk dosa med inbyggd GPS. Tycker TeslaMate ser jäkligt lovande ut!
En fråga bara till er som kör teslamate, bidrar den till att det blir massa drain på batteriet för att den ligger med nåt API och pingar bilen hela tiden och håller den vaken? Eller loggar teslan saker lokalt som sen hämtas ut av tesla mate när den väl är påslagen. Anledningen att jag frågar är att jag sett andra på nätet som klagat över att deras Tesla har så stor vampire drain, och sen har de hookat upp nån tredjeparts tjänst på nätet som loggar in kontot och väcker bilen konstant
Teslamate pollar inte när bilen sover.
Det står på deras sida, och jag har verifierat loggarna att det av allt att döma också stämmer.