Körjournal Tesla 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av jeppep »

MrStarhouse skrev:
jeppep skrev:
Jag beställde en sån här igår: https://fyndiq.se/product/15532079-obd- ... ag-till-o/
Får se om det fungerar
Det enda den där kommer att göra är att ge strömförsörjning via OBD2 uttaget som sitter på sladden. Det kan aldrig komma fordonsdata via cigaretttändaruttaget. Vet inte vad syftet egentligen är med den där.
Yes, det är en chansning. Men jag hoppas att Addmobiles körjournal är uppbyggd så att den bara kräver ström, resten sköter simkortet och deras programvara.
Jag återkopplar med svar när jag testat :D
Användarvisningsbild
marthinfreij
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2018 19:00

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av marthinfreij »

Jag har kört med Automile sedan 2015 och blev väldigt besviken när jag insåg att TM3 inte hade någon OBD2 port.

Chansade och köpte en adapter (https://www.prylxperten.se/sv/biltillbe ... 93713.html). Adaptern passar precis i mittkonsolen så att brickan kan ligga kvar.

Jag var tvungen att ringa supporten och be dem registrera bilen som ett nytt fordon manuellt eftersom inget data kommer via ODB2 i det här fallet, enbart ström. De skickade även ut en uppdatering specifik för Tesla som inte kollar efter data på ODB2 för att bestämma start/slut på resor utan gör detta helt på GPS istället.

Hittills tycker jag att det har funkat helt perfekt. Alla resor kommer med och stämmer med hur jag har kört. Trippmätaren kan diffa på någon enstaka km efter lite körning, men duger för mig.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av dbar »

swegarm skrev:
dbar skrev:
ElbilsChrippe skrev:
dbar skrev:
Teslafi.com är ett bra alternativ. Har själv reggat mig där. Reggat alla resor automagiskt. Med start och stoppades, körda km, tid/dag etc. Går att exportera till excel enkelt.

Men inte börjat använda det aktivt som körjournal ännu. Någon får gärna sticka in med förslag på hur man enkelt markerar en resa som privat eller i jobbet.
Vet att den är populär som körjournal bland teslaägare
Kör också teslafi.com och taggar, tycker det ser bra ut på webbplatsen men exporten är så där. Får nog hacka lite för att få det bra eller ta det via webben + Excel. För mig fattas bara sträckan Trosta till Järva krog i mätdata :D
Hur taggar du resorna då?
I efterhand?
I webbläsaren i bilen?
I mobilen?

Görs i efterhand i webmäsaren . Kan även fixa auto - taggar. Enkelt att filtrera ut all data och ladda hem till excel. Kul att den ritar en life-time Mao också :)
Yep. Fungerar ju bra. Hade velat auto tagga efter klockslag också.
Typ lör-sön + vardagar efter kl 17 = privat
Övrigt arbete (förutom hemmet och dagis, dagis och jobbet)

Det hade fixat 90% av mitt kör mönster.
Men autotaggningen på adress gör ändå en del iaf
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av jeppep »

marthinfreij skrev:
Jag har kört med Automile sedan 2015 och blev väldigt besviken när jag insåg att TM3 inte hade någon OBD2 port.

Chansade och köpte en adapter (https://www.prylxperten.se/sv/biltillbe ... 93713.html). Adaptern passar precis i mittkonsolen så att brickan kan ligga kvar.

Jag var tvungen att ringa supporten och be dem registrera bilen som ett nytt fordon manuellt eftersom inget data kommer via ODB2 i det här fallet, enbart ström. De skickade även ut en uppdatering specifik för Tesla som inte kollar efter data på ODB2 för att bestämma start/slut på resor utan gör detta helt på GPS istället.

Hittills tycker jag att det har funkat helt perfekt. Alla resor kommer med och stämmer med hur jag har kört. Trippmätaren kan diffa på någon enstaka km efter lite körning, men duger för mig.

Fungerade toppen för mig också. Kör med addmobile körjournal.
Användarvisningsbild
Syotesla
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 dec 2019 08:39

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Syotesla »

Det är märkligt att en så pass avancerad bil inte har någon körjournal. Har man sin Tesla som tjänstebil eller företagsbil måste man redovisa resor. Alltså får man skaffa sig TeslaFi - omständigt och kostsamt. Borde vara en enkel match att få till en körjournal i mobilappen för vidare nedladdning till exempelvis exel. Det har ju gått att få till en prutt!
Det är också irriterande att det inte finns schemaläggning för värme i kupén. Krävs ett abonnemang på Tesla Plus. Arbetar man med projekt med olika tider för start och avslut är detta en nödvändighet för att kunna sätta sig i en varm bil. Så frågan är om Tesla egentligen är anpassad som företagsbil eller leksaksbil?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Walker »

Syotesla skrev:
Det är märkligt att en så pass avancerad bil inte har någon körjournal. Har man sin Tesla som tjänstebil eller företagsbil måste man redovisa resor. Alltså får man skaffa sig TeslaFi - omständigt och kostsamt. Borde vara en enkel match att få till en körjournal i mobilappen för vidare nedladdning till exempelvis exel. Det har ju gått att få till en prutt!
Det är också irriterande att det inte finns schemaläggning för värme i kupén. Krävs ett abonnemang på Tesla Plus. Arbetar man med projekt med olika tider för start och avslut är detta en nödvändighet för att kunna sätta sig i en varm bil. Så frågan är om Tesla egentligen är anpassad som företagsbil eller leksaksbil?
Om det är så viktigt så finns det ju andra bilar att välja mellan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av grenhall »

Jag skulle bara vilja höja ett varningens finger för att lämna ut sina kontouppgifter till tredje part. Personligen hade jag aldrig gjort det men jag antar att vi alla är olika och ser på säkerhet på olika sätt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av renes »

Jag använder Triplog (Triplogmileage.com) app och GPS plug ("TripLog Drive"). Har det bara en kortare tid men verkar funka helt ok.

Enda problemet är att den är överfull med features, blir en del vadande igenom överflödiga data och avstängande av både det ena och det andra. Fördel är naturligtvis att man inte behöver ge dem inloggning på bilen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Walker »

Jag kör telliq. Kan rekommenderas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av tor-ake »

Jag kollade för några år sedan på vad som fanns och skrev en egen app, den bygger på att man snäpper en bild av kilometerräknaren när man startar och kommer fram, ur vilken den OCR:ar fram mätarställningen. Adress plockar den från googles geo-api, och anledningen till resan kompletterar den själv från tidigare resor. Jag kallar den Kilometerkoll, och den har en egen webbsida och den finns på både App store (React native-app) och på google play store.

Jag själv är svinnöjd, och jag har gjort en funktion i den så att den plockar mätarställningen från teslaapi:t, men den funktionen har jag inte släppt till publiken, var bara ett eftermiddagshack. Den tar tyvärr lösenordet och lagrar det i appens dataarea på mobilen, inte token, så tänkte jag skulle fixa det innan jag släpper den funktionen.

Man kan ladda ned körjournalerna antingen per helår via det (usla) webbgränssnittet eller månadsvis i mobilen.

Prova den om ni vill, det står på webbsidan att den kostar pengar, men funktionen för att skicka ut fakturor är inte aktiverad, tänkte jag skulle ta tag i det någon gång när konsultuppdragen lugnar sig lite, men det har inte inträffat de senaste fyra åren...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
PerHogberg
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2019 22:47
Ort: Mullsjö, Skaraborg, Jönköpings Län

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av PerHogberg »

Vi kör Automile och det funkar bra. Istället för ODP (heter det så?) så köpte en adapter att sätta i 12v uttaget så den får ström.
Funkar bra med trängselskatten som måste reggas.
__________________________________________________________________________________________
Tesla M3, LR
calleM3
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2020 14:13

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av calleM3 »

Vi bygger just nu https://www.teslajournalen.se/
Så signa gärna upp för mer info och för att vara med och påverka.

/Calle
Teslajournalen
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2020 13:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Teslajournalen »

Nu finns Teslajournalen Beta :o för den som vill testa gratis under sommaren!

Skapa ett konto genom att klicka "Kom igång"

:arrow: http://teslajournalen.se/
Teslajournalen
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2020 13:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Teslajournalen »

Hej!
Enklast är väl som många skriver att välja en tjänst som inte kräver att hårdvara installeras i din Tesla.

Vill du minimera admin för att få ut sin milersättning så testa Teslajournalen! Du aktiverar tjänsten online och pekar ut dina tjänsteresor med ett knapptryck. Antingen integrerar man sedan mot sitt eknomisystem eller så väljer man en Excel-export.

Konto skapar man här http://teslajournalen.se/ - Första månaden är gratis, sedan 99 SEK per månad.
Teslajournalen.png
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av kler »

Jag kör den här på Raspberry pi hemma.

https://github.com/adriankumpf/teslamate
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av simonk »

Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.

Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.


Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Lekrantz
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 mar 2019 22:16
Ort: Stockholm

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av Lekrantz »

simonk skrev:
Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.

Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.


Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).

Jag kör också TeslaMate via pi. Men har ni fått ut körjournalen på ett bra sätt.? Hade ju varit bra om man kunde få ut den som Excel-fil eller något?
Cheers
Mattias
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av maccis »

Kommer byta till Teslamate fullt ut också nu, håller på att migrera från TeslaFi.

Har kört parallellt ett tag innan men nu gör jag bytet fullt ut.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av kler »

Lekrantz skrev:
simonk skrev:
Jag använder också TeslaMate på en Raspberry pi jag hade liggande hemma.

Det finns en färdig dockerimage, så det är mycket enkelt att installera om man har lite datorvana.


Nu finns massor av intressant att läsa ut. T ex att effekten var 313 kW vid en motorvägspåfart i Strängnäs! (snäv kurva för påfarten - låg fart, 120 km/h hastighetsgräns och, ähum, viktigt att snabbt komma upp i marschfart).

Jag kör också TeslaMate via pi. Men har ni fått ut körjournalen på ett bra sätt.? Hade ju varit bra om man kunde få ut den som Excel-fil eller något?
Nej, jag har inte gjort det. Men datan ligger i en databas, så det är inte superkrångligt att läsa ut den som csv t.ex. Men jag har inget step-by-step recept att ge.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
int21
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2020 22:19
Ort: Bandhagen

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av int21 »

Har kört Exyplus tidigare vilket funkar klockrent med en separat dosa, men kostar flera hundra i månaden med ett abonnemang, är ett mer traditionellt "fleet management" system där man har en fysisk dosa med inbyggd GPS. Tycker TeslaMate ser jäkligt lovande ut!

En fråga bara till er som kör teslamate, bidrar den till att det blir massa drain på batteriet för att den ligger med nåt API och pingar bilen hela tiden och håller den vaken? Eller loggar teslan saker lokalt som sen hämtas ut av tesla mate när den väl är påslagen. Anledningen att jag frågar är att jag sett andra på nätet som klagat över att deras Tesla har så stor vampire drain, och sen har de hookat upp nån tredjeparts tjänst på nätet som loggar in kontot och väcker bilen konstant :-)
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av simonk »

Nej, teslamate orsakar inget extra drain på batteriet, den går mot Teslas servrar. Den har också en statusbar just för bilens status (online, asleep, driving etc), så det är enkelt att se när den varit vaken och att Teslamate inte påverkar det.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Körjournal Tesla 3

Inlägg av kler »

int21 skrev:
Har kört Exyplus tidigare vilket funkar klockrent med en separat dosa, men kostar flera hundra i månaden med ett abonnemang, är ett mer traditionellt "fleet management" system där man har en fysisk dosa med inbyggd GPS. Tycker TeslaMate ser jäkligt lovande ut!

En fråga bara till er som kör teslamate, bidrar den till att det blir massa drain på batteriet för att den ligger med nåt API och pingar bilen hela tiden och håller den vaken? Eller loggar teslan saker lokalt som sen hämtas ut av tesla mate när den väl är påslagen. Anledningen att jag frågar är att jag sett andra på nätet som klagat över att deras Tesla har så stor vampire drain, och sen har de hookat upp nån tredjeparts tjänst på nätet som loggar in kontot och väcker bilen konstant :-)
Teslamate pollar inte när bilen sover.
Det står på deras sida, och jag har verifierat loggarna att det av allt att döma också stämmer.
Skriv svar