Laddning på trefas 16A uttag
Moderator: Redaktion
Re: Laddning på trefas 16A uttag
CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
Re: Laddning på trefas 16A uttag
UMC:n klarar bara av enfas så du kommer max få ut 3,7 kW från den nya UMC:n oavsett om det är enfas eller trefas.TeslaM3 skrev:Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
Röd CEE trefas är alltså något liknande denna:
Det finns ju flera varianter/storlekar beroende på max strömstyrka (16A, 32A, 63A osv)
Blå CEE enfas är något liknande denna från vilken det går att få ut max 3,7 kW om det är 16A, 7,2 kW om det är 32A vilket dock inte är vanligt i vanliga hem i Sverige:
För att kunna ladda trefas från röd CEE krävs det en EVSE dvs så kallad laddbox eller trefas UMC. Ett exempel är då Go-e: https://shop.go-e.co/charger-mobile
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Ja blå enfas CEE, även kallad husvagnskontakt. Den passar till medföljande umc.TeslaM3 skrev:Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
Den andra prylen EVSE som Svensson stipsar om här ovan kopplar du mellan ett rött CEE 16amp uttag och den medföljande typ2 kablen. På detta viset laddar du 3 gånger så snabbt kontra ett Blått CEE.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Med andra ord:
Vill du använda medföljande laddare som endast klarar enfas på ett 16A Rött trefasuttag kan du göra såhär:
Använd medföljande blå CEE adapter till laddaren (UMC) och köp en adapterkabel (16A 400V Röd CEE-> 16A 230V Blå CEE). Då kan du få ut 3,7kW.
Vill du få ut mer effekt/snabbare laddtid, mao 16A i trefas (11kW max på model 3) så gäller det att införskaffa en så kallad mobil laddare (esve) alt en laddstation.
Till exempel go-e som jag har god erfarenhet av (lite partisk då jag även är ÅF). Finns fler bra mobila enheter såsom nrgkick, khons, juice booster mm.
Med dessa har du jordfelsbrytare och mer funktionalitet.
Vill du använda medföljande laddare som endast klarar enfas på ett 16A Rött trefasuttag kan du göra såhär:
Använd medföljande blå CEE adapter till laddaren (UMC) och köp en adapterkabel (16A 400V Röd CEE-> 16A 230V Blå CEE). Då kan du få ut 3,7kW.
Vill du få ut mer effekt/snabbare laddtid, mao 16A i trefas (11kW max på model 3) så gäller det att införskaffa en så kallad mobil laddare (esve) alt en laddstation.
Till exempel go-e som jag har god erfarenhet av (lite partisk då jag även är ÅF). Finns fler bra mobila enheter såsom nrgkick, khons, juice booster mm.
Med dessa har du jordfelsbrytare och mer funktionalitet.
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Re: Laddning på trefas 16A uttag
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.Mikke skrev:Med andra ord:
Vill du använda medföljande laddare som endast klarar enfas på ett 16A Rött trefasuttag kan du göra såhär:
Använd medföljande blå CEE adapter till laddaren (UMC) och köp en adapterkabel (16A 400V Röd CEE-> 16A 230V Blå CEE). Då kan du få ut 3,7kW.
Vill du få ut mer effekt/snabbare laddtid, mao 16A i trefas (11kW max på model 3) så gäller det att införskaffa en så kallad mobil laddare (esve) alt en laddstation.
Till exempel go-e som jag har god erfarenhet av (lite partisk då jag även är ÅF). Finns fler bra mobila enheter såsom nrgkick, khons, juice booster mm.
Med dessa har du jordfelsbrytare och mer funktionalitet.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Japp, då får du ut 16A enfas dvs 3,7kW.TeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Mikke skrev:Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
Samma sladd fast 0,5 m isf 1,5m.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Misstänker att Mikke står bakom EVConcept.se så det är därför han kör med smilegubbenTeslaM3 skrev:Mikke skrev:Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
Samma sladd fast 0,5 m isf 1,5m.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Är det någon som testat denna laddbox?
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Jag använder en Juice Booster-2 laddare, inköpt från Mobility House i München.
Omfattar adaptrar för olika uttag - 1-fas, trefas , UK, - i princip valbart vad du vill ha. Inkluderar jordfelsbrytare typ B. Inställbar laddningsström. Helt suverän!!!
Billigare i Tyskland än hos svenska leverantörer. Utrustningen är tillverkad i Schweiz.
Omfattar adaptrar för olika uttag - 1-fas, trefas , UK, - i princip valbart vad du vill ha. Inkluderar jordfelsbrytare typ B. Inställbar laddningsström. Helt suverän!!!
Billigare i Tyskland än hos svenska leverantörer. Utrustningen är tillverkad i Schweiz.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Alla laddboxar går ju att ansluta med sladd och CEE 3-fas kontakt. Det kallas för Bjelke-metoden här på forat. Däremot är det då kanske inte att klassa som fastinstallation vilket gör att bidraget skulle kunna frysa inne.TeslaM3 skrev:Är det någon som testat denna laddbox?
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Har du fått ladda hemma stöd för den?Claes skrev:Jag använder en Juice Booster-2 laddare, inköpt från Mobility House i München.
Omfattar adaptrar för olika uttag - 1-fas, trefas , UK, - i princip valbart vad du vill ha. Inkluderar jordfelsbrytare typ B. Inställbar laddningsström. Helt suverän!!!
Billigare i Tyskland än hos svenska leverantörer. Utrustningen är tillverkad i Schweiz.
Model 3 performance, #teamwhite
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Det står ganska tydligt att denna box kvalificerar för stödet. Finns det alltså CEE koppling på alla boxar eller är det en sak för elektriker att fixa?LarsL skrev:Alla laddboxar går ju att ansluta med sladd och CEE 3-fas kontakt. Det kallas för Bjelke-metoden här på forat. Däremot är det då kanske inte att klassa som fastinstallation vilket gör att bidraget skulle kunna frysa inne.TeslaM3 skrev:Är det någon som testat denna laddbox?
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Ja, det bör man ha en elektriker som fixar åt en. Men det går att göra till vilken box som helst. Det gör ju boxen lite smidigare om man vill ta med den till sommarstugan tex om man har 3-fas uttag där.
Men jag är osäker på om du får stöd för en sådan lösinstallation. För att få laddahemmastödet krävs ju nämligen kvitto från inköp av laddbox och kvitto från installation av behörig elektriker. Det gäller då att elektrikern går med på denna typ av installation.
Men jag är osäker på om du får stöd för en sådan lösinstallation. För att få laddahemmastödet krävs ju nämligen kvitto från inköp av laddbox och kvitto från installation av behörig elektriker. Det gäller då att elektrikern går med på denna typ av installation.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Man låter naturligtvis elektrikern göra en fast installation först och så kvitterar man ut bidraget. När hen har gått så klipper man kabeln och monterar dit en koppling. Vågar man sig inte på det själv så får man väl be nån annan elektriker komma dit och göra det. Kostar inte mycket mer än framkörningsavgiften.LarsL skrev:Ja, det bör man ha en elektriker som fixar åt en. Men det går att göra till vilken box som helst. Det gör ju boxen lite smidigare om man vill ta med den till sommarstugan tex om man har 3-fas uttag där.
Men jag är osäker på om du får stöd för en sådan lösinstallation. För att få laddahemmastödet krävs ju nämligen kvitto från inköp av laddbox och kvitto från installation av behörig elektriker. Det gäller då att elektrikern går med på denna typ av installation.
Re: Laddning på trefas 16A uttag
Har monterat Wallcharger - Typ 2, 11 kW, 16A, 3-fas från EVconnect. Den är utrustad med 3 fas industrikontakt som jag ansluter till ett befintligt uttag.
Kravet för bidrag är att en godkänd elektriker mäter av befintlig installation. Han monterade även ett utvändigt uttag.
Arbetskostnad 2703 kr och delar inkl. laddaren 7802kr. Jag har skickat in ansökan på 10505 kr.
Var intresserad av Juice Booster men den uppfyller inte kravet på bidrag.
Med T M3 LR så behöver jag knappast ha med någon laddkabel i bilen. 2015 i min S 70 hade jag olika kablar och adapters, nu har jag inte ens en skruvmejsel.
Kravet för bidrag är att en godkänd elektriker mäter av befintlig installation. Han monterade även ett utvändigt uttag.
Arbetskostnad 2703 kr och delar inkl. laddaren 7802kr. Jag har skickat in ansökan på 10505 kr.
Var intresserad av Juice Booster men den uppfyller inte kravet på bidrag.
Med T M3 LR så behöver jag knappast ha med någon laddkabel i bilen. 2015 i min S 70 hade jag olika kablar och adapters, nu har jag inte ens en skruvmejsel.