Sida 1 av 1

Punktering

Postat: 13 apr 2019 09:05
av Walker
Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Bilen saknar ju reservhjul, domkaft, lagningssats och kompressor.
Nu har jag inte drabbats (än)...
...men ”varnad är väpnad”
Bra att vara informerad.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 09:12
av Bjelke
Om bilen är "garanti"-ny så ringer man road assistance, och hoppas att man inom räckhåll...
Annars typ bärgare eller däckfirma...

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 09:21
av HelectriC
Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 09:55
av Jerker
Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 09:56
av Walker
HelectriC skrev:
Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.
Tack för tipset!!!

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 10:05
av HelectriC
Jerker skrev:
Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 10:13
av Jerker
HelectriC skrev:
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.

Punktering

Postat: 13 apr 2019 11:36
av taliz
Aldrig haft punka på en bil. Däremot 2ggr på MC...

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 11:49
av NiklasTesla
Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 12:37
av Walker
NiklasTesla skrev:
Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.
Punkteringslagning kör ju TPMS. Så det går bort.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 12:39
av Svenssons
Förr innan TPMS kanske reservdäck kunde försvaras bättre. Nu finns det alternativ som inte kostar lika mycket i utrymme, kostnad och förbrukning.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 12:40
av Walker
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.
Jo...
...fast nu är det ju inget option, eftersom bilen jag äger de facto saknar reservhjul. (Ungefär som att köpa en sedan utan krok och sedan prioritera en kombi med krok ;) )

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 13:06
av e5m1r
Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 14:50
av Walker
e5m1r skrev:
Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken Bild
Jo...
Om om inte fanns.
Nu äger jag en model3 utan ett reservhjul och jag väljer inte bil utefter det finns eller inte finns plats för ett. Orsaken till denna tråd var och är hur jag från mina förutsättningar hanterar en punktering. Svar har jag fått, och det tackar jag för.

Re: Punktering

Postat: 13 apr 2019 15:30
av lem
Jag har ett vinterdubbat och ett sommarhjul i beredskap hemma. Då kan man oftast hyggligt enkelt få hem bilen.

Att bara stå som en blondin och ringa någon jourservice är inte min grej,,,,

Re: Punktering

Postat: 15 apr 2019 10:23
av Kentoa
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.

Re: Punktering

Postat: 15 apr 2019 10:41
av far1far2
Kentoa skrev:
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Har Du provat det "inreal life"? För länge sen haltade jag mej fram med en Peugeot 605 11 km till närmsta hjälp. Kan säja-INTE BRA!

Re: Punktering

Postat: 15 apr 2019 10:43
av Kentoa
Jag har ett par gånger tvingats prova, och det var hur smidigt som helst.

Re: Punktering

Postat: 15 apr 2019 11:08
av boreno
Walker skrev:
Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Jag fick däckexplosion i 200+km/h på Autobahn vid ett-tiden på natten i Juni 2018. Hade ap-tur och kunde rulla ned på en avfart sekunderna efter att bilen började varna. Fick inga problem med att hantera bilen eller att få ned farten (det var höger bak som smällde).

Precis efter avfarten fanns en mack där jag rullade in och tog fram Teslas däckreparationskit som jag hade i bilen. Det var dock helt meningslöst, hålet i däcket var jättestort (och mönsterdjupet... låt oss nöja oss med att säga att jag kollar mönsterdjup varje vecka numera).

Jag ringde Tesla road assistance. De svarade på några minuter men sa att jag var för långt ifrån ett SC för att bli bärgad. Sedan sa de att de skulle ordna en bärgare till på morgonen. Jag och grabben kröp in och sov gott i bilen (som vi ändå alltid gör på våra resor). Vid 9-snåret dök en bärgare upp och väckte oss och vi blev körda till ett SC några timmar bort. Där köpte jag 4 nya däck (okok, mönsterdjupet var under 1mm på de andra däcken... oops).

Vi tappade inte mer än ett par timmar i tid på resan och allt löste sig på bästa tänkbara vis, nya toppendäck på autobahn är kul!
BD108A9D-5DF4-47F1-992C-1517775CE954.JPG

Re: Punktering run flat?

Postat: 19 jul 2019 14:11
av AndersN
Kentoa skrev:
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Ämnet är inte helt uttömt. Finns det någon som har kört en Tesla med run flat? Funkar det med mätaren för lufttryck? Andra problem eller saker att fundera på?

Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.

Re: Punktering run flat?

Postat: 19 jul 2019 15:02
av dd88
AndersN skrev:
Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.
RFT i sig är det inga problem att laga men sitter skadan på ett ställe som påverkar funktionen så är det värre.