Senaste versionen av kartorna i bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av helix »

Nu från version 2019.12.x kan man som bekant se vilken kartversion man har i bilen om man kikar under "Software".

Min version är:
EU-2018.42-1729

Någon som har nyare, eller är detta senaste? Tänkte att vecka 42/2018 ändå känns rätt gammalt?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av jpetters »

Jag har samma version i min X med 12.1.1.

I min S med 2019.12 är det version 20/2018
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
MAnckarman
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2017 18:43

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av MAnckarman »

Vi var på semester och hade bilen parkerad på Arlanda när vi kom hem 29/4 sökte jag efter närmsta SC och enligt kartan så fanns den i Enköping. Då det blir en omväg hem så körde jag till Taxiplan för där skulle det finnas laddstolpe Vattenfall/incharge döm mot min förvåning fanns det flera SC där. Dåligt att inte Tesla kan uppdatera sådant på kartan.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av jpetters »

MAnckarman skrev:
Vi var på semester och hade bilen parkerad på Arlanda när vi kom hem 29/4 sökte jag efter närmsta SC och enligt kartan så fanns den i Enköping. Då det blir en omväg hem så körde jag till Taxiplan för där skulle det finnas laddstolpe Vattenfall/incharge döm mot min förvåning fanns det flera SC där. Dåligt att inte Tesla kan uppdatera sådant på kartan.
Dessa är endast avsedda för Taxi, dvs ingen publik SuC.
Ska finnas en skylt på plats som informerar om detta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
MAnckarman
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2017 18:43

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av MAnckarman »

Det fanns inga skyltar om att det var endast för Taxi, det funkade i vilket fall att ladda och alla var ombyggda också.
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 dec 2018 12:49

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Zindar »

MAnckarman skrev:
Det fanns inga skyltar om att det var endast för Taxi, det funkade i vilket fall att ladda och alla var ombyggda också.
Var finns denna?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av helix »

Här finns mer info om Superchargern vid Arlanda:
http://teslaclubsweden.se/arlanda-supercharger/
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Monark1954 »

Zindar skrev:
MAnckarman skrev:
Det fanns inga skyltar om att det var endast för Taxi, det funkade i vilket fall att ladda och alla var ombyggda också.
Var finns denna?
Jag sökte på Incharge app. Deras laddare ligger SO om P45 och öster om terminal 3.
Google mapps har texten "laddningsstation för elfordon.
Om Teslas laddare för Taxi ligger på samma parkering så går de att hitta om nöd uppstår.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av jpetters »

jpetters skrev:
Jag har samma version i min X med 12.1.1.

I min S med 2019.12 är det version 20/2018
Fortfarande samma version av kartan efter uppdatering av firmware till 12.1.2, dvs 42 och 20.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Verdi »

Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
Jag byter bort min AP1 till hösten så i samband med det räknar jag med att nya AP börjar läsa skyltar :D
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Generalbogge »

Verdi skrev:
Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
Ja, jag håller med. Såg något om att Tesla eventuellt använde sig av information ifrån OpenStreetMap, men det verkar inte så. Jag har undersökt flera sträckor, och även redigerat några som var fel, men det kommer inte över till Teslan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
RoarBolt
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 okt 2019 12:17
Ort: GÖTEBORG

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av RoarBolt »

Kör huvudsakligen runt i Göteborgsområdet och har dagligen felaktig hastighetsinformation från navigeringen. Ser i forumet att detta inte är något nytt. Måste säga att det är riktigt svagt att detta inte uppdateras från kart databaserna eller kan göras av oss som kör.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Svenssons »

Generalbogge skrev:
Verdi skrev:
Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
Ja, jag håller med. Såg något om att Tesla eventuellt använde sig av information ifrån OpenStreetMap, men det verkar inte så. Jag har undersökt flera sträckor, och även redigerat några som var fel, men det kommer inte över till Teslan.
Tesla använder sig av MapBox/Valhalla. OpenStreetMaps kan mycket väl stå för en del av kartdatan till detta men det är inte direkt och inte ett 1:1 förhållande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mapbox
Data sources and technology
The data are taken from open data sources, such as OpenStreetMap and NASA, and from purchased proprietary data sources, such as DigitalGlobe.[12][13] The technology is based on Node.js,[14] Mapnik, GDAL, and Leaflet.

Mapbox uses anonymised data from telemetry pings, such as Strava and RunKeeper, to identify likely missing data in OpenStreetMap with automatic methods, then manually applies the fixes or reports the issue to OSM contributors.[15][16]

Misstänker att Tesla även skickar tillbaka data till MapBox/OSM.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av slugger75 »

RoarBolt skrev:
Kör huvudsakligen runt i Göteborgsområdet och har dagligen felaktig hastighetsinformation från navigeringen. Ser i forumet att detta inte är något nytt. Måste säga att det är riktigt svagt att detta inte uppdateras från kart databaserna eller kan göras av oss som kör.
Detta är ett problem som alla svenska Model 3 har, vad jag vet. Själva kartorna är hyfsat aktuella, men hastighetsinformationen är från 1927...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Jerker »

Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överens :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Fredrik j »

Kartorna är gjorda för att navigera efter. Inte styra bilen.
Verdi

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Kartorna är gjorda för att navigera efter. Inte styra bilen.
Nej men det är väl trevligt om bilen inte visar fel gällande hastighet?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Fredrik j »

Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överens :)
Ja, i Zoen är det TomTom, så jag är bekant med bristerna i den.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?
Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:
Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överens :)
Ja, i Zoen är det TomTom, så jag är bekant med bristerna i den.
Har testat Navigon,Sygic,Here Wego,Waze,Copilot Eniro,Google maps och några till. Ingen är tyvärr i närheten av verkligheten.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste versionen av kartorna i bilen

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?
Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.
Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Skriv svar