Jag byter bort min AP1 till hösten så i samband med det räknar jag med att nya AP börjar läsa skyltarVerdi skrev:Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
Senaste versionen av kartorna i bilen
Moderator: Redaktion
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ja, jag håller med. Såg något om att Tesla eventuellt använde sig av information ifrån OpenStreetMap, men det verkar inte så. Jag har undersökt flera sträckor, och även redigerat några som var fel, men det kommer inte över till Teslan.Verdi skrev:Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Kör huvudsakligen runt i Göteborgsområdet och har dagligen felaktig hastighetsinformation från navigeringen. Ser i forumet att detta inte är något nytt. Måste säga att det är riktigt svagt att detta inte uppdateras från kart databaserna eller kan göras av oss som kör.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Tesla använder sig av MapBox/Valhalla. OpenStreetMaps kan mycket väl stå för en del av kartdatan till detta men det är inte direkt och inte ett 1:1 förhållande.Generalbogge skrev:Ja, jag håller med. Såg något om att Tesla eventuellt använde sig av information ifrån OpenStreetMap, men det verkar inte så. Jag har undersökt flera sträckor, och även redigerat några som var fel, men det kommer inte över till Teslan.Verdi skrev:Kommer de nånsin uppdatera hastighetsinformationen? Min bil visar fel hastighetsgräns på sträckor som fick ändrad gräns för rätt många år sen. 3-5 år sen åtminstone. Min bil är från i höstas... Tycker det ärligt talat är för dåligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mapbox
Data sources and technology
The data are taken from open data sources, such as OpenStreetMap and NASA, and from purchased proprietary data sources, such as DigitalGlobe.[12][13] The technology is based on Node.js,[14] Mapnik, GDAL, and Leaflet.
Mapbox uses anonymised data from telemetry pings, such as Strava and RunKeeper, to identify likely missing data in OpenStreetMap with automatic methods, then manually applies the fixes or reports the issue to OSM contributors.[15][16]
Misstänker att Tesla även skickar tillbaka data till MapBox/OSM.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Detta är ett problem som alla svenska Model 3 har, vad jag vet. Själva kartorna är hyfsat aktuella, men hastighetsinformationen är från 1927...RoarBolt skrev:Kör huvudsakligen runt i Göteborgsområdet och har dagligen felaktig hastighetsinformation från navigeringen. Ser i forumet att detta inte är något nytt. Måste säga att det är riktigt svagt att detta inte uppdateras från kart databaserna eller kan göras av oss som kör.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överensJerker skrev:Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Kartorna är gjorda för att navigera efter. Inte styra bilen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Nej men det är väl trevligt om bilen inte visar fel gällande hastighet?Fredrik j skrev:Kartorna är gjorda för att navigera efter. Inte styra bilen.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ja, i Zoen är det TomTom, så jag är bekant med bristerna i den.nek0 skrev:Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överensJerker skrev:Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Har testat Navigon,Sygic,Here Wego,Waze,Copilot Eniro,Google maps och några till. Ingen är tyvärr i närheten av verkligheten.Jerker skrev:Ja, i Zoen är det TomTom, så jag är bekant med bristerna i den.nek0 skrev:Jag har tomtom i min telefon som uppdaterar kartorna 4 gånger per år. Kan intyga att det inte är många meter väg där skylten på skärmen och den vid vägkanten är överensJerker skrev:Det är fruktansvärt irriterande och jag fattar inte varför detta inte går att lösa bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.Jerker skrev:Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.Fredrik j skrev:Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.Jerker skrev:Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Ja, eller att man kan lägga in den infon själv. Jag kör ju vissa sträckor ofta, men det är inte så att man lär sig exakt hur hastigheten ändras, speciellt inte nu när det finns alla 10-tal på skyltarna.nek0 skrev:Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Håller med. Går det inte att stänga av? Jag kan ställa in så min bil automatiskt följer skyltad hastighet men det fungerar dåligt så jag har det avstängt. Framförallt missar den skyltar som står för nära korsningen vid högersväng och kan ibland susa vidare i 70 när det blivit 50...nek0 skrev:Kanske är det bättre att inte visa något än att visa fel.Fredrik j skrev:Självklart. Kan inte bilen läsa skyltar blir man ju beroende av att någon håller kartorna uppdaterade. Frågan är ju vem som gör det och hur ofta.Jerker skrev:Exakt, det är det bästa med att se fartgränsen i bilens navigator.nek0 skrev:Jo men ibland glömmer man vad det var för hastighetsbegränsningen och då skadar det inte om den rätta visas på skärmen. Eller tycker du inte det?Fredrik j skrev:Naturligtvis. Jag bara påpekar att det inte är syftet med t.ex google maps. Om det är fel hastighet rapporterad på en sträcka slår det inte så mycket på beräknad ankomst. Förmodligen påvrtkar trafiken mer.
Vems ansvar är det att informationen är rätt? Googles? Tomtom får väl sin information från lokala aktörer med viss eftersläpning.
Troligtvis strävar man efter så bra status att beräknade restider stämmer.
Tycker det är enklast att titta efter själv.
Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
OK, dags att sätta sig in i detta då...Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Att vem som helst kan uppdatera känns ju inte helt skottsäkert. Antar att det verifieras med hjälp av antal rapporter. Kan ju ta en stund om det bara är teslaägare som rapporterar.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Att hastigheterna inte stämmer tycker jag är ett stort problem i och med att bilen använder denna data för att "köra" och alltså inte bara i informationssyfte. Det är även anledningen till att jag nästan aldrig kör på autopilot (endast adaptiv farthållare). Då det inte alltid går att ändra hastigheten själv på vissa vägar när man kör i autopilot så medför det att bilen går långsammare eller snabbare än hastighetsbegränsningen.
Tilläggas bör att jag inte hunnit sätta mig in i min bil så mycket ännu så om det finns en inställning för att autopiloten inte ska ändra sig automatiskt efter hastighetsbegränsningen så mottages detta tacksamt
Tilläggas bör att jag inte hunnit sätta mig in i min bil så mycket ännu så om det finns en inställning för att autopiloten inte ska ändra sig automatiskt efter hastighetsbegränsningen så mottages detta tacksamt
Tesla Model 3 LR AWD
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Nej, openstreetmaps verkar inte användas för hastighet iallafall.
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
Mer troligt att någon av de andra 2 står för den datan. Mapbox exempelvis.
En lösning för att fixa det utan att läsa skyltarna "live" skulle kunna vara att alla teslabilar läser skyltarna, men skickar bara upp datan till api:t hos Mapbox. Då uppdateras datan automatiskt, och sedan så använder bilarna sedan kartdatan som nu. Då används det ju inte "live" iallafall, men det borde gå fort att få mycket uppdaterat.
Nu går det antagligen inte att gå runt patentet på detta sätt, för annars skulle Tesla väl gjort detta för länge sedan...
Re: Senaste versionen av kartorna i bilen
Senaste kartorna i bilen är från 2019.20. Dvs vecka 20 som var i maj 2019. Troligtvis kompilerades datan en tid innan så informationen med kartdata och navigeringsdata är säkert från april (ish) förra året. Alla uppdateringar som skett därefter finns inte med även om det skulle vara uppdaterat i OpenStreetMap.kikat skrev:Verkar inte som de bara använder OpenStreetMaps eller så har de väldigt lång cache på datan. Uppdaterade en vägsträcka jag kör dagligen för över ett halvår sedan. Fortfarande står det den gamla hastighetsbegränsningen i bilen. Extra irriterande är att den aktuella vägsträckan är markerad som icke-mötesfri väg så med autosteer kan jag inte skruva upp hastigheten. Synd att patentet finns där, annars är det ju en simpel sak att läsa av och tolka hastighetsskyltar med en kamera.Svenssons skrev:Det finns redan. Kartdata kan vem som helst hjälpa till med att uppdatera via OpenStreetMaps men det krävs lite kunskap fast det är inte rocket science. Sedan finns det även i Teslan möjlighet att rapportera felet direkt till Tesla.Fredrik j skrev:Tror det skulle behövas en tjänst där användare uppdaterar och att det behövs ett visst antal rapporter för att info ska ändras.
Det är ju inte så ofta hastighetsgränser ändras.
Tesla använder inte Google Maps för navigering. Tesla använder MapBox/Valhalla där OpenStreetMaps är en källa till kartdata. Hjälps vi åt att uppdatera OSM kommer Tesla och andra navigeringssystem bli bättre.
Man kan tycka att det borde uppdateras mycket oftare och i realtid precis som google overlay, men så är inte fallet. Förhoppningsvis kommer det en ny version av kartdata OTA snart.