Min trea käkar USB minnen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min trea käkar USB minnen

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
ville9 skrev:
Okej, vad är det som gäller för setup nu?
Har tidigare testat USB till sentry men inte gått bra.

Tänkte köpa en laddplatta Nomad model 3.
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 5637147157

Vad behöver jag för andra tillbehör för att kunna titta på ev Sentry händelser?
Vill gärna kunna se dom i telefonen (får en iPhone 11 snart) om möjligt.
Har även en iPad hemma samt en bärbar PC som inte används mer än 2 ggr per år :shock:

Om dator är krav i dagsläget vill jag åtminstone har ”framtidssäkrat” så att om man i framtiden kan se i mobilen så ska min uppsättning funka för det.
?
Vill inte lägga mer pengar än nödvändigt.
Vi har färdiga paket som visat sig hålla bra

https://exclusiveparts.se/sv/dashcam-se ... 128gb.html
Fasiken också mitt ena verkar ha gett upp redan :(
Hur kollar man om det ens lever
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min trea käkar USB minnen

Inlägg av Bjelke »

Det var inte minnet som gett upp utan läsaren...
Så nu har jag ett extra minne om DET skulle ge upp iaf :lol:
Tur att det är småpengar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Min trea käkar USB minnen

Inlägg av unumlapis »

kikat skrev:
Jag körde också USB minne först, men tröttnade fort på att tömma hela tiden och att behöva koppla ur från bilen och in i någon enhet för att titta.
Satte istället upp en liten raspberry pi zero istället. Den lagrar temporärt på 64GB sd-kort, när jag kommer hem och den får wifi så kopplar den upp automatiskt, laddar upp alla filmer på min NAS, rensar sd-kortet och skickar en pushnotis till mig. USB-porten i Teslan är igång tillräckligt länge för den ska hinna ladda upp så funkar perfekt.
Marcones version av TeslaUSB kör jag, https://github.com/marcone/teslausb
Vad är status med att köra Rpi Zero / Tesla USB egentligen? Frågar iom hur jag än bär mig åt så får jag inte en MS med MCU2 / AP3.0 / 2021.12.25.7 att plocka upp partitionerna som skapas via RPi'n så än så länge så en ej fungerande lösning.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Min trea käkar USB minnen

Inlägg av Fluffy »

unumlapis skrev:
kikat skrev:
Jag körde också USB minne först, men tröttnade fort på att tömma hela tiden och att behöva koppla ur från bilen och in i någon enhet för att titta.
Satte istället upp en liten raspberry pi zero istället. Den lagrar temporärt på 64GB sd-kort, när jag kommer hem och den får wifi så kopplar den upp automatiskt, laddar upp alla filmer på min NAS, rensar sd-kortet och skickar en pushnotis till mig. USB-porten i Teslan är igång tillräckligt länge för den ska hinna ladda upp så funkar perfekt.
Marcones version av TeslaUSB kör jag, https://github.com/marcone/teslausb
Vad är status med att köra Rpi Zero / Tesla USB egentligen? Frågar iom hur jag än bär mig åt så får jag inte en MS med MCU2 / AP3.0 / 2021.12.25.7 att plocka upp partitionerna som skapas via RPi'n så än så länge så en ej fungerande lösning.
Min rasperry pi zero fungerar och jag kan synka till en san disk när bilen är på Wi-Fi. Tyvärr gjorde tesla en mjukvaruuppdatering då på min 2021 får jag en konstant varning att usbn inte är i. Nu kräver den usb3 och pi är bara usb2. Då jag slutade att använda den.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Min trea käkar USB minnen

Inlägg av unumlapis »

Fluffy skrev:
Min rasperry pi zero fungerar och jag kan synka till en san disk när bilen är på Wi-Fi. Tyvärr gjorde tesla en mjukvaruuppdatering då på min 2021 får jag en konstant varning att usbn inte är i. Nu kräver den usb3 och pi är bara usb2. Då jag slutade att använda den.
Själva RpiZ/TUSB fungerar som den ska om den t ex är inkopplad till en dator; två volymer syns (TeslaCam/TeslaMusic) och synkar musik filer som den ska; men MS'n vill inte plocka upp den och har provat boota pm MCU'n, testa i olika USB-portar, etc.

Någon som har en bil med USB2.0-portar som kan verifiera att det fungerar som det ska samt med de senare firmwares?

[Edit] Inser att jag kanske eventuellt även har USB3.0 portar iom jag gjort en Infotainment uppdatering för en vecka sedan och att dessa portarna går från MCU'n.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar